Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Funderingar kring mat utomlands

Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

1CRU skrev:
Om jag hade svarat dem så. hade jag fått packa min väska fort som fan.
Vi har helt olika levene och kunskap när det kommer till mat och vin.
Om ni har varit i kroatsien någon gång och försökt att leva på deras mat i 2 veckor, jag längtade till frankrike från dag 1 under hela min senaste vistelse i Kroatsien.
Min gubbe kommer jag aldrig mer att få dit.
Min familj kan inte få nog av vinet och maten i kroatsien.

Jag kan dock rekomendera en helt underbar restaurang i staden Pula som heter valsabion. Den kocken visste hur man lagar mat. Den är värd 1 stjärna i guiden.

Rumäniens turistorter är likadant. Oätligt käk på de flesta ställen. Till sist hittade vi en mexikansk restaurang som drevs av en rumän som varit bosatt i Mexico och han lagade riktigt gott mexikanskt käk.

Kroatien har en del schyssta viner, men inte mästerliga. Ivan Dolac är ett skapligt vin från ön Hvar.
 

R.P

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Det är ofta ett problem på turistorterna. Var det månne i Arguineguin så har jag gjort samma erfarenhet, den enda vettiga var en som serverade svensk krogmat.

Ska vi gräva ännu djupare i Mysons mörka charterförflutna minns jag att jag blev rekommenderad sött (!!!) vin till sjötungan på Fuerteventura, att jag blev serverad Sangria(!!!) till maten då jag beställt rödvin på ett ställe på en tvärgata i Puerto de la Cruz på Teneriffa (på den platsen finns dock en bra restaurang La Guapa, underbara tapas, i synnerhet jamon ibericon). På Santorini satt jag på vingården Canava Roussos och provade deras sortiment då jag hörde ett fasansfullt skrik utanför. Jag trodde att någon stackars tjej höll på att bli våldtagen och rusade ut för att smocka till förövaren, men det visade sig vara en åsna som skrek, och då jag upptäckte detta kände jag mig som en dylik själv.

Madeira kan jag dock rekommendera som chartermål. Köp en flygstol + hotell och vandra runt bland vinhusen. Madeira Wine Company har ett riktigt bra provningsrum där man kan prova årgångsmadeiror av samtliga druvsorter, det älsta var en Bual 1908 då jag var där.

Och ja (nu får jag skämmas ett bra tag) jag har varit på den saligen insomnade grisfesten hos Antonio på Gran Canaria också, där en stor norrlänning sa att han skulle supa mig under bordet, men bokstavligen hamnade där själv. Så går det då man utmanar seriösa vinpimplare med Bordeaux i blodet.

MEN jag har ALDRIG varit på Ibiza eller Mallis ;D

Då får jag också skämmas, var också på grisfest när jag var på Grancan. :-[ Den är numera nedlagd läste jag.

Mallis har däremot jäkligt bra käk, iofs så var jag tvungen att testa dom svenska restaurangerna där också, men när man inte bor i Sverige så är det kul att äta svensk mat om man hittar det. :) Jag tackar IKEA som har svenska matvaror här i Spanien, ibland får man ett sug efter hjortronsylt eller kaviar...
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

R.P skrev:
Då får jag också skämmas, var också på grisfest när jag var på Grancan. :-[ Den är numera nedlagd läste jag.

Mallis har däremot jäkligt bra käk, iofs så var jag tvungen att testa dom svenska restaurangerna där också, men när man inte bor i Sverige så är det kul att äta svensk mat om man hittar det. :) Jag tackar IKEA som har svenska matvaror här i Spanien, ibland får man ett sug efter hjortronsylt eller kaviar...

Japp, jag vet inte om den där Antonio kastade in handduken permanent dock.

Klart man blir sugen på svensk mat om man lever utomlands, däremot förstår jag inte vitsen med att krubba sill och köttbullar om man är en vecka på Gran Canaria.
 

Helen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Min värsta matupplevelse var när vi var i Bulgarien i 1 vecka. När maten hade intagits hade vi exakt 30 minuter på oss att hinna hem för att lämna tillbaka allt mat via toaletten. varje dag var det samma, enda fördelen med denna resa var att jag för första gången på en utlandsresa gick ner i vikt.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

1CRU skrev:
Min värsta matupplevelse var när vi var i Bulgarien i 1 vecka. När maten hade intagits hade vi exakt 30 minuter på oss att hinna hem för att lämna tillbaka allt mat via toaletten. varje dag var det samma, enda fördelen med denna resa var att jag för första gången på en utlandsresa gick ner i vikt.

Det där hände mig i Egypten 1987. Råkade väl komma åt någon salladsbit till köttet och kräktes i 2 timmar varav de sista 1,5 timmarna bara var galla.

Aldrig har någon tonårsfylla eller liknande gjort mig så sjuk.
 

R.P

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Japp, jag vet inte om den där Antonio kastade in handduken permanent dock.

Klart man blir sugen på svensk mat om man lever utomlands, däremot förstår jag inte vitsen med att krubba sill och köttbullar om man är en vecka på Gran Canaria.

Nej det förstår inte jag heller, vad är vitsen med att åka utomlands om man sitter och dricker Norrlands och äter plankstek...exakt det hade dom på Grancan, men som nån sa tidigare så var fan den svenska maten bättre än den spanska dom försökte få till.
Det bästa är att hålla sig ifrån turisthålorna, om man ska turista i Spanien så åk istället till Costa Brava, dit åker dom spanska turisterna och jävlar vad bra man äter där. :) Räkor i Palamos...mmmmmm
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

R.P skrev:
Nej det förstår inte jag heller, vad är vitsen med att åka utomlands om man sitter och dricker Norrlands och äter plankstek...exakt det hade dom på Grancan, men som nån sa tidigare så var fan den svenska maten bättre än den spanska dom försökte få till.
Det bästa är att hålla sig ifrån turisthålorna, om man ska turista i Spanien så åk istället till Costa Brava, dit åker dom spanska turisterna och jävlar vad bra man äter där. :) Räkor i Palamos...mmmmmm

Tyvärr verkar de flesta svenskar hålla sig till Kanarieöarna, Ibiza och Mallis. En del åker till Barcelona också, men där äter man väl gott?
 

hampus86

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Vill jag träffa svenskar på semestern kan jag lika gärna stanna hemma. Både när jag har rest själv och med familjen, har vi alltid gått åt motsatt håll om vi hört svenskar, och alltid undvikit turisthålor som mallis. Vill jag se svenskar supa sig fulla och beter sig som svin, kan jag gå och festa i lund eller sthlm.
Dessutom är ju turisthålor ofta relativt dyra och inte alls value for money.
Tips:
Vill ni ha god öl billigt, god mat(finns flera pärlor i staden), och en trevlig stad att turista i, välja Prag. Knäcker det mesta i europa.
Ska det vara mer värme och kanske sol och bad, är Nice favoriten i Europa. St tropez o cannes känns för mycket och på låtsas. Nice är en storstad, men har även en underbar strand(stenar inte äcklig sand!) som man kan gå ner till när det blir för varmt att shoppa.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

hampus86 skrev:
Vill jag träffa svenskar på semestern kan jag lika gärna stanna hemma. Både när jag har rest själv och med familjen, har vi alltid gått åt motsatt håll om vi hört svenskar, och alltid undvikit turisthålor som mallis. Vill jag se svenskar supa sig fulla och beter sig som svin, kan jag gå och festa i lund eller sthlm.
Dessutom är ju turisthålor ofta relativt dyra och inte alls value for money.
Tips:
Vill ni ha god öl billigt, god mat(finns flera pärlor i staden), och en trevlig stad att turista i, välja Prag. Knäcker det mesta i europa.
Ska det vara mer värme och kanske sol och bad, är Nice favoriten i Europa. St tropez o cannes känns för mycket och på låtsas. Nice är en storstad, men har även en underbar strand(stenar inte äcklig sand!) som man kan gå ner till när det blir för varmt att shoppa.

Tyvärr finns det svenskar överallt. Minns då jag hamnade i en håla under min Egyptenresa 1987, och vad ser man det första man gör om inte två blonda svenskor på cykel, varav den ena har en kasse där det står "Konsum Karlstad" på.

En god vän hamnade bokstavligen i världens ände, en liten håla i Argentina, så nära Antarktis man kan komma, och vilka satt på den lokala puben och skroderade, jo: svenskar.

Att resa till månen är nog enda sättet att undvika svenskarna, men då kommer väl Christer Fugelsang och knackar en på axeln och säger hej.

I övrigt håller jag med om Prag. Var där för ett antal år sedan. 6 kronor för en liter Urquell på en bakgata 2-300 meter från Karlsbron är inte att förakta.

Gillar man vin, är frankofil och lite romantiker rekommenderar jag St. Emilion eller Beaune + alla mysiga småbyar i Alsace.
 

R.P

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Tyvärr verkar de flesta svenskar hålla sig till Kanarieöarna, Ibiza och Mallis. En del åker till Barcelona också, men där äter man väl gott?

Tyvärr så gör svenskarna det, bekvämlighet antar jag. Familjevänlighet kan man inte skylla ifrån sig med för det är det på många platser som är bra mycket bättre än kanarieholmarna. :)

I Barca äter man kungligt, verkligen. ;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

R.P skrev:
Tyvärr så gör svenskarna det, bekvämlighet antar jag. Familjevänlighet kan man inte skylla ifrån sig med för det är det på många platser som är bra mycket bättre än kanarieholmarna. :)

I Barca äter man kungligt, verkligen. ;D

Låter kanonbra, man skulle nog ta en tur till Barca nån weekend...
 

R.P

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Låter kanonbra, man skulle nog ta en tur till Barca nån weekend...

Det tycker jag! Åka ut och testa Penedes och Priorat, äta god mat (här i Katalonien så är det mycket franska influenser, finns knappt en restaurang som inte serverar tex gåslever) och leka turist, Myson skulle trivas här. :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

R.P skrev:
Det tycker jag! Åka ut och testa Penedes och Priorat, äta god mat (här i Katalonien så är det mycket franska influenser, finns knappt en restaurang som inte serverar tex gåslever) och leka turist, Myson skulle trivas här. :)

Hehe, det är jag säker på R.P.

Funderar på att dra iväg en weekend nu i vinter nånstans och då är Barcelona ett bra alternativ.
 

R.P

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

Mysonoxen skrev:
Hehe, det är jag säker på R.P.

Funderar på att dra iväg en weekend nu i vinter nånstans och då är Barcelona ett bra alternativ.

Vintern här är riktigt skön, inte så mycket äckliga turister och ändå bra väder jämfört med Sverige, säg till när du är på gång! :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Funderingar kring mat utomlands

R.P skrev:
Vintern här är riktigt skön, inte så mycket äckliga turister och ändå bra väder jämfört med Sverige, säg till när du är på gång! :)

Det ska jag göra, så klämmer vi några goda viner och lite hyggligt käk :)
 
Toppen