Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fungerar dessa viner till maten

moos

Medlem
Om vi vänder på frågeställningen...

Imorgon skall jag servera

Pannstekt Hälleflundra med sötpotatismos, nötsmör, karamelliserad citron och en olja/röra med hvitlök, charlottenlök och lite chilli. Till detta skall vi smaka på Ulysse Collins Les Roises BdB 2008 och Les Maillons BdN 2008.

Och.

Hästbiff med hasselbackspotatis, persiljerotspuré, rödvinsreduktion och sparris bönor. Till denna skall vi ha Borgogno Barolo Reserva 1996.

Är det nått i recepten som inte passar till vinen? Alternativt. Är det nått jag bör tänka på för att få maten att passa vinen bättre?
 
SV: Fungerar dessa viner till maten

moos skrev:
Om vi vänder på frågeställningen...

Imorgon skall jag servera

Pannstekt Hälleflundra med sötpotatismos, nötsmör, karamelliserad citron och en olja/röra med hvitlök, charlottenlök och lite chilli. Till detta skall vi smaka på Ulysse Collins Les Roises BdB 2008 och Les Maillons BdN 2008.

Och.

Hästbiff med hasselbackspotatis, persiljerotspuré, rödvinsreduktion och sparris bönor. Till denna skall vi ha Borgogno Barolo Reserva 1996.

Är det nått i recepten som inte passar till vinen? Alternativt. Är det nått jag bör tänka på för att få maten att passa vinen bättre?

Tycker vitlök och chilli är rätt tveksamma att ta till dessa ganska finstämda, heltorra champagnerna. Jag är ingen kock så vill inte ändra receptet men för mig är den första rätten bättre parad med en riesling med lite sötma

Rätt två bör funka bra även om det klassiska italienska valet till hästkött väl är Toscana. Räkna med att det är rätt kraftiga tanniner i den Barolon
 

kayaker

Cyklist
SV: Fungerar dessa viner till maten

Anders Landström skrev:
Tycker vitlök och chilli är rätt tveksamma att ta till dessa ganska finstämda, heltorra champagnerna. Jag är ingen kock så vill inte ändra receptet men för mig är den första rätten bättre parad med en riesling med lite sötma
Om man vill ha en bra matchning så bör man alltid justera smaksättningen för att matcha vinerna. Det knepigaste med den första rätten är sötman från sötpotatismoset och ev. den karamelliserade citronen. Du har mycket syra i Champagnerna och bör öka på med mer syra i maten. Ett annat komplement kan vara lite kraftig, riven ost i moset.
 
Toppen