Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

19% plus 3.50 i fast kronpåslag. De 19% räknas på SB inpris inklusive alkoholskatt, sen lägger man till 3,50.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

CH skrev:
Jag såg det direkt efter jag postade och gick snabbt in för att rätta till det men som vanligt så är det någon som är snabbare och hinner påpeka ens fel.

Det är så vi arbetar. Mobbing!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

CH skrev:
Jag vet. Jag föredrar dock när alla hackar på dig.

Jag får väl fylleposta någon dikt snart igen.
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Jag får väl fylleposta någon dikt snart igen.

Det hade jag uppskattat, helst något med CJ eller BGK i.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Eftermiddagens diskussion om priser och pålagor lämnade mig ingen ro.
Har suttit hela kvällen och räknat. Finns det ingen matematiker på forumet
som kan lägga upp en snabbkalkylator? Som helst visar resultaten i grafisk form.
Diagram i många färger är väl tjusiga?

Mmm skrev ju om Umbala för 42:- litern. Det verkar ju som han har rätt
när han säger att någon måste subventionera försäljningen i Sverige eftersom
grossisten enbart får 7:- per liter enligt mina kalkyler (baserade på Krugs uppgifter).
Det skall då täcka kostnaden för framställningen av vinet inklusive producentens marginal,
kostnader för tappning förpackning, frakt och så förhoppningsvis också importörens
kostnader och vinst.
För en del år sedan hörde jag ryktas att Sydafrika fick löften om motaffärer när de köpte
Viggen av SAAB och att det var orsaken till att La Chasse har en älg på etiketten.
Vinet är enbart gjort för svenska markanden. Det finns ju inga älgar i Sydafrika.
Om det inte är en någon sorts buffel med älghorn på.

Ett annat exempel är en av de dyraste boxarna: Lindemans Bin 45 som kostar 269:-
för 3 liter. Kalkylen ger vid handen att leverantören får ca 40:- per liter vilket ger
en rätt hyfsad marginal både till producent och grossist. Speciellt som det förmodligen
säljs i mycket stora kvantiteter med åtföljande rationaliserngsvinster.

För samma pengar går det att få en flaska champagne. André Clouet kostar bara 259:-
eller en flaska De Saint Galle Rosé för exakt 269:- (rosé är ju populärt).
Här får importören hela 200:- per flaska.

Vad som också är intressant att räkna ut är hur mycket av priset som är skatt.
Eftersom alkoholskatten beräknas per liter blir den en större del av slutpriset
desto billigare vinet är.
För boxvinet ovan betalar konsumenten nästan 44% av totalpriset i alkoholskatt
plus moms. För champagnen lite drygt 35%.

För ett vin i 350:- klassen är skattens del nere i 25%.

Slutsatsen är solklar: drick mindre mängd och dyrare vin!
 

Elvis

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Fick just en tidning om Gastronord och Vinordic där BG presenterar Vinordic Wine Challenge

NV Bollinger Rosé för 649 kr Sveriges mest prisvärda champagne? ??? Någon måste behaga skämta.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Per Stade skrev:
Vad som också är intressant att räkna ut är hur mycket av priset som är skatt.
Eftersom alkoholskatten beräknas per liter blir den en större del av slutpriset
desto billigare vinet är.
För boxvinet ovan betalar konsumenten nästan 44% av totalpriset i alkoholskatt
plus moms. För champagnen lite drygt 35%.

För ett vin i 350:- klassen är skattens del nere i 25%.
Hur räknar du då?
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag tycker att det var en rätt bra beskrivning på ett enklare vin. Inte för att jag druckit Claude Val specifikt, men i den prisklassen smakar allt lika oinspirerande. När det enbart är just det, alltså oinspirerande, och det inte finns någon riktigt vidrig smak med, så hyllas det som ett fantastiskt fynd i pressen.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Jag tycker att det var en rätt bra beskrivning på ett enklare vin. Inte för att jag druckit Claude Val specifikt, men i den prisklassen smakar allt lika oinspirerande. När det enbart är just det, alltså oinspirerande, och det inte finns någon riktigt vidrig smak med, så hyllas det som ett fantastiskt fynd i pressen.

Kan du inte testa ett vin du kommenterar, vore trevligt som omväxling. ;)

Den här gången borde priset inte vara en stoppande faktor. ;D
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

The Berlin Tasting i Stockholm verkar ha lockat en udda samling. Förutom Larsson har tydligen även BGK varit på plats. Vad gör han där bland viner som kostar långt över 50 spänn?!?

Stonewell_003.jpg


Fotobeviset har jag plundrat från http://www.inspirationsbanken.se/
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
The Berlin Tasting i Stockholm verkar ha lockat en udda samling. Förutom Larsson har tydligen även BGK varit på plats. Vad gör han där bland viner som kostar långt över 50 spänn?!?

Han samlade förmodligen underlag till en ny krönika där han jämnställer Claude Val mot vinerna i Berlin Tasting och kommer ganska snart kräva att Claude Val ska vara med i nästa provning med tanke på hur bra det är faktiskt är. Överlägset det mest prisvärda vinet i hela Berlin Tasting om du frågar BGK.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
The Berlin Tasting i Stockholm verkar ha lockat en udda samling. Förutom Larsson har tydligen även BGK varit på plats. Vad gör han där bland viner som kostar långt över 50 spänn?!?

Stonewell_003.jpg


Du ser väl att han är nyvaken, har precis fått på sig glasögon, luter sig fram - kisar och tänker:

Tomflaskorna minns jag men var fan är jag? Och vilka är alla de här jävla människorna?
 

Allaboda

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag trodde Berlin Tasting var blind, och då får ju Claude de Val inte sina välförtjänta poäng för sin snygga flaska. Han är där och propagerar för att provningen inte ska vara blind.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Hmm, ingen aning.

Han kanske blev så less på allt och lade ned.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Tack för observansen!
Fick tillfälligt strul (sidan avaktiverades av misstag...) - inom högst ett dygn går jag på nät igen.
/Hans
 
Toppen