Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Den här kan man ta sig en titt på också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt-G%C3%B6ran_Kronstam

Om någon har en länk till där han vann Gourmand World Cookbook Awards 2006 i Peking vore det kul.
Den sidan jag lyckades hitta om just 2006/7 verkar något infekterad av spyware/virus. Kanske ett tecken? :p

Efter lite mer sök hittade jag detta: http://www.bjornlindberg.com/pdf/gourma ... elease.pdf


En rolig detalj är att det var Kronstam som hämtade priset nere i Frankfurt förra året.
Men det var ju fotograferna som vann ;)

Vinets Magi awarded "Best Wine Photography" Book 1995-2007, Gourmand World, Cookbook Award, Frankfurt 2008.
http://www.winepictures.com/

Jag tycker rubriken på priset är ganska kul.
Skulle själv inte vilja bli associerad med ett pris som hänger ihop med att man är besatt av stora mängder mat (en gourmand är en storätare, ej att förväxla med gourmet ung finsmakare).
Tänk vad fel det kan bli ibland men BGK var nog stolt över priset i alla fall.

Själva motiverar dom valet av Gourmand så här (från http://www.cookbookfair.com/html/about_gourmand.html ):
"The origin of GOURMAND is celtic.

In the 13th century Gioraman in IRISH meant "who has good appetite".

Gourmand has a noble meaning, and it is a compliment to be a gourmand.

Gourmet is more recent, it comes from the Dutch Grom, meaning young man. In the 15th century the Groom was the servant who transported the wines. In the 16th century Groomet became Gourmet and was only use or the men who carried barrels of wine or employees of wine merchants. Later the Gourmet became Sommelier.

In academic French, Gourmet should be used only for wine.

Gourmand is broader, and more positive. In English, Gourmet is used more, in the broad meaning.

In the 18th Century, French writer Jean Jacques Rousseau wrote "None is happier than the Gourmand" Nul n'est plus heureux que le gourmand.

For more information, see La Ligue des Gourmands, founded by Escoffier in 1913, and the book Le Maître des Saveurs, by Michel Gall"
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Dubbelpostar lite.

Jag har en bekännelse att göra. Idag köpte jag Kronstams favorit: Claude Val Rouge 2007 för 55 kr.

Den vita finns bara på beställning, så än kan inte Kronstams fingertoppar vila på tangentbordet. Och det finns fler priser för Bornicom & Salming att vinna :D

Den mycket vackra Maria på Systembolaget stod och frontade Clauderna och sa
att de var mycket populära. Och mycket prisvärda, såklart.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Dubbelpostar lite.

Jag har en bekännelse att göra. Idag köpte jag Kronstams favorit: Claude Val Rouge 2007 för 55 kr.

Den vita finns bara på beställning, så än kan inte Kronstams fingertoppar vila på tangentbordet. Och det finns fler priser för Bornicom & Salming att vinna :D

Den mycket vackra Maria på Systembolaget stod och frontade Clauderna och sa
att de var mycket populära. Och mycket prisvärda, såklart.

Du sparade väl kvittot Så du kan lämna tillbaka dom till någon ful snubbe på regeringsgatan?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag har kvittot kvar.

Just det, glömde nämna att det sitter en liten rund silveretikett på flaskan.

Tydligen har de vunnit nåt pris (Pris d' Argent) i nån regionell tävling (Les Grand Vins du Sud).

Utan att ha smakat kan jag nämna att jag är lite svag för silver och guldetiketter.
Det brukar faktiskt vara goda viner...we shall see!

13% är den på också, inte illa :D
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Utan att ha smakat kan jag nämna att jag är lite svag för silver och guldetiketter.
Det brukar faktiskt vara goda viner...we shall see!

Ja, Mouton Rothschilds 'Aile d´Argent' har ju också silver på etiketten och det är ett smaskigt vin. Så det lovar gott för din Claude Val. :D
 

Lando

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
13% är den på också, inte illa :D

Grym lagringspotential med andra ord och hög YPK (Yrsel Per Krona). Du måste skriva en seriös recension i den här tråden när du provat!
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag har redan skruvat av korken, förlåt kapsylen, och provluktat.

Jag återkommer lite senare när jobbet tar slut...
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Jag har redan skruvat av korken, förlåt kapsylen, och provluktat.

Så du var så spänd på innehållet att du inte kunde vänta längre...
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Ja, då sitter jag här med ett ordentligt kupat glas med Claude Val framför mig.

Jag kan säga att jag hällt upp betydligt dyrare dricka och vart betydligt mindre förväntansfull och högtidlig, och det hoppas jag inte någon tar som vinsnobberi.
Och min intention är att vara 100% ärlig i min beskrivning, oavsett vad jag tidigare skrivit.
Ge det hela en chans.

Jag vill också att alla noterar att jag inte är någon vinkännare / provare utan går mer på vad jag tycker är gott / inte gott,
så försöker jag beskriva så gott jag kan det jag kan snappa upp.

Kan inte säga att det är något fel på lukten, men smaken kom lite som en överraskning - stämde inte riktigt med lukten
och vad jag förväntade mig.

Vinet är väldigt strävt och fyller upp bra i munnen, det liksom vattnas i munnen och man vill ha mer.
MEN det har en jäkla konstig bi-/eftersmak som jag inte gillar, sen kommer strävheten tillbaka och man tar en klunk till.
Man hamnar i nån sorts loop där man försöker döda bismaken med mer, men smaksinnet går som en sinuskurva mellan "gott" och "surt" tills det planar ut.

Tankarna går till party och fest, där man inte sällan står med ett plastglas med nån BiB.
Man är hungrig som f-n och sugen på alkohol, så att festen kan komma igång.
Det man dricker är inte speciellt gott, men man blir full, och tar en zip till och en till för att situationen är överkomlig totalt sett.
Fokus ligger troligen på maten, diskussion med en gammal vän eller att man hittat nån snygging att lägga ögonen.
Med andra ord, smaksinnet är lite bortkopplat och hjärnan jobbar på annat.

Summa summarum: man får vad man betalar för. Men för 55 kr var det väl ok, men det är definitivt inte värt den uppståndelse det fått av Kronstam.
Tråden är befogad.

Om jag testade 5.000 viner om året har jag svårt att detta skulle bli min favorit, oavsett prisvärdhet.

Nu har jag tagit två glas, nu ska jag ta en promenad och fundera.

Ska låta frun få blindprova och se vad hon säger. :D
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA, tack för din beskrivning, och det låter helt klart som att den var ärlig och att du inte gått på förutfattade meningar. Jag kan nog förstå på ett ungefär hur vinet skulle kunna vara. En del billiga viner jag fått prova är just sådana som du beskriver det här. Inte vedervärdigt äckliga omedelbart när man dricker dem (men inte ljuvliga heller), därför att de är inställsamma och man har gjort vad man kunnat för att dölja defekterna. När bismakerna och eftersmaken kommer fram så ger dessa (defekterna, alltså) sig dock tydligare tillkänna, och kvar blir en slags fadd, lite bitter (och oangenämt så) smak som man helst vill skölja bort så fort som möjligt. Det har hänt att jag börjat lära mig känna igen denna fadd-/bitterhet redan från början (eller kanske är det så att det beror på att jag druckit samma vin tidigare och förväntar mig att den skall komma och därför anar den). Då kan jag få kväljningar.
Enligt min erfarenhet, från de gånger jag haft det tveksamma nöjet att bli bjuden på det, så är BiB-nivå vin (oavsett om det säljs på flaska eller box så är 55 kr BiB-nivå, och viner på flaska i den prisklassen säljs ofta även på BiB) just så, drickbart vid första intrycket men med vedervärdiga bi- och eftersmaker. Bästa exempel på detta (d.v.s. diskripans mellan första intryck och efter smak) som jag har smakat är nog Cape Original (ett ekologiskt vin från Sydafrika, varunummer 12890), och det finns andra boxar (för några tior mer) som jag välja att dricka före detta om jag nu var så illa tvungen att dricka någotdera. Jag föraktar denna typ av skräpviner och skulle aldrig inhandla det för eget bruk, but that goes without saying.
 

Öhman

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
SUPRA, tack för din beskrivning, och det låter helt klart som att den var ärlig och att du inte gått på förutfattade meningar. Jag kan nog förstå på ett ungefär hur vinet skulle kunna vara. En del billiga viner jag fått prova är just sådana som du beskriver det här. Inte vedervärdigt äckliga omedelbart när man dricker dem (men inte ljuvliga heller), därför att de är inställsamma och man har gjort vad man kunnat för att dölja defekterna. När bismakerna och eftersmaken kommer fram så ger dessa (defekterna, alltså) sig dock tydligare tillkänna, och kvar blir en slags fadd, lite bitter (och oangenämt så) smak som man helst vill skölja bort så fort som möjligt. Det har hänt att jag börjat lära mig känna igen denna fadd-/bitterhet redan från början (eller kanske är det så att det beror på att jag druckit samma vin tidigare och förväntar mig att den skall komma och därför anar den). Då kan jag få kväljningar.
Enligt min erfarenhet, från de gånger jag haft det tveksamma nöjet att bli bjuden på det, så är BiB-nivå vin (oavsett om det säljs på flaska eller box så är 55 kr BiB-nivå, och viner på flaska i den prisklassen säljs ofta även på BiB) just så, drickbart vid första intrycket men med vedervärdiga bi- och eftersmaker. Bästa exempel på detta (d.v.s. diskripans mellan första intryck och efter smak) som jag har smakat är nog Cape Original (ett ekologiskt vin från Sydafrika, varunummer 12890), och det finns andra boxar (för några tior mer) som jag välja att dricka före detta om jag nu var så illa tvungen att dricka någotdera. Jag föraktar denna typ av skräpviner och skulle aldrig inhandla det för eget bruk, but that goes without saying.

Citatknappen är himla bra när man inte kan säga det bättre själv.
 

kayaker

Cyklist
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

chambertin skrev:
Vilka favoriter bland recensenterna har ni ?
Min smak är lite spretig så det är svårt att peka ut någon enskild men jag föredrar helt klart de som provar blint.
Intressantaste tidningen är helt klart RVF, dels för att de ofta provar blint och dels för att de har en bra bredd på sin smakpanel med ett par oenologer, ingenjörer och två världsmästare som komplement till de "rena" vinjournalisterna. Synd bara att de är lite väl fokuserade på Frankrike. Samtidigt så får man ju erkänna att det är det bästa landet att fokusera på om man vill vara enkelspårig... :)
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Vinprovning, och kvinnor, är komplicerade grejor.

Lät frun prova och hennes kommentar var "okej, men inte så lång eftersmak."

Det var allt jag fick ur henne.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Vinprovning, och kvinnor, är komplicerade grejor.

Lät frun prova och hennes kommentar var "okej, men inte så lång eftersmak."

Det var allt jag fick ur henne.

Om jag var som du skulle jag sova i soffan en vecka för att straffa henne! :D
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Vinprovning, och kvinnor, är komplicerade grejor.

Lät frun prova och hennes kommentar var "okej, men inte så lång eftersmak."

Det var allt jag fick ur henne.

Låter lite som min sambo, som är man. Fast han är dock väldigt kräsen och har dyr smak, även om han är fåordig.

Nå, vad händer med dina tre andra Cluade Val? Grytan?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

vintjej skrev:
Nå, vad händer med dina tre andra Cluade Val? Grytan?

Vilka tre andra? ???

Jag köpte bara en.

Men det vita har jag kvar att prova.
 

CH

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

vintjej skrev:
Jag måste vara full, har för mig att du köpte fyra.;)

Jag tror det står i reglerna att om man köper 2 eller mera så blir man avstängd på livstid ;)
SUPRA hade helt enkelt koll på reglerna.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

CH skrev:
Jag tror det står i reglerna att om man köper 2 eller mera så blir man avstängd på livstid ;)
SUPRA hade helt enkelt koll på reglerna.

Och jag med, eftersom jag var full.;)
 
Toppen