Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

När jag provade tjutet (Claude Val - eller vad det nu heter..) i fredags var det JAG som tillslut fick sova på soffan.
Livet är bedrägligt. :-\

Hans A-g skrev:
Gratis annonstips till Salming:

Kronstams val - ditt val - CLAUDE VAL!

;D

Eller som jag skulle sammanfatta mina intryck: Claude Val - strandad val.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Mingelviner i finanskrisens spår?
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\01\16\319222&sectionid=Vin

"Wildboar's Rock Riesling Classic, Rheinhessen, Tyskland (nr 5322) 189 kr
Kleine Zalze Reserve Sauvignon Blanc Chenin Blanc, Sydafrika (nr 27022) 199 kr

Här blir flaskpriset strax under 50-lappen men du kommer att hålla dina vänner med goda viner."


Min fråga blir då hur dessa förslag från Mario står sig mot Claude Val, rött och vitt?
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Mingelviner i finanskrisens spår?
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\01\16\319222&sectionid=Vin

"Wildboar's Rock Riesling Classic, Rheinhessen, Tyskland (nr 5322) 189 kr
Kleine Zalze Reserve Sauvignon Blanc Chenin Blanc, Sydafrika (nr 27022) 199 kr

Här blir flaskpriset strax under 50-lappen men du kommer att hålla dina vänner med goda viner."


Min fråga blir då hur dessa förslag från Mario står sig mot Claude Val, rött och vitt?

Men snälla nå'n. Har du glömt att Claude Val är så snygg också. Rena prydnaden för bordet. Det kan du väl inte jämföra med en dunk med ett vildsvin på?;)
 

Lando

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Sanslöst bra kommentar:

Vinsnobbar
Om det nu inte är nyår och man dricker champagne (helst någon prisvärd som Rotari eller liknande) så räcker det med att välja mellan vitt och rött.

Rött till kött och vitt till fisk.

Claude Val finns i två sorter och fungerar till allt. Efter mycket tjat fick jag mitt systembolaget att ta in det och jag behöver nu inte lägga onödig tid på sådant här.

Känns inte som vi ska ta utrymme i denna tidning till tjafs kring olika vindruvor.
Arne

Det måste väl ändå vara någon på det här forumet som skrivit det här, erkänn nu?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Lando skrev:
Sanslöst bra kommentar:

Det måste väl ändå vara någon på det här forumet som skrivit det här, erkänn nu?

Hahahaaaa.... Dagens skratt, tack för det. Det förgyllde min fredag!
;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Det här tycker jag var intressant. Från 2001.

http://www.journalisten.se/artikel/2163 ... -prova-vin

"Trots omfattande protester kommer vinjournalister med dubbla lojaliteter inte att stängas av från Systembolagets vinprovningar.
Enligt Systembolagets inköpsdirektör Barbro Ström har en stor mängd vinleverantörer klagat på att det finns vinjournalister som dels skriver om produkter, dels handlar med vin sitter i styrelser för vinimporterande företag etc. "
 

Lando

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Intressant artikel! Borde det inte vara i tidningarnas intresse, snarare än bolagets, att deras journalister är opartiska och rekommenderar dom produkter som verkligen är bäst?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Lando skrev:
Intressant artikel! Borde det inte vara i tidningarnas intresse, snarare än bolagets, att deras journalister är opartiska och rekommenderar dom produkter som verkligen är bäst?

Är det verkligen så? Ja, det får man ju hoppas men sist jag kollade var alla tidningar vinstdrivande och helgbilagorna (om vi pratar dagstidningar) är ju fulla av vinreklam, något som bara för några år sedan var förbjudet.
Man kan ju gissa att den reklamen är viktig för bilagans överlevnad.
Det är ju som bilagorna som handlar om bilar, bostäder och jobb. Det är ju inte precis massor av journalistik i dessa, utan snarare en artikel eller två och sen 90% annonser.

När en del vintidningar enbart handlar om ett vindisktrik får man ju anledning att fundera över om ambassaden, turistbyrån eller producenterna på något sätt varit med och betalat? ;)

Jag har tyvärr inte branschkännedomen inom vin, men jag vet att vi i Sverige tycker vi är så duktiga och fina på att undvika mutor jämfört med alla andra länder.
Bevisligen är det ju inte så, och varför skulle vinbranschen vara annorlunda? Kan man sälja asfalt i kartell eller elektricitet i oligopol går det nog med vin också.
Börjar man granska finns det nog en mängd bevis på svågerpolitik, korsägande och annan ryggdunk.

Det räcker ju med att kolla en sån här enkel sak och se i vilka andra bolag de här människorna sitter i.
Vem som är gift med vem och vilka bolag de i sin tur driver, vem som sitter i deras styrelse osv.
Vore kul med fler exempel, för det är ju mer än synbara kopplingar som existerar.
http://www.allabolag.se/5566924964/befattningar
http://www.allabolag.se/befattningshava ... 3d2032d4b3

OBS! Säger inte att det är något fel i att sitta i en massa styrelser, driva bolag etc. och ovanstående länkar är inte bevis för någonting.
Någon med mer kunskap kanske kan hitta fler roliga länkar-kedjor.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Är det verkligen så? Ja, det får man ju hoppas men sist jag kollade var alla tidningar vinstdrivande och helgbilagorna (om vi pratar dagstidningar) är ju fulla av vinreklam, något som bara för några år sedan var förbjudet.

I helgens bilaga till SvD var det ungefär 2 1/3 sida vinreklam vilket
var uppskattningsvis 25-30% av totala annonsmängden.

SUPRA skrev:
Börjar man granska finns det nog en mängd bevis på svågerpolitik, korsägande och annan ryggdunk.
Det räcker ju med att kolla en sån här enkel sak och se i vilka andra bolag de här människorna sitter i.
Vem som är gift med vem och vilka bolag de i sin tur driver, vem som sitter i deras styrelse osv.
Vore kul med fler exempel, för det är ju mer än synbara kopplingar som existerar.

Det är självklart att media inte kan ha heltidsanställda vinjournalister. Men tidningarna borde
granska sina skribenter så att de inte har andra uppdrag, som kan påverka det de skriver.
Branschen är inte stor och det finns säkert skråanda och vänskapslojaliteter som i alla andra
branscher.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Inspirerad av deabbten om "Gömda" och Liza marklund, så tykcer jag det vore kul om det kunde starta ett litet blogg/forumuppror som gjorde att faktiskt någon tidning vågade granska varfför BG skrivit så sanslöst positivt om Claude Val, nu fler än 16 ggr, under än två-årsperiod.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag kunde inte glömma en artikel som Kronstam skrivit. Det var något som inte stämde, något som fanns kvar och gnagde...

Med lite möda lyckades jag lokalisera artikeln på Dagens Nyheters hemsida, daterad den 14 december 2008.

Ganska snart förstod jag vad det var som inte stämde. Claude Val och liknande viner var som bortblåsta och Kronstam skrev om vinerna som jag tyckte om.

Under rubriken “Skynda fynda nyårsbubbel!” presenterade Kronstam 47 viner från Systembolagets beställningsortiment. Dessa uppmanade han sina läsare att beställa med orden: “Dock, och det är viktigt att påpeka, måste du beställa redan nu för att vara säker på att få flaskorna före nyår. Det gäller för övrigt alla viner i tabellen. Vänta inte!”

Samtliga viner var , som redan sagts, från beställningssortimentet. Det billigaste var Ecologica Sparkling Chardonnay för 79 kr medan den dyraste var Ch Haut-Brion 2002 för 2499 kr. Sammanlagt bestod testet av 16 mousserande viner, sex vita, 23 röda och två starkviner.

Bortsett från redan nämnda Ecologica var det inget vin som kostade under hundra kronor. Tvärtom var det exklusiva viner Kronstam skrev om: “(…) en god jul och ett minst lika gott nytt år kräver sin tribut.” Champagne blandades med exklusiva mousserande vin, härliga bordeauxer fick samsas med pålitliga italienare…

...så varför kunde jag inte glömma denna artikel?

Kanske var det för att en stor del av vinerna hade något av en gemensam nämnare över sig. Efter lite sökande på Internet kom jag fram till följande fördelning mellan importörer, vars viner omnämns:

Arvid Nordqvist
Antal viner: 3 - Procent: 6,3

Bornicon & Salming
Antal viner: 2 - Procent: 4,2

Carovin
Antal viner: 7 - Procent: 14,8

Giertz
Antal viner: 6 - Procent: 12,7

Hjo Grosshandel
Antal viner: 19 - Procent: 40,4

Johan Lidby
Antal viner: 2 - Procent: 4,2

Moet Hennessy
Antal viner: 2 - Procent: 4,2

Mouvette
Antal viner: 2 - Procent: 4,2

Oenoforos
Antal viner: 1 - Procent: 2,1

Quid Visvin
Antal viner: 1 - Procent: 2,1

The Wine Agency
Antal viner: 2 - Procent: 4,2

Avrundningskorrigering 0,6 procentenheter.

Uppenbart är en importör priviligerad!

Hjo Grosshandel är en utmärkt importör som har en uppsjö exklusiva bordeauxer i sitt sortiment, om än ibland något högt prissatta. Men jag började fundera över hur det kom sig att nästan vartannat vin i Kronstams vinlista kom från en och samma importör.

Det är inte ovanligt att vinjournalister blir inbjudna till importörer för att få prova igenom deras sortiment. Redogörelse från en sådan provning brukar Livets Goda ha i varje nummer. Även Per Bill brukar inte vara rädd att presentera provningsresultaten när han gått igenom en enskild importörs sortiment. Men skillnaden är att de två angivna exemplen ärligt redogör för provningen; att de har provat en enskild importörs sortiment.

Kronstam nämner inget om att han har varit hos Hjo och provat igenom deras sortiment. Jag är helt säker på att samtliga läsare hade accepterat denna förklaring.

Men varför låssas Kronstam som om ingenting? “Denna vecka har jag bara tagit med sådant som håller vad det lovar, godsaker som är lika kul att ge som att få.” Det här är alltså de säkra korten, tipsen som står sig. 40 procent kommer från Hjo Grosshandel, 15 procent från Carovin och 13 procent från Giertz. Återstående tre tiondelar kommer från åtta andra importörer.

Speglar detta verkligheten? Knappast. Och det är inte acceptabelt att en journalist i Dagens Nyheter så tydligt favorisera en och samma så importör så som Kronstam gör.

Kronstam är inget dryckesmonopol, han har inga krav på sig att vara märkesneutralt. Däremot anser jag att läsare av Sverige största dagstidning ska få vara säkra att när deras vinjournalist rekommenderar ett vin gör han detta för att han uppskattar vinet, inte för att det kommer från en viss importör.

Och att Kronstam mörkar att fler än fyra av tio viner kommer från en och samma importör talar sitt tydliga språk.

För att göra det ännu mer konkret:

Om man som läsare väljer mellan de tio röda viner som Kronstam presenterar som “eleganta och tidlösa till vilt och stekar” så är det hundra procent chans att man prickar in ett vin från Hjo Grosshandel. Det är helt enkelt de enda som tillhandahålls under denna rubrik.
Under rubriken “eldiga och mulliga till grillat och mörkt kött eller stek fisk”, där det finns fyra viner, är det 50 procent chans att vinet man väljer är från Hjo. Om man väljer ett rödvin från rubriken “fruktiga och smakrika till ljust och mörkt kött eller fet fågel” sjunker chanserna något: 44,4 procent chans att vinet är från Hjo då fyra av nio viner kommer från den importören.
Facit från hela rödvinsövningen är att 16 av 23 rödviner kommer från Hjo - 70 procent!

För att göra det än mer intressant: Samtliga av de fyra rödviner som Kronstam tipsar om i själva artikeln kommer från Hjo.

På listan är sex vita viner representerade. Hälften av dem kommer från Hjo. I artikeln omnämner Kronstam två vita viner. Hälften av dem kommer från Hjo.

Är det någon annan än jag som börjar fundera? Hur mycket skulle reklam av samma kaliber kosta Hjo? Hur mycker kostade denna reklam?

Under mousserande viner är inte Hjo Grosshandel representerade alls. Det är däremot trean på ovanstående topplista, Giertz. Av 16 mousserande viner står Giertz för sex stycken (37,5 procent). Av de fem mousserande vinerna som nämns i artikeln står Giertz för importen av tre av dem (60 procent). Inte heller riktigt rättvisande, än mindre med tanke på att Giertz knappast är känd för att vara en stor importör av mousserande viner.

Tvåan på listan, Carovin med sina 14,8 procent av vinerna, omnämns en gång i artikeln. Deras viner har en jämnare spridning bland rubrikerna i listan. Förutom att en enskild importör får stå för nästan 15 procent när hela elva är representerade ser jag inget anmärkningsvärt med deras närvaro.

Som jag skrivit tidigare; Kronstam har inga krav på sig att vara märkesneutral. Men objektiv journalistik borde prägla även vinartiklarna i Sveriges största dagstidning. Att inte spela med öppna kort stärker mina misstankar om att vi har ytterligare ett exempel på att Kronstam inte alltid har rent mjöl i påsen…
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Ojojoj, det där var en skev representation som talar sitt tydliga språk. Kan verkligen viner ifrån de importörerna vara så mycket bättre köp?

Här är artikeln, för övrigt. Bara så att andra slipper leta.

Bara en liten kommentar till en annan sak Kronstam skrev i artikeln...
"Att uppstickarna kan smaka lika bra som förebilden är en sanning som champagnehusen bör ta med allt större allvar. Problemet är emellertid att det då också kostar lika mycket, men för de riktigt insatta kan det ändå vara lockande att prova."
Jag betvivlar att champagne kommer att slås ut som vinstil inom överskådlig tid. Som Kronstam själv skriver så kostar det lika mycket för samma kvalitet, och då kommer nog de flesta att välja det starkare varumärket, d.v.s. den äkta champagne. Möjligen kanske skräpchampagner i stil med Jeanmaire kommer att slås ut i konkurrens med Nyetimber och liknande. Men trots ett fåtal uppstickare så finns det alldeles för lite kvalitetsbubbel utanför Champagnedistriktet för att champagnehusen skall ha någon större anledning att känna oro, vad jag kan se, och i prestigechampagneklassen (det jag själv gillar bäst, givetvis) ser jag inte att Champagne har en seriös rival.
Endast global uppvärmning kan få champagnen på fall, och då har både de och vi mycket större problem...
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Frågan är...när får Kronstam sparken från DN? Är inte Röttorp ledig? ;)

Lite kul var det när Allt Om vins bilaga dök upp och i princip all reklam innehåller Kronstams och Companys egna betyg
från DN / Allt Om Mat / Allt Om vin.
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Ojojoj, det där var en skev representation som talar sitt tydliga språk. Kan verkligen viner ifrån de importörerna vara så mycket bättre köp?

Att Hjo är en mycket bra importör är ett faktum. De har mängder med bra bordeauxer, många med ett par år på nacken, och mycket annat exklusivt vin. Så ja, förmodligen sopar Hjo banan med resten av importörerna som nämns i artikeln.

Men det är inte journalistiskt försvarsbart, etiskt rätt eller godtagbart enligt god journalistisk sed att låta en importör dominera utan att nämna något i artikeln. Att Kronstam väljer att inte nämna att en importör står för 40 procent av vinerna på listan föder misstankar hos mig.

SUPRA skrev:
Frågan är...när får Kronstam sparken från DN? Är inte Röttorp ledig? ;)

DN håller nog hårt i Kronstam, han är populär bland läsarna. Jag kan dock inte tänka mig att DN ser med blida ögon om det framkommer att en inhyrd journalist använder DN som en extra och dold inkomstskälla där ersättningen består av kontanter/ resor/ exklusiva varuprover/ annonsförsäljning i sin egna publikation och motprestationen är att skriva upp vissa viner/ producenter/ importörer.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Pomerol skrev:
att inte nämna att en importör står för 40 procent av vinerna på listan föder misstankar hos mig.

Det ser onekligen inte bra ut. Faktum är att jag för ett par dagar sedan slogs av samma
tanke - att kolla vilka importörer, som respektive vinskribent recenserar och om det är
någon som favoriseras.
Personligen har jag kanske inte den tiden men detta är onekligen något som både
Systembolaget och media borde granska. "Caesars hustru får inte ens misstänkas."
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Vi har ju diskuterat det tidigare, men en viss vinjournalist på SvD får en välförtjänt tillrättaviselse i krönikan i Livets Goda som dök upp idag. ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Vi har ju diskuterat det tidigare, men en viss vinjournalist på SvD får en välförtjänt tillrättaviselse i krönikan i Livets Goda som dök upp idag. ;D
Jens Dolk?
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jakande svar på den frågan.

Om att Champagne och mousserande vin smakar lika bra.

Dessutom en intressant iaktagelse ang. Bolagets pressrelease om försäljningstappet för "dyr" Champagne.
 
Toppen