Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag tror att det kan vara så illa att han har gått på sin egen lögn. Vi såg honom nere på Grappe och han fipplade med en sån däringa ful och gul och han höll verkligen på att göra i brallan på riktigt...
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Jag tror att det kan vara så illa att han har gått på sin egen lögn. Vi såg honom nere på Grappe och han fipplade med en sån däringa ful och gul och han höll verkligen på att göra i brallan på riktigt...
OK, då är han antagligen mindre kompetent än BGK, som jag tror bara säger det han tror att allmänheten vill höra.
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Exakt! LOL. Kul video.

Jo, nog kan jag väl tänka mig att Sparkling Difference var det bästa av de glasen, och jag körde länge med det själv när jag var ny med champagne, men det perfekta champagneglaset? Riedel Sommeliers Vintage Champagne (som jag kör med nu) sopar likväl mattan med det, i synnerhet vad gäller doftupplevelse, och vad jag förstår så gör Juhlins glas det också. Juhlins glas är dessutom billigare, vilket är ett plus för de som vill hålla igen med budgeten.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
Jag tror att det kan vara så illa att han har gått på sin egen lögn. Vi såg honom nere på Grappe och han fipplade med en sån däringa ful och gul och han höll verkligen på att göra i brallan på riktigt...

LOL. Det kan vara bland det roligaste jag har läst på ett form.:D
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Kronstam var på TV ikväll. SVT2 Kobra.

Även 13/03 i SVT24, 14/03 i SVT2 och 15/03 i SVT2.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Kronstam var på TV ikväll. SVT2 Kobra.

Även 13/03 i SVT24, 14/03 i SVT2 och 15/03 i SVT2.

Han berättade varför svenskar gillar lådviner "Det är som en reaktion på alla alkoholrestriktioner i landet, en "protest" kan man säga".... eller ngt åt det håller var BGK teori!
Frågan ställd i sammanhanget att England iom Wallanderfilmerna sett på vad som är typiskt svenskt.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Bubblaren skrev:
Han berättade varför svenskar gillar lådviner "Det är som en reaktion på alla alkoholrestriktioner i landet, en "protest" kan man säga".... eller ngt åt det håller var BGK teori!
Frågan ställd i sammanhanget att England iom Wallanderfilmerna sett på vad som är typiskt svenskt.

Vilket dravel. Alla vet ju att det är så här det ligger till:
http://stuffwhitetrashpeoplelike.wordpr ... oxed-wine/
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

:)

VECKANS VINTIPS FRÅN VINKLUBBEN.SE
http://www.vinklubben.se


Claude Val Rouge 2007 (55 kr)

Vi instämmer i hyllningskören till detta budgetvin från Languedoc. Ung och örtkryddig doft och smak, med blåbär, mörka körsbär, lakrits och vanilj.
Smakar, och ser även ut att kosta, betydligt mer än de ynka 55 kr som står på prislappen. Kort sagt ett fransk lantvin som passar bra till lågkonjunktur.
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
:)

VECKANS VINTIPS FRÅN VINKLUBBEN.SE
http://www.vinklubben.se


Claude Val Rouge 2007 (55 kr)

Vi instämmer i hyllningskören till detta budgetvin från Languedoc. Ung och örtkryddig doft och smak, med blåbär, mörka körsbär, lakrits och vanilj.
Smakar, och ser även ut att kosta, betydligt mer än de ynka 55 kr som står på prislappen. Kort sagt ett fransk lantvin som passar bra till lågkonjunktur.
Gott! Hehe. Vinklubben, all right! ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag såg Claude Val i två av montrarna på "Passion för mat" i söndags. Jag såg dock inte ett enda vin som jag var nyfiken på att prova bland de som erbjöds men det kanske fanns. Jag kollade inte så noga överallt.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Armand de Brignac...

Bästa Champagne-vän,

Trots finanskris och lågkonjunktur finns det vissa produkter vars efterfrågan bara ökar. Jag läste häromdagen att försäljningen av både Rolls Royce och Ferrari slog rekord förra året. Bland champagner heter motsvarigheten Armand de Brignac. ;D

José Peñín nämner i sin recension att han först var lite misstänksam när han såg flaskan, eftersom ett extraordinärt yttre ofta inte reflekterar innehållet. Så här beskriver han sin upplevelse:
"När ett vin får en så här hög poäng kommer vi in i den mytiska värld som representeras av det unika, av det som inte kan beskrivas med hjälp av en teoretisk modell eller karaktäriseras på ett sätt som gör vinet jämförbart med andra viner från samma område. Så är fallet med denna champagne, ett artistiskt mästerverk av Jean-Jacques Cattier och sonen Alexandre ..."


Konstigt att Kåte inte nämner att han själv blivit citerad ;)
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Ni har väl inte missat att det har kommit vin på PET-flaskor på Systembolaget?

Det har varken Röttorp eller Kronstam. Röttorp beskrev dem så här: "Det finns dock mycket bättre viner på box. Inget av de nya petvinerna är särskilt bra. (...) Systembolaget borde koncentrera sig på huvuduppgiften – att hålla skräpet borta och de bästa och mest prisvärda vinerna tillgängliga."

Så här skriver Kronstam:

"Månadens stora nyhet handlar dock inte om vin, utan om dess förpackning. Bland aprilnyheterna hittar vi nämligen de första PET-flaskorna i returvänlig plast. Det ska bli intressant att se om detta kan bli ett alternativ till boxvinet.

Vikten är en fördel för den som är PET-noga, både av personlig bekvämlighet och av miljömässiga hänsyn. En krona i pant betalas tillbaka när du returnerar flaskan i någon livsmedelsbutiks återvinningsautomat. Och vinet då? Ja, du hittar dem i tabellen och alla får med beröm godkänt. Några stora karaktärer handlar det inte om, men jämfört med boxvinet finns här både personlighet och kraft. Å andra sidan blir literpriset högt."

Kronstams lyckas sammanfatta sitt vintyckande: Vin ska vara praktist, bekvämt och billigt. Smaken? Äh, vadå?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

http://www.vinskribenterna.se/start.aspx

De finns numera på nätet. Nästan 20 år efter att de bildades har de tagit steget ut i cyberrymden!

Ord och bild i det goda vinets tjänst

Sveriges Vinskribenters Förening bildades 1990 som ett ideellt forum för landets seriöst arbetade vinjournalister och -skribenter. Våra cirka 70 medlemmar står för god svensk dryckeskultur, journalistisk ambition, aktiv och oberoende konsumentupplysning, integritet och etik. Föreningen fungerar också som en mötesplats för branschen genom ett associerat medlemskap för andra aktörer.
Vi förenas av en kärlek till vinet som kulturyttring och bidrar starkt till ett ökande svenskt vinintresse med fokus på upplevelse, inte berusning. Välkommen till vår hemsida – och skål!



Håkan Larsson, Ordförande Vinskribenterna
hakan.larsson@vinskribenterna.se
 

Martin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Krug skrev:
http://www.vinskribenterna.se/start.aspx

De finns numera på nätet. Nästan 20 år efter att de bildades har de tagit steget ut i cyberrymden!
Det måste vara förvirrande för alla inblandade - eftersom det är samma namn som figurerar i nästan alla sammanhang - i vilket syfte dom träffas varje gång. Det är nästan så jag förutsätter att man har olika (höga) hattar där det står "Vinskribenternas Förening", "Allt om Mat", "Allt om vin", etc. Och vilka synergier! Kunna riva av alla möten samma dag/kväll. Bara byta hatt..
 
Trådskapare
P

Pomerol

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Martin skrev:
Det måste vara förvirrande för alla inblandade - eftersom det är samma namn som figurerar i nästan alla sammanhang - i vilket syfte dom träffas varje gång. Det är nästan så jag förutsätter att man har olika (höga) hattar där det står "Vinskribenternas Förening", "Allt om Mat", "Allt om vin", etc. Och vilka synergier! Kunna riva av alla möten samma dag/kväll. Bara byta hatt..

Gänget klarar faktist av att göra vin-Sverige mindre ocyh tråkigare. Det är ju knappast utvecklande att ha samling med likasinnade som du tycker lika! Varför inte ha med någon skiljer sig från mängden och inte fastnat i BIB-träsket?
 
Toppen