Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag tycker att det mest bedrövliga i sammanhanget är om man läser vad föreingen har för syfte:

A främja svensk dryckeskultur,
B sprida information och kunskap om vin och andra drycker för att på så sätt stärka kvalitetsmedvetandet hos svenska konsumenter,

Jag skulle vilja veta om de anser att konstanta tester av den mest prisvärda boxen på något viss uppfyller målen ovan och i så fall hur.
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Även Kronstam kan såga viner...

http://www.youtube.com/watch?v=u0v7a6kF1n8

Lustigt att se det. Undrar hur dåligt ett vin måste vara för att han skall såga det. Jag tror i.o.f.s. att han har rätt i de här fallen. Bara förpackningen på Aussie har placerat den högt på listan av viner jag aldrig skulle köpa. Usch!!!
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Det där var ju värsta Sverker-kopian.

Noterade ni att han tyckte om att det klirrade om förpackningen ;)
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

SUPRA skrev:
Det där var ju värsta Sverker-kopian.

Noterade ni att han tyckte om att det klirrade om förpackningen ;)
Jo. Man får väl se det som något positivt att han åtminstone inser att det finns viner som är tillräckligt dåliga för att sågas.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Fick just en tidning om Gastronord och Vinordic där BG presenterar Vinordic Wine Challenge

209pvde.jpg


För att läsa artikeln rekommenderas att du klickar här och därefter klickar på att visa sida 20-29. Denna fantastiska artikel återfinns på uppslaget 28-29.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Om man är ensam i världen om något är det då dags att slå sig för bröstet eller reflektera?

Dessutom blir jag påminnd att högsta betyg delades ut till typ hälften av vinerna i beställningssortimentet. :eek:
 

gustav.K

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Har alltid tyckt att det är lite nedvärderande mot läsarna att anta att de inte själva kan dra slutsatser om prisvärdhet baserat på kvalitetsbetyg och pris.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

gustav.K skrev:
Har alltid tyckt att det är lite nedvärderande mot läsarna att anta att de inte själva kan dra slutsatser om prisvärdhet baserat på kvalitetsbetyg och pris.

Jag säger bara att du ska följa med några veckor på Dagens Industris kommentarssidor. Därefter inser du att det inte går att underskatta pöbelsvenssons kompetens. Fullständigt omöjligt.
 

vintjej

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Man måste ju bara älska ingressen "Prisvärt är nyckelordet på den svenska marknaden inte konstigt när varje dagstidning har en vinkritiker som sätter betyg på det som erbjuds läsarna."
Men, det är ju det de inte gör? De sätter betyg i prisvärdhet.
 

SUPRA

Bäst
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

vintjej skrev:
Man måste ju bara älska ingressen "Prisvärt är nyckelordet på den svenska marknaden inte konstigt när varje dagstidning har en vinkritiker som sätter betyg på det som erbjuds läsarna."
Men, det är ju det de inte gör? De sätter betyg i prisvärdhet.

Hemmablindhet i ankdammen är bara förnamnet.

Mr Dolk hade dock en rannsakande artikel i helgens SVD, undrar om han läser här? Tyvärr tycker jag inte att du nådde hela vägen fram. :D
 

Lando

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Jag har varken druckit 2006 Clos Henri Pinot Noir (249 kr) eller 2006 Chambolle-Musigny (349 kr) som båda vann varsitt pris, nån som provat?
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

gustav.K skrev:
Har alltid tyckt att det är lite nedvärderande mot läsarna att anta att de inte själva kan dra slutsatser om prisvärdhet baserat på kvalitetsbetyg och pris.
Precis, det har jag alltid tyckt. Varför kan inte kvalitet räcka som betyg, och så får var och en välja hur mycket de kan och är villiga att betala? Saknar man sådana färdigheter så får man nog en del problem i livet ändå.
 

chambertin

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Darth Angelus skrev:
Precis, det har jag alltid tyckt. Varför kan inte kvalitet räcka som betyg, och så får var och en välja hur mycket de kan och är villiga att betala? Saknar man sådana färdigheter så får man nog en del problem i livet ändå.
Så som begreppet prisvärdhet anvånds av många i vår journalistkår så blir det ju helt befängt.
Det som Vinordic Wine Challenge har gjort bra det är att man delat in vinerna i olika prisintervall och jämfört inom det intervallet.
Precis så ser man det ofta i utländsk vinpress när man t.ex har en artikel om bästa Loire-vinet under 10€ eller ngt liknande.
Då blir plötsligt betygen lite mer konsumentvänliga både för noviserna och de mer intresserade.
 

kayaker

Cyklist
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Lando skrev:
Jag har varken druckit 2006 Clos Henri Pinot Noir (249 kr) eller 2006 Chambolle-Musigny (349 kr) som båda vann varsitt pris, nån som provat?
Clos Henri 2006 släpps på lördag.
 

anders

Medlem
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

Det är inte utan att man känner ett visst medlidande med våra stackars vinskribenter. Behöva dricka lågbudgetsortimentet för att fixa sitt uppehälle. För inte kan det vara så att de bara sitter och ljuger ihop siffror och betyg...?
 
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

anders skrev:
Det är inte utan att man känner ett visst medlidande med våra stackars vinskribenter. Behöva dricka lågbudgetsortimentet för att fixa sitt uppehälle. För inte kan det vara så att de bara sitter och ljuger ihop siffror och betyg...?
Nejdå, detta är mycket godare. Det skall smaka läsk. Champagne är så surt. ;) :D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Fyra frågor [Claude Val och Kronstam - admin]

"Budget kan vara lite billigare viner, men det kan också vara att njuta lite färre droppar."

Det går att köpa en flaska riktig champagne (inte CdM dock) för ungefär samma pengar som
en bag in box.
 
Toppen