Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Fysiologiska smakskillnader...

Denna tråd startar jag i syfte att diskutera en aspekt kring den personliga smaken, den rent fysiologiska. Detta nämnde jag kort i tråden om försäljningen av Krug och Moët, men vill diskutera ämnet. Egentligen har jag inte tittat närmare på ämnet, men jag har läst Tom Stevenson skriva om att vi registrerar smaker olika p.g.a. olika tröskelhöjder. Skillnaden av när vi registrerar sötma nämns i det avsnittet av hans omfattande vinencyclopedi variera med en faktor fem. Utöver det nämns toleransnivåer, så att även om det skulle slumpa sig så osannolikt att två personer skulle registrera exakt lika mycket av varje smakkomponent så skulle de ändå tycka olika om vinet ifråga. Detta, bland annat, innebär självfallet att man aldrig kan "kräva" att andra skall gilla samma viner som en själv och lika mycket.

Som ett sidospår så innebär inte detta att jag skulle säga att det inte finns tendenser till allmäna uppfattningar om vad som är bra vin. Exempelvis så verkar det råda en allmän uppfattning här på forumet och bland champagnekännare i allmänhet att Moët & Chandon Brut Imperial inte är någon vidare standardchampagne. Det var enligt denna allmäna kännaruppfattning som jag menade i den andra tråden att Clos du Mesnil verkade anses otroligt bra (högre t.o.m. än de flesta andra prestiger, vågar jag nog påstå) efter att ha läst om den i ett par år, även om det kom ut som kanske lite för kategoriskt.

Hur som helst, tillbaka till ämnet. Är det någon som vet mer om ämnet kring rent fysiologiska smakskillnader? Det tycker jag skulle vara intressant att läsa in mig på. Vore tacksam för tips. Välkomnar även diskussion i ämnet...
 
Toppen