Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gästlåda

C

Champo

Kul idé med gästlåda. Fortsätt det goda arbetet. Gärna en ny mässa eller kanske lite sortimentsprovningar. Funderar på att bli medlem men dricker inte rätt nivå på vin.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Det roliga med det här forumet är att det inte finns någon "rätt" nivå av vin. Halkar man bara in, och har intresset (vilket du verkar ha eftersom du är här och läser :) ), så brukar det lösa sig ganska snabbt.

Eller vad säger @CH ? :)
 
L

Larseman

Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga). Med tanke på de mycket tydliga inbjudningarna från Jimmy m.fl. så är det väl kanske dags att tänka om! Vi får väl bilda en liten egen grupp av "hangarounds" om det nu är så att vi inte riktigt kan möta upp i de allra värsta excesserna :p
Champo, gör som jag tänker göra, bli medlem!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga). Med tanke på de mycket tydliga inbjudningarna från Jimmy m.fl. så är det väl kanske dags att tänka om! Vi får väl bilda en liten egen grupp av "hangarounds" om det nu är så att vi inte riktigt kan möta upp i de allra värsta excesserna :p
Champo, gör som jag tänker göra, bli medlem!

Det är inte heller så att alla sitter och suger i sig topptopptopp-grejer varje dag, ja utom då @Anders Landström då såklart, utan de flesta dyker på något riktigt kul eller sitter och samlar på saker att slänga in i "idag dricker vi". Och sen ska man vara medveten om att allt bäst inte behöver vara tokdyrt. Det kan också vara häftigt.

Själv dricker jag dock mest hof. :)
 
Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga). Med tanke på de mycket tydliga inbjudningarna från Jimmy m.fl. så är det väl kanske dags att tänka om! Vi får väl bilda en liten egen grupp av "hangarounds" om det nu är så att vi inte riktigt kan möta upp i de allra värsta excesserna :p
Champo, gör som jag tänker göra, bli medlem!

Visst, jag skriver mest om de värsta excesserna men glöm inte heller bort att vi alla är på olika stadier i vinåldern. Har haft förmånen att samla på mig viner över ett tag och köpte tidigt viner från några få odlare som idag har dragit i pris. Det är en annan del av vinvärlden, att hitta guldkornen tidigt. Finns ett gäng på forumet som är bättre än mig just nu, då jag fastnat lite i gamla hjulspår men jag jobbar på det.

Gillar mycket de tips jag får om "up and comming" odlare, tipsen om att köpa vin på nya ställen där man kan hitta dessa och även mer kända till bättre priser. Det är ju grunden till att jag faktiskt lägger en del tid tillsammans med @Jimmy Forsman på att köra det här forumet. Har visserligen en egen blogg (som legat nere ett tag pga fokus på vår nya plattform) men det är dialogen jag gillar, Blogg i all ära men det tenderar till att bli en monolog. Så @Larseman och Champo + alla andra, välkomna in, oavsett om ni vill fortsätta som gäster eller ta del av den större diskussionen
 
Last edited:

chambertin

Medlem
Men jag förstår Champo i viss mån. Många av diskussionerna, främst i "De senaste vininköpen" och "Idag dricker vi" känns på en helt annan nivå än vad man själv är van med (än så länge kanske man ska tillägga). Med tanke på de mycket tydliga inbjudningarna från Jimmy m.fl. så är det väl kanske dags att tänka om! Vi får väl bilda en liten egen grupp av "hangarounds" om det nu är så att vi inte riktigt kan möta upp i de allra värsta excesserna :p
Champo, gör som jag tänker göra, bli medlem!
Ansluter mig till Anders och Jimmys uppfattning att även om det ibland blir så att det är "high-end" vinerna som exponersa mest här så dricker nog många här kul viner i lägre prislägen också (i alla fall gör jag det) även om det inte alltid ser ut så i trådarna. Kan själv sakna exponeringen av dessa en del och skall försöka skärpa mig med att lägga upp smaknoteringar även på viner under 200-strecket.

Har också förmånen att ha en en källare startad på 80-talet och som jag kan plocka av men vinvärlden är ju i konstant förändring hela tiden och att upptäcka nya viner är för mig den stora charmen med det här intresset. Du behöver inte bli tokfattig för att prova bra tysk Riesling, Österrikisk GV, Alvarinho, Aglianico eller bra odlarchampagne (för att nämna några viner där spannet 200-400 innehåller många viner med bra uttryck och personlighet).

Vi ser fram emot många intressanta inlägg från dig och välkommen till forumet !
 

sunqan

Vinös
jag kan bara hålla med övriga... Det bär mig fortfarande emot att köpa och dricka viner i prisklassen 1500-2500 spänn, men det händer ibland - iibland för att det faktiskt är gott (mouton rothschild eller roederer cristal), och ibland för att det hör till nån form av "måsten" (Vega sicilia). men det händer extremt sällan.

Jag har tyvärr inte hållit på att samla viner så länge, och för min del har jag en rätt pragmatisk inställning...
Jag har insett att det inte är värt att köpa billiga skitviner och dricka till hängmörad oxfile :)
Jag befinner mig i en fas i livet där jag faktiskt har råd och möjlighet att bygga upp ett förråd som jag kan botanisera i de närmaste 20 åren i alla fall... dels för att veta att jag faktiskt kommer att kunna fortsätta dricka hyffsade viner när jag börjar ligga samhället till last, dels för att det idag i alla fall är svårt att hitta viner med lite ålder :)

Det som är svårt är ju att vet vad man gillar om 10-15 år :) liksom att ha plats med "skiten" (3 normalsotra vinkylar i förrådet, en mindre under trappen till övervåningen, ett gäng flaskor för konsumtion i närtid stående i rumstemperatur bredvid den kylen, samt en "serveringskyl" med plats för 8+8 flaskor i köket).
totalt strax under 800 flaskor inköpta primärt under de senaste 5 åren. snittpriset ligger nånstans runt 350 spänn, om jag minns rätt. det svåra har inte varit att hitta goda viner i den prisklassen, det svåra har varit att hitta "vardagsviner" i prisklassen 100-150, dvs sånt som man kan köpa en låda av och sen ha och dricka närmaste halvåret/året mellan de lite "bättre" vinerna.

vad har jag då - mycket franskt (bordeaux, c9dp, chablis, beaujolais lite bourgonge och champis (bara en med hallonsaft i :))), en hel del italienskt (barolo, barbaresco, barbera samt chianti och enstaka amorone) och sen en lagon spridning av spanskt, tyskt (mest riesling), österrikiskt (det finns för lite grüner veltliner på systembolaget), amerikanskt (mest pinot och chardonnay), australiensiskt (shiraz).

det som är lite tråkigt är att jag har svårt att skriva vad jag tycker om vinerna. Det blir mest kommentarer "skitgott" eller "tråkigt och intetsägande", det ligger inte riktigt i min natur att komma med målande beskrivningar. Men de målande beskrivningarna som en del kan få till. är många gånger bra som förklaring på vad det egentligen är det luktar eller smakar om vinet (peppar om vin med hög alkoholhalt t.ex, eller italienska viner som luktar målarlåda/lösningnsmedel).

men emellanåt blir det lite skrivet i alla fall... och det är som vanligt - man tycker man borde bli bättre på det :)

så välkomna alla ni som hänger här, låt er inte avskräckas av de champagneorgier som vissa medlemmar ägnar sig åt, det är ingen idé att ens försöka bräcka dem :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
jag kan bara hålla med övriga... Det bär mig fortfarande emot att köpa och dricka viner i prisklassen 1500-2500 spänn, men det händer ibland - iibland för att det faktiskt är gott (mouton rothschild eller roederer cristal), och ibland för att det hör till nån form av "måsten" (Vega sicilia). men det händer extremt sällan.

Jag har tyvärr inte hållit på att samla viner så länge, och för min del har jag en rätt pragmatisk inställning...
Jag har insett att det inte är värt att köpa billiga skitviner och dricka till hängmörad oxfile :)
Jag befinner mig i en fas i livet där jag faktiskt har råd och möjlighet att bygga upp ett förråd som jag kan botanisera i de närmaste 20 åren i alla fall... dels för att veta att jag faktiskt kommer att kunna fortsätta dricka hyffsade viner när jag börjar ligga samhället till last, dels för att det idag i alla fall är svårt att hitta viner med lite ålder :)

Det som är svårt är ju att vet vad man gillar om 10-15 år :) liksom att ha plats med "skiten" (3 normalsotra vinkylar i förrådet, en mindre under trappen till övervåningen, ett gäng flaskor för konsumtion i närtid stående i rumstemperatur bredvid den kylen, samt en "serveringskyl" med plats för 8+8 flaskor i köket).
totalt strax under 800 flaskor inköpta primärt under de senaste 5 åren. snittpriset ligger nånstans runt 350 spänn, om jag minns rätt. det svåra har inte varit att hitta goda viner i den prisklassen, det svåra har varit att hitta "vardagsviner" i prisklassen 100-150, dvs sånt som man kan köpa en låda av och sen ha och dricka närmaste halvåret/året mellan de lite "bättre" vinerna.

vad har jag då - mycket franskt (bordeaux, c9dp, chablis, beaujolais lite bourgonge och champis (bara en med hallonsaft i :))), en hel del italienskt (barolo, barbaresco, barbera samt chianti och enstaka amorone) och sen en lagon spridning av spanskt, tyskt (mest riesling), österrikiskt (det finns för lite grüner veltliner på systembolaget), amerikanskt (mest pinot och chardonnay), australiensiskt (shiraz).

det som är lite tråkigt är att jag har svårt att skriva vad jag tycker om vinerna. Det blir mest kommentarer "skitgott" eller "tråkigt och intetsägande", det ligger inte riktigt i min natur att komma med målande beskrivningar. Men de målande beskrivningarna som en del kan få till. är många gånger bra som förklaring på vad det egentligen är det luktar eller smakar om vinet (peppar om vin med hög alkoholhalt t.ex, eller italienska viner som luktar målarlåda/lösningnsmedel).

men emellanåt blir det lite skrivet i alla fall... och det är som vanligt - man tycker man borde bli bättre på det :)

så välkomna alla ni som hänger här, låt er inte avskräckas av de champagneorgier som vissa medlemmar ägnar sig åt, det är ingen idé att ens försöka bräcka dem :)

Det här var ju en exemplarisk målande beskrivning. ;)

Jag tror du har framtiden för dig!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
snittpriset ligger nånstans runt 350 spänn, om jag minns rätt. det svåra har inte varit att hitta goda viner i den prisklassen, det svåra har varit att hitta "vardagsviner" i prisklassen 100-150, dvs sånt som man kan köpa en låda av och sen ha och dricka närmaste halvåret/året mellan de lite "bättre" vinerna.

-Satt och funderade på ett eget inlägg men insåg att @sunqan beskrev ganska exakt hur det står till för mig med hela vägen ner till fördelningen i källaren dock med en stark övervikt på Bordeaux och C9DP.

-Mycket sant att det är lätt att hitta goda viner från 300 och uppåt, det är tisdagsvinaren för 120 spänn som fortfarande är helt okej som kan vara den riktiga utmaningen...
 

Per Stade

Lege artis
Det roliga är att jag för inte så mycket mer än kanske fem år sedan betraktade allt över 100kr som lyxvin medan det idag tar emot att köpa vardagsvin för under 150 :rolleyes: Extrapolera detta och man inser att man är körd :D

Nog hade det hänt tidigare att vi köpte lite dyrare vin men den verkliga resan utför började när mina barn köpte 4 flaskor
Cuvée Sir Winston Churchill 1996 i födelsedagspresent till mig. Sedan har det bara gått mer och mer utför.
Efter min flytt för två år sedan när jag fyllde container efter container med "värdefulla" saker och "bra-att-ha" grejor har jag bestämt mig
för att undvika att köpa saker som inte går att äta eller dricka.
 
Last edited:

CH

Medlem
Det roliga med det här forumet är att det inte finns någon "rätt" nivå av vin. Halkar man bara in, och har intresset (vilket du verkar ha eftersom du är här och läser :) ), så brukar det lösa sig ganska snabbt.

Eller vad säger @CH ? :)

Ja vad säger man @Jimmy Forsman? Det här forumet har format om mig som människa. Svårt att säga om det är till det bättre eller sämre men en sak är säker och det är att de har fått mig att prova extremt mycket bra viner och låtit mig träffa en hel del riktigt trevliga människor, och ja @Anders Landström också.
 
Toppen