Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Garderobsavgift på Fiskekrogen i Göteborg

Mattias Schyberg

Administratör
Var bortbjuden på affärsmiddag igår, vi var ett sällskap på 7 personer och åt deras 4-rätters "avsmakningsmeny" med tillhörande vinmeny. Så långt var kvällen trevlig med helt ok mat och dryck, men...

Snacka om att man inte tror sina ögon. Man äter på en duglig restaurang och betalar rejält för sig och när notan väl skall betalas så har de tagit med 20 kr per person i garderobsavgift. :vägg: Småaktigt, störtlöjligt och så in i bomben fånigt att stället inte förtjänar att få besök av folk som vill äta och dricka gott som gentila herrar och damer. Nä, det blir tyvärr Sverkers soptunna. :finger:

Det är säkert många ställen som har ett liknande system, men i min värld så är det tillräckligt för att totaldissa stället, vilket är synd då mycket annat är bra.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Är det förresten någon som alls stött på garderobsavgift på bättre restauranger utanför Sverige?
Svar nej!
Mest troligt så kommer ingen någonsin hitta det heller. Kostnaden är en sak (förhatligt såklart), en annan är att man faktiskt inte alltid VILL hänga av sig sin jacka av olika skäl, men på ställen med garderobsavgift så brukar man vara tvungen. :vägg:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kostnaden är en sak (förhatligt såklart), en annan är att man faktiskt inte alltid VILL hänga av sig sin jacka av olika skäl, men på ställen med garderobsavgift så brukar man vara tvungen. :vägg:
Jo, fast det brukar ju mest vara på ställen med en vikskylt med texten "Grillbiff och stor stark 99 kr - Happy hour 17-19 stor stark 29 kr" utanför dörren där 1) de behöver kompensera priserna med garderobsavgift (och att en "stor stark" är en mellanöl på 35 cl) och/eller 2) dörr och garderob sköts ihop av den lokala maffian, som har prioriterat gymbesök framför utbildning i kundservice i sin personalutvecklingsplan.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, fast det brukar ju mest vara på ställen med en vikskylt med texten "Grillbiff och stor stark 99 kr - Happy hour 17-19 stor stark 29 kr" utanför dörren där 1) de behöver kompensera priserna med garderobsavgift (och att en "stor stark" är en mellanöl på 35 cl) och/eller 2) dörr och garderob sköts ihop av den lokala maffian, som har prioriterat gymbesök framför utbildning i kundservice i sin personalutvecklingsplan.
Helt sant, men undantagen finns. Fiskekrogen i Göteborg är ingen stjärnkrog, men ett mycket respekterat ställe strax under. Har stött på det på andra "hyfsade" ställen i Göteborg också, men de gånger det har hänt så har jag vänt i dörren. Nu var jag ju bjuden denna gång vilket är en annan sak; svårt att vägra gå in liksom. ;)
 

Vino fino

Medlem
Jag har stött på garderobsavgift på restauranger här och var i USA. Aldrig i civiliserade länder i Europa.

När vi ändå är inne på ämnet: 90 kr per person för bordsvatten (kranvatten) på Mathias Dahlgren. Vi var fyra och åt och förutom mat och vin för drygt 10 papp fick vi också en fin armbåge i mellangärdet när notan kom in: 360 kr för vattnet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har stött på garderobsavgift på restauranger här och var i USA. Aldrig i civiliserade länder i Europa.

När vi ändå är inne på ämnet: 90 kr per person för bordsvatten (kranvatten) på Mathias Dahlgren. Vi var fyra och åt och förutom mat och vin för drygt 10 papp fick vi också en fin armbåge i mellangärdet när notan kom in: 360 kr för vattnet.
Man får ju hoppas att det inte är kranvatten åtminstone, blir ju lite av en skymf i så fall. Nu finns det väl inte något vatten som är värt 90 kr visserligen.

Tycker förövrigt att jag varit med om liknande på bättre restauranger, men det har åtminstone varit fint "brandat" vatten. Onödigt med den typen av "dolda" kostnader.
 

Vino fino

Medlem
Man får ju hoppas att det inte är kranvatten åtminstone, blir ju lite av en skymf i så fall. Nu finns det väl inte något vatten som är värt 90 kr visserligen.
Det var kranvatten. Serverat i karaff till vinet.

Jag är inte MDs största fan, och min beundran växte knappast efter det besöket.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det var kranvatten. Serverat i karaff till vinet.

Jag är inte MDs största fan, och min beundran växte knappast efter det besöket.
Du har min välsignelse att dissa MD, har själv inga egna erfarenheter, men det låter som att jag inte borde skaffa mig några heller.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Är det förresten någon som alls stött på garderobsavgift på bättre restauranger utanför Sverige?
Alla former av stelbent "betala eller dö mentalitet" återfinns inte överallt...

När vi ändå är inne på ämnet: 90 kr per person för bordsvatten (kranvatten) på Mathias Dahlgren. Vi var fyra och åt och förutom mat och vin för drygt 10 papp fick vi också en fin armbåge i mellangärdet när notan kom in: 360 kr för vattnet.
90 kr per person? Uppenbarligen någon som föraktar sina kunder... *hurwen*
 
Toppen