Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Garderobslagring startad omkring sommaren 2017 - erfarenheter och slutsatser så långt.

Hur lagrar du ditt vin?

  • I en vinkällare

    Votes: 17 29,8%
  • I ett vinskåp

    Votes: 30 52,6%
  • Garderobslagring

    Votes: 15 26,3%
  • Hybrid

    Votes: 5 8,8%
  • Hyr lagringsplatser

    Votes: 9 15,8%

  • Total voters
    57
  • Poll closed .

Adamanko

Medlem
Jag har den enorma lyxen att ha ett rum som jag i princip inte använder till något annat än lagra vin i. I två år har jag nu försökt reglera temperaturen genom att öppna och stänga fönstren. På sommaren blir det mycket hålla stängt på dagen och öppna på natten. På vintern blir det lite tvärtom. Rummet har den fördelen att det är ett kallt rum av sig själv. Redan innan var det alltid några grader kallare än resten av lägenheten. Jag skulle uppskatta att temperaturen varierar mellan 10 och 20 grader under året förutom under den värsta värmeböljan förra sommaren då det inte gick att kyla rummet på natten eftersom det ofta var över 25 grader även då.

Huruvida mina ansträngningar har gjort någon skillnad mot vanlig garderobslagring låter jag vara osagt. Själv tänker jag på min lagring som garderobslagring och på många viner kan jag märka en smakskillnad efter så kort tid som tre månader. Och på andra viner har jag märkt stora skillnader på ett år. Utan tvivel finns det en vits med att lagra vin. Frågan är ju hur mycket snabbare vin mognar med garderobslagring kontra vinkällare.

Har även lärt mig om tunneleffekten. Där vin efter ett tag blivit klart sämre och jag har sorterat det som over the top men... som senare ändrat karaktär igen och gått in i en ny fas som rent av kan vara bättre än den initiala.

Har haft väldigt lite problem med torkade korkar iaf. Får se hur länge det håller i sig.

Frågor det här har väckt är ju hur man ska bedöma viner dock. Förutom att det redan innan är jävligt svårt att inte låta sig påverkas av allt möjligt runt omkring, såsom förväntningar, pris, hype, andras omdömen etc etc, så finns ju även möjligheten att anledningen till att man inte gillar vinet är för att man helt enkelt druckit det i fel fas. Och det finns iaf en teoretisk möjlighet att ett supervin kan provas i en tunnelfas och därmed, felaktigt, bortsorteras som mindre bra. Lösningen skulle ju vara att alltid köpa en större mängd av varje vin men... man ska ju hinna dricka upp sina viner också utan att bli alkoholiserad. Det blir helt enkelt för jävla mycket vin (och pengar) om man som jag vill dricka vin från alla delar av världen och på alla druvor.

Ok, så egna erfarenheter och slutsatser? Dela gärna med er.

Slänger in en omröstning också for the fun of it. :) Och för att ha gjort det.
 

Sebran

Medlem
Jag är ännu mer nybörjare än du och började köpa viner i lagringssyfte först under 2018. Ju mer jag lärde mig om vin och läste på om lagring, desto snabbare insåg jag att min garderob inte var en långsiktig lösning. Därför tog det inte mer än ca 6 månader innan jag beställde hem mitt Climadiff CVV168B och lastade över flaskorna dit.

Anledningen till att jag inte ville lagra vinerna i garderoben under en längre period var flera. Temperaturen där är runt 18-22 grader. Som du nämnde så utvecklas vinet i flaskan snabbare vid en högre temperatur, varför längre lagring än 1-2 år sällan behövs, men samtidigt sker utvecklingen under mindre stabila förhållanden vilket inte är optimalt. Dessutom fattade jag rätt tidigt att mina vinköp var långsiktiga investeringar och skulle kosta en hel del pengar, inte sällan i vin som bör lagras 5+ år (barolo, rhone m.m.) För mig kändes det därför dumsnålt att inte investera i ett skåp direkt för att säkerställa bästa förutsättningar för lagring.

Eftersom jag inte varit vinentusiast särskilt länge så kan jag inte riktigt dela med mig av några egna erfarenheter från lagringens effekter än. Mitt intryck hittills är att det råder ganska stor osäkerhet kring lagring generellt och iaf jag vet sällan om jag kan lita på när någon säger "det här vinet når sin topp om 4-5 år " eller liknande. En stor mängd vinentusiaster verkar även ägna sig åt hobby-profetande på fritiden. Det är bara att läsa omdömen på CT eller Vivino, den ena hävdar att ett vin behöver minst 2 år, en annan säger 6 år och den tredje 15 år. Det hela känns väldigt ovetenskapligt, subjektivt och svårförutsägbart, även om det naturligtvis inte råder något tvivel om att lagring faktiskt påverkar vin och i vissa fall även kan bidra till en bättre smakupplevelse. Däremot tror jag att ytterst få experter faktiskt är kapabla till att med precision ange hur många år ett vin behöver för att nå sin topp om de inte är mycket väl bekanta med tidigare årgångar av samma vin.

Allt detta flummande övertygade mig ännu mer att investera i bästa möjliga lagring, just för att slippa gå runt och fundera på om vinet kanske hade kunnat smakat ännu bättre om det hade lagrats i stabila 13 grader istället för pendlande 18-22 grader. Nu kan jag sova gott om nätterna och om ett vin inte lever upp till förväntningarna så vet jag åtminstone att det inte var lagringens fel :)
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Jag antar att man förlorar komplexitet på att garderobslagra framför lagring i vinskåp eller källare. Men... det lär vara ganska knepigt att bevisa. Och än så länge är jag nöjd med utvecklingen av mina viner. I alla prisklasser.

Har även druckit viner som andra garderoblagrat i längre perioder och dom har man inte direkt saknat nåt i.
 

jrick

Medlem
Jag antar att man förlorar komplexitet på att garderobslagra framför lagring i vinskåp eller källare. Men... det lär vara ganska knepigt att bevisa. Och än så länge är jag nöjd med utvecklingen av mina viner. I alla prisklasser.

Har även druckit viner som andra garderoblagrat i längre perioder och dom har man inte direkt saknat nåt i.
Menar du alltså att du pratar om slutsatser av att lagra vin 0-2 år i rumstemperatur? Jag skulle vara försiktig med att prata om erfarenheter av garderobslagring då. Min egen erfarenhet av att dricka viner som andra lagrat i rumstemperatur längre än fem år är att de brukar kännas trötta och oxiderade på ett sätt som ett optimalt lagrat vin inte brukar göra. Däremot brukar jag inte märka någon särskild egenskap hos garderobslagrade viner som legat högst två år. Återkom 2022-23 med erfarenheter av viner som du började lagra sommaren 2017 :)
 

ranmos

Medlem
Spännande inlägg! Ser fram emot att höra mer kring detta och andras erfarenheter.

Själv är jag i fas att köpa lagringsskåp av samma anledning som Sebran. Har ett par dyrgripar som bör ligga 10+ år som sedan ca 1 år tillbaka ligger i källarutrymme 10-20 grader vinter/sommar och 50-55 luftfuktighet.

För att optimera plats i ett lagringsskåp tänker jag fortsatt lägga flaskor som jag tror kräver mindre lagringstid i källarutrymmet. Kanske också ett par av samma sort på olika ställen för att se hur stor skillnaden upplevs.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Menar du alltså att du pratar om slutsatser av att lagra vin 0-2 år i rumstemperatur? Jag skulle vara försiktig med att prata om erfarenheter av garderobslagring då. Min egen erfarenhet av att dricka viner som andra lagrat i rumstemperatur längre än fem år är att de brukar kännas trötta och oxiderade på ett sätt som ett optimalt lagrat vin inte brukar göra. Däremot brukar jag inte märka någon särskild egenskap hos garderobslagrade viner som legat högst två år. Återkom 2022-23 med erfarenheter av viner som du började lagra sommaren 2017 :)
Ja precis. Det är svårt för mig att dra några slutsatser på längre garderobslagring.
 
Toppen