Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gåsamiddag

chambertin

Medlem
SV: Gåsamiddag

anders skrev:
Det här såg trevligt ut så det var bara till att boka...
Såg dötrist ut du ;)
Har du varit där förut ?
Själv får man väl försöka få tag i lite överbliven svartsoppa från ngn krog här i stan.
Tiden är förbi när salig mormor (bördig från Skåne) varje höst ordnade gåsamiddag med svartsoppa, gås och efterföljande spettekaka.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Gåsamiddag

chambertin skrev:
Har du varit där förut ?

Nej, jag har faktiskt skamligt nog lyckats missa det stället. Det retar mig eftersom han i år förlorade sin tredje stjärna. ;)
 

Guayabera

Medlem
SV: Gåsamiddag

chambertin skrev:
Tiden är förbi när salig mormor (bördig från Skåne) varje höst ordnade gåsamiddag med svartsoppa, gås och efterföljande spettekaka.

Spettekaka :p Vad dricker man till det ??? Antagligen samma dryck som passar till sockrad frigolit...
 

chambertin

Medlem
SV: Gåsamiddag

Guayabera skrev:
Spettekaka :p Vad dricker man till det ??? Antagligen samma dryck som passar till sockrad frigolit...
Skall man vara snäll så är det kanske mer åt hård äggtoddy men jag förstår vad du menar.

Kommer inte ihåg vad vi drack till spettekakan på den tiden men till gåsen var det ofta Bourgogne och svartsoppan ackompagnerades för det mesta av Palo Cortado av något slag.
 

kayaker

Cyklist
SV: Gåsamiddag

chambertin skrev:
Skall man vara snäll så är det kanske mer åt hård äggtoddy men jag förstår vad du menar.

Kommer inte ihåg vad vi drack till spettekakan på den tiden men till gåsen var det ofta Bourgogne och svartsoppan ackompagnerades för det mesta av Palo Cortado av något slag.
Isåfall kan ju åggtoddy funka.

Jag och några kompisar har åtminstone lagat och ätit gås några gånger. Färsk gås har vi köpt på Ica Focus.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Gåsamiddag

Guayabera skrev:
Spettekaka :p Vad dricker man till det ??? Antagligen samma dryck som passar till sockrad frigolit...

Ahh... en man som inte har förstått innebörden av de finare nyanserna i livet. :D Jag har inte provat att kombinera vinet till spettekaka ännu men när vi två ärkeskåningar provade en riktigt söt sherry PX så var vi överens om att det borde kunna fungera. Sedan återstår det att se om teorin fungerar i praktiken...

Tips: för att enklast skära spettekaka används ett bågfilsblad. Har man som Guayabera råkat på frigolit så betyder det att man sparat spettekakan för länge och ska böja huvudet i skam.
 

kayaker

Cyklist
SV: Gåsamiddag

anders skrev:
Tips: för att enklast skära spettekaka används ett bågfilsblad. Har man som Guayabera råkat på frigolit så betyder det att man sparat spettekakan för länge och ska böja huvudet i skam.
De är som sockrad frigolit från början. Sedan blir det mer lättbetongstuk...
 

vintjej

Medlem
SV: Gåsamiddag

kayaker skrev:
De är som sockrad frigolit från början. Sedan blir det mer lättbetongstuk...

Fast sockrad frigolit smakar väl inte så där äckligt äggigt?
Och ska bli spännande att höra vad som matchar den där äggigheten.
 

kayaker

Cyklist
SV: Gåsamiddag

vintjej skrev:
Fast sockrad frigolit smakar väl inte så där äckligt äggigt?
Och ska bli spännande att höra vad som matchar den där äggigheten.
You tell me. Jag äter inte frigolit så ofta... :D
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Gåsamiddag

Ack ja, dessa vildar. Jag kommer ihåg när man debatterade på radion var Norrland EGENTLIGEN börjar. En lyssnare hävdade med emfas att gränsen dras precis norr om Möllevångstorget. ;D
 

Guayabera

Medlem
SV: Gåsamiddag

anders skrev:
Tips: för att enklast skära spettekaka används ett bågfilsblad.

"Beakta alltid bakverk som kräver verktyg med största misstänksamhet" - Gammalt djungelordspråk.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Gåsamiddag

Elvis skrev:
Var ligger det? I förhållande till Stockholm, alltså. ;)

Jag vet inte... eftersom Stockholms exakta läge inte är känt i den vita fläcken på kartan.
 
SV: Gåsamiddag

Elvis skrev:
Var ligger det? I förhållande till Stockholm, alltså. ;)
Herregud, vet du inte det. Platsen är vida känd för de kravaller som skedde där 1926. Kravallerna var en direkt fortsättning på strejken hos AW Nilssons korg- och barnvagnsfabrik. En viktigt del av Malmös arbetarhistoria.

För övrigt så har tydligen kriminaliteten på torget minskat de senaste åren. Kravaller sker idag företrädesvis i Rosengård och lär inte vara så frekvent förekommande i centrala Malmö
 

Keen

slan
SV: Gåsamiddag

shorepower skrev:
Herregud, vet du inte det. Platsen är vida känd för de kravaller som skedde där 1926. Kravallerna var en direkt fortsättning på strejken hos AW Nilssons korg- och barnvagnsfabrik. En viktigt del av Malmös arbetarhistoria.

För övrigt så har tydligen kriminaliteten på torget minskat de senaste åren. Kravaller sker idag företrädesvis i Rosengård och lär inte vara så frekvent förekommande i centrala Malmö


Vad är detta Malmö du pratar? Nån slags ö i skärgården eller? ???
 

kayaker

Cyklist
SV: Gåsamiddag

shorepower skrev:
För övrigt så har tydligen kriminaliteten på torget minskat de senaste åren. Kravaller sker idag företrädesvis i Rosengård och lär inte vara så frekvent förekommande i centrala Malmö
Det stora undantaget är väl Hansacompagniet i samband med vissa SS-släpp? ;)
 
Toppen