Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gastrologik

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Anders Landström skrev:
Insåg att jag jag har ett återbesök som jag måste göra. Inte mycket på listan att dricka :)
Bara att hänga med ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Åt på Gastrologik i fredags och det var som tidigare mycket bra. Inte riktigt hela vägen till det "wow" man alltid längtar efter men habil förstaklassig mat levererad med själförtroende. Felfritt. Missförstå inte, maten var genomgående grym! :p

Att kvällen blev så lyckad beror också till stor del på Gastrologiks Erik som levererade grymma viner under kvällen!

Det här är menyn vi serverades:

Snacks

Torkade chips av mandelpotatis

Vår egna lufttorkade korv på Olingesvin

Brioche på virvelmjöl från Warbrokvarn med smör smaksatt med gröna enbär

Aptitretare

Kräm på tupplever från Hagbygård med maräng och syrat rått äpple

Branddeg med kräm på osten Löfsta blå

Vaktelägg, marinerade i brödsoya

Surdegsfriterad skreitunga

Bröd

Surdegsbröd på dinkel från Warbrokvarn

Rågbröd med bränt socker

Dinkel-spisbröd på vete från Warbrokvarn

Kosmör från Kittelberget

Huvudrätter

Nyrensad Stenbitsrom med svensk buffelyoghurt, vår egna saltgurka och ängsyra

Tartar på Svensk mjölkko från Wanås med rökt talg, vattenkrasse och champinjon

Bakad havskräfta från Fjällbacka med kräm på huvudet och fänkål

Stekt Fjärsing från Bohuslän med ärtskott, lupin och stekta gula ärtor

Vårkyckling från Munka-Ljunby med kräm på gårdagens brioche, vitlök och ramslök

Efterrätter

Sorbét på öl med Spritade vindruvor från i Blaxta

Sorbét på getmjölk med honungsvinaigrette och endive

Sorbét på Frida äpplen med skum på tallbarr samt tallbarkssmulor

Kaffegodis

Salviaparfait

Lakritskola med torkade lingon

Äppelmust-gelé med tallbarr

Sockerchips med torkad skrädmjöl

Mandelkaka med rödbeta
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Gastrologik

Vinerna vi drack till menyn var genomgående riktigt bra. Bäst var de vita Bourgognerna.

2005 Francis Boulard Millésime Extra Brut

2007 Dr. Bürklin Wolf, Wachenheimer Gerümpel

2010 Domaine Ramonet, Boudriotte 1er Cru

2011 Christian Moreau, Vaillon 1er Cru

2008 Domaine Amiot Guy et Fils, Les Caillerets 1er Cru

2010 Stéphane et Bénédicte Tissot, Arbois Chardonnay

2010 Domaine Jean Grivot, Bourgogne

2009 Domaine des Croix, Beaune

2010 Pithon-Paillé 4 Vents, Coteaux Du Layon
 

FredrikC

Medlem
Här har det inte käkats på länge ser jag. Jag var där med min bror för några helger sedan och fick en riktigt bra service och väldigt god mat. Jag drack champagne och han tog det bättre vinpaketet. Dock känns det lite stressigt att hinna igenom 19 rätter på 2,5 timme. Och det kändes under middagen. Jag gillar att prata viner och mat så vi höll kvar dem vid bordet lite extra vilket drog ut på vår tid. Men när vi ändå fick lämna bordet och sätta oss i deras lounge hade jag inte fått i mig hela flaskan champagne som vi då drack upp där.

Några av rätterna var riktiga tio-poängare och vi hade nog bara en var som vi gav 5/10. Allt annat var från sju och uppåt.

Har aldrig ätit på två stjärnor innan men jag hade minst lika bra service på en en-stjärnig i Portugal på algarvekusten där vi satt fem timmar över 14 rätter.
Får prova fler för att kunna uttala mig om hur denna är mot andra två-stjärniga.
bifogar bild på meny och vinpaket.
20191223_172458.jpg

20191223_172508.jpg
 

Sebran

Medlem
Blev ett besök på Gastrologik igår. Fantastisk upplevelse på alla sätt. Några höjdpunkter bland rätterna var kycklinglevern, paj med vårlök, pilgrimsmussla (kan vara det godaste jag någonsin ätit), grisen och glassen.

Vi tog det stora vinpaketet och de vita vinerna levererade, särskilt den mogna chardonnayn. Rödvinet var jag dessvärre inte imponerad av, men maten och servicen vägde upp det. Allt i allt uppfylldes förväntningarna.

9693DB2E-AC8A-40EB-B921-F1E57F9050F8.jpeg


66637E86-B0EF-465B-9504-F4CAAEDEE6F0.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev ett besök på Gastrologik igår. Fantastisk upplevelse på alla sätt. Några höjdpunkter bland rätterna var kycklinglevern, paj med vårlök, pilgrimsmussla (kan vara det godaste jag någonsin ätit), grisen och glassen.

Vi tog det stora vinpaketet och de vita vinerna levererade, särskilt den mogna chardonnayn. Rödvinet var jag dessvärre inte imponerad av, men maten och servicen vägde upp det. Allt i allt uppfylldes förväntningarna.

Visa bifogad bild 19931

Visa bifogad bild 19932
Menyn såg trevlig ut men kan inte varit många gram på varje tallrik.

Nyfiken på ginen. Serverades den ljummen och ren, och till hur många rätter?
 

Sebran

Medlem
Menyn såg trevlig ut men kan inte varit många gram på varje tallrik.
Nyfiken på ginen. Serverades den ljummen och ren, och till hur många rätter?

Jag tyckte att rätterna var precis lagom stora. Om du är orolig för att inte bli mätt så oroar du dig i onödan. Snarare är det så att man bör förbereda sig hela dagen genom att äta mindre än vanligt, så att man inte råkar ut för mättnadskänsla när det fortfarande återstår 5+ magnifika rätter. Det är bland det värsta som kan hända när man blir serverad så mycket fantastisk mat. Det hände mig en gång för flera år sedan när jag dumt nog åt en stor lunch mitt på dagen innan en stor avsmakningsmeny och det är ett misstag jag aldrig kommer göra om igen.

Minnet är lite suddigt mot slutet av middagen, men jag tror att ginen serverades till rabarberrätten. Vi fick den ren i ett shotglas och jag tror att den var kyld. Drack upp den rätt fort så räckte nog bara till en rätt :)
 

Gradin

Medlem
Blev ett besök på Gastrologik igår. Fantastisk upplevelse på alla sätt. Några höjdpunkter bland rätterna var kycklinglevern, paj med vårlök, pilgrimsmussla (kan vara det godaste jag någonsin ätit), grisen och glassen.

Vi tog det stora vinpaketet och de vita vinerna levererade, särskilt den mogna chardonnayn. Rödvinet var jag dessvärre inte imponerad av, men maten och servicen vägde upp det. Allt i allt uppfylldes förväntningarna.

Visa bifogad bild 19931

Visa bifogad bild 19932

Den svenska curryn tänker jag fortfarande på, dock då med svensk bläckfisk!
 
Toppen