Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

GC toppas med CdM

magnum

Epernay, Frankrike
SV: GC toppas med CdM

Jos skrev:
Iskallt att dra dra tillbaka alla flaskor och pytsa i dom i standardcuveen istället.
http://www.thedrinksbusiness.com/2012/04/krug-abandons-1999-clos-du-mesnil/
While the Grande Cuvée is disgorged around 25 times each year, with the recent addition of ID codes to help consumers keep track of the age of its components, the next vintage release anticipated by Krug is likely to be either 2002 or 2003. Intressant att även Krug gör 2003, verkar som LVMH hade ett lyckat år 2003 ;D
 
SV: GC toppas med CdM

magnum skrev:
While the Grande Cuvée is disgorged around 25 times each year, with the recent addition of ID codes to help consumers keep track of the age of its components, the next vintage release anticipated by Krug is likely to be either 2002 or 2003. Intressant att även Krug gör 2003, verkar som LVMH hade ett lyckat år 2003 ;D
Absolut, det var LVMH som lyckades.

Hoppas verkligen att Krug lyckats 2003 om de väljer att släppa en årgång. Har ju alltid haft en gnagande känsla att man kommer börja släppa lite på kvalitetskraven efter att LVMH köpte dem.

Å andra sidan, att hälla tillbaka 12000 flasor av 1999 CdM i reservvinet tyder ju på att man inte vill släppa skräp. Någon som vet hur det fungerar föressten Vi hade ju den diskussionen tidigare, det är ju vin som jäst en andra gång på flaska, kan man verkligen bara hälla det i en vintank igen?
 

Elvis

Medlem
SV: GC toppas med CdM

Anders Landström skrev:
Hoppas verkligen att Krug lyckats 2003 om de väljer att släppa en årgång. Har ju alltid haft en gnagande känsla att man kommer börja släppa lite på kvalitetskraven efter att LVMH köpte dem.
Jag har samma obehagliga känsla...

Det enda LVMH-huset som går i motsatt riktning är Veuve Clicquot som precis släppt Grande Dame 2004. Förra årgången för Grande Dame var 1998. Om det nu inte är så att de tänker släppa exempelvis 2002 efter 2004 (vilket verkar konstigt), så gör Veuve Clicquot nu sitt största årgångshopp någonsin för Grande Dame.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: GC toppas med CdM

Elvis skrev:
Jag har samma obehagliga känsla...

Det enda LVMH-huset som går i motsatt riktning är Veuve Clicquot som precis släppt Grande Dame 2004. Förra årgången för Grande Dame var 1998. Om det nu inte är så att de tänker släppa exempelvis 2002 efter 2004 (vilket verkar konstigt), så gör Veuve Clicquot nu sitt största årgångshopp någonsin för Grande Dame.
Men tror du dom hoppar 2002?? Comtes finns också ute av 2004 men ännu ingen 2002!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: GC toppas med CdM

Anders Landström skrev:
Någon som vet hur det fungerar föressten Vi hade ju den diskussionen tidigare, det är ju vin som jäst en andra gång på flaska, kan man verkligen bara hälla det i en vintank igen?
Javisst. De gamla reservvinerna man använder för att få till husskumpan ligger ju ibland på flaska men då oftast magnum.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: GC toppas med CdM

Jos skrev:
Javisst. De gamla reservvinerna man använder för att få till husskumpan ligger ju ibland på flaska men då oftast magnum.
Hmm, vem mer än Bollinger gör så?
 
SV: GC toppas med CdM

Jos skrev:
Javisst. De gamla reservvinerna man använder för att få till husskumpan ligger ju ibland på flaska men då oftast magnum.
Det vet jag, men ligger de med jäst? Det är ju skillnad på ett reservvin som jäst en andra gång och ett som inte gjort det.
Bollingers reservviner ligger mig veterligen inte med jäst men jag kan ha fel
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: GC toppas med CdM

magnum skrev:
Hmm, vem mer än Bollinger gör så?
Jasså? Alltid "vetat" att det är hyfsat vanligt att göra så för bättre husskumpor men det kanske jag fått om bakfoten..
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: GC toppas med CdM

Jos skrev:
Jasså? Alltid "vetat" att det är hyfsat vanligt att göra så för bättre husskumpor men det kanske jag fått om bakfoten..
Har bara sett det hos Bollinger där det lagras i magnum med lågt tryck.
 

Elvis

Medlem
SV: GC toppas med CdM

magnum skrev:
Men tror du dom hoppar 2002?? Comtes finns också ute av 2004 men ännu ingen 2002!

Jag håller med om att det låter konstigt men har Veuve Clicquot någonsin släppt årgångsviner i "fel" ordning förut?

Om de hoppar 2002 för Grande Dame så kan det vara en bra förklaring till varför Veuves vanliga årgångsvin var så bra 2002.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: GC toppas med CdM

Anders Landström skrev:
Det vet jag, men ligger de med jäst? Det är ju skillnad på ett reservvin som jäst en andra gång och ett som inte gjort det.
Bollingers reservviner ligger mig veterligen inte med jäst men jag kan ha fel
Hmm.. Googlade lite och som jag förstår det så håller man reservinet på magnumflaskor, ståltankar eller i ovanliga fall på ekfat. Fick dock inte grepp om det enbart är ekfats-/tankjästa viner eller om det även förekommer vin som jäst en andra gång också. Här lite intressant om just Krug som tydligen också sparat sina reserviner på Magnum men dock fram till 60-talet...

http://www.wine-pages.com/features/krug.htm
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: GC toppas med CdM

Anders Landström skrev:
Å andra sidan, att hälla tillbaka 12000 flasor av 1999 CdM i reservvinet tyder ju på att man inte vill släppa skräp. Någon som vet hur det fungerar föressten Vi hade ju den diskussionen tidigare, det är ju vin som jäst en andra gång på flaska, kan man verkligen bara hälla det i en vintank igen?

Notera att de bestämde sig för att inte göra någon Krug vintage 1999 heller, så det är fler flaskor än så vi pratar om. Lustigt jobb - korka upp Krug flaska för flaska och hälla upp dem på en tank, eller hur man nu gör. Jag gissar att man måste använda mycket måttliga mängder sådant här i blenden, eftersom det måste vara en otypisk ingrediens.
 

Andreas

Medlem
SV: GC toppas med CdM

vintomas skrev:
Notera att de bestämde sig för att inte göra någon Krug vintage 1999 heller, så det är fler flaskor än så vi pratar om. Lustigt jobb - korka upp Krug flaska för flaska och hälla upp dem på en tank, eller hur man nu gör. Jag gissar att man måste använda mycket måttliga mängder sådant här i blenden, eftersom det måste vara en otypisk ingrediens.

en stor del av kostnaden att göra champagne ligger i hantverket och handarbetet, att göra det 2ggr måste vara en smärre förlustaffär. Funderar på om de kan ha experimenterat med 99:an och haft den på ståltank och gjort ett gäng flaskor och sedan bestämt sig...
 
SV: GC toppas med CdM

Andreas skrev:
en stor del av kostnaden att göra champagne ligger i hantverket och handarbetet, att göra det 2ggr måste vara en smärre förlustaffär. Funderar på om de kan ha experimenterat med 99:an och haft den på ståltank och gjort ett gäng flaskor och sedan bestämt sig...
Nja, det funkar ju inte heller om man inte gör en solera. Så de har nog gjort 12000 flaskor. Jag skulle gärna hjälpa dem att korka upp några :)
 

Andreas

Medlem
SV: GC toppas med CdM

Anders Landström skrev:
Nja, det funkar ju inte heller om man inte gör en solera. Så de har nog gjort 12000 flaskor. Jag skulle gärna hjälpa dem att korka upp några :)

jag sa ju experimenterat... ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: GC toppas med CdM

Andreas skrev:
en stor del av kostnaden att göra champagne ligger i hantverket och handarbetet, att göra det 2ggr måste vara en smärre förlustaffär. Funderar på om de kan ha experimenterat med 99:an och haft den på ståltank och gjort ett gäng flaskor och sedan bestämt sig...

Den lär ha gått på flaska våren 2000, när de bestämt sig för att göra en årgångsskumpa. Sedan lär säkert basvin från 99 sparats som reservvin också, men det är ju en annan sak. Enligt deras marknadschef hade de t.o.m. tryckt upp etiketter när de i ett sent skede bestämde sig att ställa in releasen eftersom den inte hade Krug-stil. Antar att det är den lite låga syran i årgången 1999 som fällde avgörandet, eftersom Krug brukar ligga högt i syra för sin druvsammansättning - har någon gång trott att det är en blanc de blancs jag har i glaset när jag fått en Krug serverad blint.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: GC toppas med CdM

Andreas skrev:
en stor del av kostnaden att göra champagne ligger i hantverket och handarbetet, att göra det 2ggr måste vara en smärre förlustaffär. Funderar på om de kan ha experimenterat med 99:an och haft den på ståltank och gjort ett gäng flaskor och sedan bestämt sig...
En droppe i havet. När man får så bra betalt för en flaska vin som Krug så kan man göra detta om och om igen utan någon större fara. Vi hade ju någon tråd tidigare där vi skrev om vad de högst betalda vinhusen tjänade och det var väl nettovinstmarginaler uppåt bisarra 90% om jag inte minns fel.
 
Toppen