Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

George Prime Steak - Prag

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag och några vänner spenderade helgen i hettans Prag (30+ dygnet runt med peakar på 37 grader)!
Det var mitt första besök i den här mycket vackra staden, men flera av de andra i sällskapet hade varit där tidigare, och ingen talade särskilt varmt och urtypisk tjeckisk mat, så vi hade i förväg valt att fokusera på lite bättre restauranger i allmänhet.

Vi hade i förväg bokat in första kvällen på en topprankad köttrestaurang, George Prime Steak, och efter att ha plöjt igenom omdömen på TripAdvisor låg allas förväntan högt. När vi kom dit blev vi placerade i ett eget rum med en schysst vägg fylld av vin från Kalifornien i ena änden, och ett torkskåp i den andra där det hängmörades diverse köttstycken. Såhär i efterhand har jag besökt deras hemsida och såg att det rummet vi hamnade i är det de kallar för "Captains Table".

"The Captain’s Table is one of our private dining rooms, and it caters to those who value an interactive dining experience. The table here seats up to 8 and is located in a room with our exclusive collection of California wines, dry-aging beef cabinet and doors that open directly to our kitchen.
At the Captain’s Table, you have direct and private access to our Executive Chef. He will guide you through our tasting menu, driven by our top-grades of beef, and will be available to answer any and all questions you might have about your experience with us."

9WiLSCv.jpg


Restaurangen är som man hör på namnet inriktad på kött, och de lade stor vikt på att förklara för oss vilka delar av djuret man äter och hur de skiljer sig åt smakmässigt. De redogjorde detta med hjälp av ett fat med färskt kött med de olika delarna, där en av serveringspersonalen gick igenom del för del. Det var för övrigt samma servitris som alltid besökte vårt rum och såg till att allt var till vår nöjdhet.
gcTXjyt.jpg


Förätt
CLASSIC STEAK TARTAR
Freshly Hand Chopped 30 Day Aged Filet Mignon, Hawaiian Black Salt, Served with Butter Toasted Crostin

Det här var drömskt gott! Upplägget var trevligt, och oftast något som jag inte bryr mig så mycket om så länge det ser OK ut. Kanske den bästa tartar jag ätit! En bild med dålig belysning, och tyvärr dog mitt batteri härefter... (jag hade glömt laddaren i Sverige.. såklart..)

Vin till förätten
Girard 2010 Cabernet Sauvignon, Napa Valley

cLdWNRt.jpg


Varmrätt
BONE–LESS RIB EYE
Highly Marbled with Lot of Distinctive Flavor, Rib Eye is One of the Richest, Beefiest Cuts Available

Ruskigt bra kött! Inte mycket att säga. Riktigt mört och trevligt och i princip perfekt tillagat!

Vin till varmrätten
Honig 2010 Cabernet Sauvignon, Napa Valley

Efterrätt
SOUR CHERRY CHEESECAKE
Philadelphia-Style Cheese Cake, Short Bread Crust, House–Made Sour Cherry Compote

Mumsigt, men inte något speciellt. Kaffe till!

Det blev en kort recension, men jag kan varmt rekommendera ett besök hit om ni är i Prag. Man går hit för köttet, struntar i drinkarna som inte var något speciellt alls, och beställer in köttiga förrätter och varmrätter tillsammans med gott vin! Priserna är riktigt bra, som allt annat i Prag. En flaska vin gick på ~890 svenska kronor, och den dyraste steken går loss på mellan 300-400 svenska kronor, och då är det ändå ~500g kött!
 
Toppen