Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gillar ni naturviner?

ChristianB

DipWSET
Jag har i ärlighetens namn ingen erfarenhet av naturviner, men jag har varit lätt benägen att avfärda dem med ett milt ifrågasättande; har man läst lite om vinmakning så är det rätt uppenbart att t ex svaveldioxiden fyller vissa funktioner. Men (!), här får jag tacka @Arvid för pekpinnen och snarare angripa problemet med nyktert (nåja...) sinne! :)

Det verkar ju dock vara ont om naturviner i Sverige, så jag får kika runt lite och se om jag kan prova det. Men lambic och suröl ligger mig varmt om hjärtat så å andra sidan kanske jag inte behöver göra alltför stora ansträngningar. :p
 

Mmm

Medlem
Var placerar man t.ex Foillard på naturvinsskalan? Han gör ju ruskigt bra vin.

Eller pratar vi bara fottrampat och helt osvavlat?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så här ser fö skaparen av Escombro's senaste vin, Ruina, ut:
ruina.jpg

Just nu förhandlas det fram en låda till mig. (I Spanien.)
Ett naturvin.
Ett jag är beredd att slåss HÅRT för att få.
Men... Ännu det enda.
Kanske det bara är "organiskt"?
Jag vet inte. Men GOTT som Zatan är det! Även om rätt skall vara rätt :vägg:

Är det någon som vet om detta är organiskt? Biodynamiskt? Osvavlat naturvin? Vanligt vin? Annat? Allt?

Bra som FAN är det iaf :cool:
 
Last edited:

Guayabera

Medlem
Var placerar man t.ex Foillard på naturvinsskalan? Han gör ju ruskigt bra vin.

Eller pratar vi bara fottrampat och helt osvavlat?
Skall kolla upp lite närmre vad gäller svavlingen men hans granne Lapierre har jag bättre koll på. Gör två versioner av sin Morgon, en svavlad och en osvavlad. Var på besök för knappt två år sedan och hade en givande diskussion med Camille (Marcels dotter). Hon hade inte en stark preferens för någon av den två utan förklarade att hon tyckte den osvavlade behövde något år eller så efter buteljering för att komma till rätta medans den svavlade versionen var bättre snart efter buteljering men hade ett längre liv och mognade bättre. Dom höll också på att experimentera med biodynamiskt odlande men var på inget sätt övertygande utan verkade sunt skeptiska. Vad de kunde konstatera var att artrikedomen vad gällde olika sorters gräs var betydligt högre i de biodynamiska styckena.
Det generella intrycket man fick var dock att de var långt ifrån att vara någon form av naturvinstalibaner trots att Marcel Lapierre var en nyckelfigur i naturvinsrörelsen. Min personliga reflektion är att i många fall är importörer mer extrema och sommelierer ännu mer så vad gäller naturviners förtjänster relativt andra viner, producenterna själva har ofta en betydligt mer sansad syn på saker och ting.

Edit: Och ja, Foillard gör bra grejer, en Cote de Py eller för den delen hans standard Morgon med 3-4 år på nacken förgyller många vardagskvällar i mitt hem för en i sammanhanget blygsam peng (givetvis handlat på kontinenten).
 

Arvid

Medlem
Var placerar man t.ex Foillard på naturvinsskalan? Han gör ju ruskigt bra vin.

Eller pratar vi bara fottrampat och helt osvavlat?

Utan tvivel en av pionjärerna i sammanhanget, och fantastiska, hållbara viner (har precis köpt en låda 2012 av alla cuvéer till hemmacaven). Önskar alla kunde göra så bra "naturliga" viner.
 
Toppen