Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gin!

R.P

Medlem
Finns ingen tråd där det diskuteras gin, skamligt! (Ok tråden med länken till Shane existerar ju men den räknas inte :))

Gin jag starkt ogillar är egentligen bara den lovprisade Bombay, vedervärdig, snarlik smak med Clerasil Mjällshampo. Nej ska det vara gin så finns det en orubbad etta, Tanqueray No. 10...jävlar vad trevlig den är, speciellt att göra drajja på! Den vanliga Tanqueray är också härligt läcker, bra GT material. Citadelle och Hendricks är också två trevliga ginmärken. Och en prisvärd rackare som började min ginkarriär, Beefeater, väldigt prisvärd och mycket smak av enbär.

Vilka gin föredrar ni?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gin!

Kul med en gintråd!

Jag håller med dig om att Tanqueray 10 är fantastik. Väldigt skön att bara sippa på med ett par isbitar och lite sodavatten (eller om man är puritan, bara ett par isbitar) jag tycker att det är för bra för att blandas ut med annat.

Tangueray vanlig för mig är väldigt fruktig gin, mycket citrus och sötmogna smaker. Det gör att den passar bättre att blanda en top notch GT på eller att använda i andra blandade gindrinkar, den ger den där extra lilla touchen av citrus som gör att man faktiskt inte bemöver en citrosnkiva i sin GT (jag hatar den där jävla citronskivan!). För en drajja däremot så tycker jag inte att tanqueray passar, just på grund av fruktigheten. Jag vill ha en betydligt torrare gin (mer enbär), då det kommer en fruktig ton från vermouthen. Det kan lätt bli för "kvalmigt" med en sötare gin. Plymouth är ju klassisk till drajja, och den är nog en av mina favoriter. Andra riktiga höjdare är Millers dry Gin och Junipero Gin, som görs av Ancor Steam Brewery i staterna. Junipero är något starkare, så den bör man ta det försiktigt med!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Krug skrev:
Kul med en gintråd!

Jag håller med dig om att Tanqueray 10 är fantastik. Väldigt skön att bara sippa på med ett par isbitar och lite sodavatten (eller om man är puritan, bara ett par isbitar) jag tycker att det är för bra för att blandas ut med annat.

Tangueray vanlig för mig är väldigt fruktig gin, mycket citrus och sötmogna smaker. Det gör att den passar bättre att blanda en top notch GT på eller att använda i andra blandade gindrinkar, den ger den där extra lilla touchen av citrus som gör att man faktiskt inte bemöver en citrosnkiva i sin GT (jag hatar den där jävla citronskivan!). För en drajja däremot så tycker jag inte att tanqueray passar, just på grund av fruktigheten. Jag vill ha en betydligt torrare gin (mer enbär), då det kommer en fruktig ton från vermouthen. Det kan lätt bli för "kvalmigt" med en sötare gin. Plymouth är ju klassisk till drajja, och den är nog en av mina favoriter. Andra riktiga höjdare är Millers dry Gin och Junipero Gin, som görs av Ancor Steam Brewery i staterna. Junipero är något starkare, så den bör man ta det försiktigt med!

Plymouth är den som du säger "klassiska drajja" ginen, absolut! Millers och Junipero har jag aldrig druckit men det låter intressant! Den franska Citadelle som jag nämnde är också en härlig gin, mycket elegant. Men fortfarande är 10an fanimej oslagbar, underbar att dricka som den är eller med en twist.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gin!

Yup, jag håller med, Citadelle är jävligt bra! Sen har ju Moët Hennessy en prestigegin som ska spela i samma division som Belvedere (deras prestigevodka) nämligen Van Gogh gin. Mycket, mycket tevlig gin också denna.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Krug skrev:
Yup, jag håller med, Citadelle är jävligt bra! Sen har ju Moët Hennessy en prestigegin som ska spela i samma division som Belvedere (deras prestigevodka) nämligen Van Gogh gin. Mycket, mycket tevlig gin också denna.

Har inte flaska här men köpte en gin nyligen som var någon lyxvariant, grön och genomskinlig flaska med stort G exponerat på, hette G´an eller nåt sånt, höll inte alls samma klass som 10an men ändå kul att testa nåt nytt. Moets gin måste jag testa!
 

v_skogh

Medlem
SV: Gin!

Själv har jag alltid hållt Bombay högt, spritskåpet har sällan saknat en flaska eller tre.
På senare år har jag nästan helt slutat dricka starksprit, varför kan man alltid spekulera i :D
Tanquaeray var också en annan favorit men kanske mest för att den då innehåll 7 vol% alkohol mer än Bombayen (Systembolagets varianter). Men man kanske skulle ta upp sitt gindrickande igen.
Står nog två flaskor Bombay längst bak i spritskåpet...
 

Keen

slan
SV: Gin!

Är relativt ny på att uppskatta gin så jag har ännu inte hunnit skaffa mig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Men en drajja går alltid ner =) GT däremot dricer jag inte!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gin!

Keen skrev:
Är relativt ny på att uppskatta gin så jag har ännu inte hunnit skaffa mig en uppfattning om vad som är bra eller dåligt. Men en drajja går alltid ner =) GT däremot dricer jag inte!

Inte dricka GT? Det var det jävligaste!

Jag lovade en gång dyrt och heligt att jag aldrig skulle dricka någonting annat än GT och bärs i studentpuben under mina år i hyttan. Jag får väl tacka min lyckliga stjärna att jag efter den första terminen kom fram till att det var ohållbart och därefter raskt bytte fokus till explorer gran och ramlösa.

GT är en drink som bara dricks i större utsträckning av äldre engelska damer och restaurangpersonal! I like a good GT!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

På din inrådan Krug så köpte jag en Junipero idag, ska bli spännade att testa! ;D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Krug skrev:
Gott! Hur många procent ligger rackaren på? Jag kommer banne mig inte ihåg.

Sitter på kontoret och har lämnat av flaskan hemma men 49,5% om jag inte missminner mig, den var stark iaf!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gin!

APK broder! APK! 49,5% kärlek!

Skyll inte på mig sen när du börjar se ufon.

Som en liten passus kan man ju lägga in följande: När man gör reklam för Gin och ginrelaterade produkter så använder man väldigt klara och skarpa färger, detta för att ruset som man får på gin, och då naturligtvis i förlängningen GT, är det som är mest likt ett narkotiskt rus som av exempelvis kokain, där man upplever färger och ljud "klarare". Man spelar helt enkelt på den här känslan då man gör reklamen.

Skräphögen har talat.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Krug skrev:
APK broder! APK! 49,5% kärlek!

Skyll inte på mig sen när du börjar se ufon.

Som en liten passus kan man ju lägga in följande: När man gör reklam för Gin och ginrelaterade produkter så använder man väldigt klara och skarpa färger, detta för att ruset som man får på gin, och då naturligtvis i förlängningen GT, är det som är mest likt ett narkotiskt rus som av exempelvis kokain, där man upplever färger och ljud "klarare". Man spelar helt enkelt på den här känslan då man gör reklamen.

Skräphögen har talat.

Sorry, 49.3% var den! My bad... ;D
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Drack Junipero i helgen, jäkligt trevlig och annorlunda gin, mycket len och mild i smaken, trots den höga alkoholhalten.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Krug skrev:
Mmmm, Junipero.... GT eller Straight?

Straight! :) Bara ett par isbitar. Drack GT också men den blaskade jag ut med Tanqueray. Såg att min lokala spritbutik hade Millers så den ska också testas inom kort.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Gin!

Köpte för första gången en flaska Millers igår...wow, det var kärlek vid första klunken, så len och ändå väldigt kryddig med mycket enbär, smakade och luktade verkligen lingon och svampskog, men på ett mycket angenämt sätt. Nästan fascinerande bra, Herr Miller vet helt enkelt hur en gin ska smaka. :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Gin!

R.P skrev:
Köpte för första gången en flaska Millers igår...wow, det var kärlek vid första klunken, så len och ändå väldigt kryddig med mycket enbär, smakade och luktade verkligen lingon och svampskog, men på ett mycket angenämt sätt. Nästan fascinerande bra, Herr Miller vet helt enkelt hur en gin ska smaka. :)

Mmmm, Millers!

Den hade jag helt glömt! Man kanske skulle ta sig en liten stänkare gin vid tillfälle! Nu belv jag lite sugen igen (efter att ha druckit hemska kvantiteter GT i helgen), men det får vänta ett tag!
 
Toppen