Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte så jätte många års erfarenhet men tror jag skulle kunna stå ganska bra på en provning. Du får gärna sätta mig på prov :rolleyes:
Jag är knappast en magister att sätta ngn på prov :cool:
Vi får helt enkelt arrangera en dubbelblind bubbelprovning. Tycker själv det är oerhört skoj med blinda provningar. Finns inget som är så ögonöppnande. Borde nog vara rätt många som skulle tycka det som en trevlig afton med goda samtal, glada skratt, några "Ahaaa!" och några "Nämen-vaffan?".
Jag är lätt på!
Behövs bara en plats, några glas och ett gäng på en typ 10-12 pers som orkar ta sig genom 4 flighter med 6 viner i varje. Jag kan ordna vinerna och vi delar lämpligen på omkostnaderna. Det finns en bra hotellrestaurang nära Yokohama Stationen som nog skulle låta oss vara där utan någon särskild kostnad, bara vi äter. Vad sägs om sista lördagen i mars 2015? Då hinner alla planera.
I Umeå har jag också bra utrymmen att nyttja.
Ävenså i London.
Annars verkar det som att de flesta mest befinner sig i Stlm? Där har dock inte jag tillgång till ngn bra lokal, men det finns säkerligen någon som har...
 
Är det någon här som under blindprovning klarat av att skilja ut Champagne från "annat" och bland Champagnerna klarat av att skilja hög från låg samt specificera om där var enbart vita, enbart röda eller blandade druvor?

Åh!
Trist att inte kunna efterredigera här...
(Snälla Admin...)
Ville ju ha skrivet som förtydligande om "villfarelseproblematiken" om BdB och BdN att det alldeles uppenbarligen är restsockret som styr hur vi uppfattar denna aspekt. För det är ju (om man tänker efter lite) svårt att uppfatta varken nordliga PN eller Chard som varken tyngre eller lättare... Faktiskt så att Chard ofta ger fetare och tyngre uttryck än PN...
Ya-ya.
Imorgon sushi.

Först och främst, du ska kunna editera poster du skrivet upp till två timmar efter du skrev dem.

För det andra, den ädla konsten i blindprovning. Det är synd att säga att man är konsekvent där ibland så lyckas man oväntat bra ibland är det katastrof. Vad gäller Champagne, tycker det är lättare att skilja ut BdB än BdN (i förhållande till cuvée) och att bra Champagne oftast sticker ut.

Vad gäller imponerande blindprovningar kan jag nämna den gången jag efter 5 misslyckade gissningsförsök på andra champagner direkt tog Belle Epoque 1999 på ett snabbt doft och smakprov. Orsaken, det finns en obehaglig biton i det vinet som jag verkligen ogillar. Så kände igen det helt på negativa associationer
 
Julmiddag på L'Effervescence den 24 dec 2013
Perfekt dekanterad, medhavd 2002 Vieux Château Certan. Långt från deras bästa, men gott ändå. Smaknot här!

Namae-san har i år åstadkommit en fullkomligt makalös middag. Här är menyn som han normalt serverar på japanska, men eftersom han hade en utländsk gäst i afton, så översatte han också julens mycket ambitiösa meny till engelska. Omtänksamhet som man bugar inför. Kostnad per gäst inkl bröd, vatten, vit tryffel och korkavgift ~1400 kr.
E1-1.jpg

E1.jpg

Oliver medan vi väntar
E2.jpg


Vinet på plats... Vi är redo att köra!
E2-1.jpg


1
Notera de små utskurna minimånarna av skalet från KABOSU (typ sur lime) i den frystorkade SAKÉN.
E3.jpg

2
MacDonald's äppelpaj, nu i guldförpackning och serveras ALLTID så hett att man kan bränna tungan av sig om man inte är tålmodig. Precis som Namae-san då han var liten.
E4.jpg


Nu kommer också brödet och smöret:
E5.jpg


3
Grillade torskspermasäckar med grönt ÄR utomordentligt gott!
E6.jpg


4
KABU (mild rova) står alltid på menyn. Alltid en höjdpunkt!
E9.jpg


5
Fisk och liljeknöl i en fantastisk buljong...
E11.jpg


6
Fois gras i ett vinterlandskap med äpplen - Äpplena på plats eftersom Namae-san idag skulle få ett gäng flaskor Brännlands Iscider av årgång 2013. Julklapp av rang! Åts med slutna ögon...
E12.jpg


7
Te. Halva teet är varmt, halva är kallt...
E13.jpg


8
Åts under salig tystnad...
E14.jpg


9-1 Sallad (hustruns val)
E15.jpg


9-2 Japanskproducerade ostar av högsta kvalitet (mitt val)
E16.jpg


10 Kubistisk Rudolf med Röda Mulen . . .
E17.jpg


11 Darjeeling glassen var underbar!
Vi försökte ta bilder av alla godbitar i glassen, men det såg bara kladdigt ut. Gott som - - - Mmmmm!
E18.jpg


12 Nibbles och kaffe/te - och så får man leka med en tub citronkräm :)
E19.jpg


Detta är ett julebord som faktiskt klarar sig HELT OK även utan sill, julskinka och lutfisk : - )
Ser redan fram mot nästa vända!

Imorgon, juldagen, konsert i Suntory Hall, Beethovens #9, med efterföljande nattsushi i Akasaka, på en makalös sushirestaurang dit Michelinarna aldrig kommer hitta.

Vad kan man säga, min julmiddag kom inte helt upp i den klassen. En Krug Rosé V722 fick påbörja middagen med sedan blev det traditionellt.

Tränar du för övrigt aikido? Med de antal restauranger du besöker kanske det till och med behövs :)

Uppskattar verkligen dina inlägg, kul att få lite inblick i den kulinariska världen i Tokyo.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Först och främst, du ska kunna editera poster du skrivet upp till två timmar efter du skrev dem.

För det andra, den ädla konsten i blindprovning. Det är synd att säga att man är konsekvent där ibland så lyckas man oväntat bra ibland är det katastrof. Vad gäller Champagne, tycker det är lättare att skilja ut BdB än BdN (i förhållande till cuvée) och att bra Champagne oftast sticker ut.

Vad gäller imponerande blindprovningar kan jag nämna den gången jag efter 5 misslyckade gissningsförsök på andra champagner direkt tog Belle Epoque 1999 på ett snabbt doft och smakprov. Orsaken, det finns en obehaglig biton i det vinet som jag verkligen ogillar. Så kände igen det helt på negativa associationer
Tack!
Har nu hittat hur man gör efterredigering. Det är bra mot mina grodor :)
Blindprovning är alltid mycket svårt. Alltid mckt lärorikt.
Ursprung-druva-årgång är det som vi vanligtvis försöker ta.
Fick ett blint glas från en sommelier i fjol och sa stensäkert Nyazelänsk Sb. Fullträff och han blev paff. Andra gången sa jag Asti Spumante och sedan dess tror han jag kan allt. Men, jag kan ange minst 20 exempel på totalt havererade skolboksexempel... Tack o lov har j ingen prestige kvar vad gäller ngn slags vinkunskap o blindprovningsförmåga. Jag bara njuter :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tränar du för övrigt aikido? Med de antal restauranger du besöker kanske det till och med behövs :)

Uppskattar verkligen dina inlägg, kul att få lite inblick i den kulinariska världen i Tokyo.

Tack. Vi uppskattar verkligen att uppleva dessa middagar. Och min största förhoppning är dels att locka hit nyfikna och dels att visa på att det är SVÅRARE få Michelinstjärnor i Tokyo än i Europa.

Jag tränar kendo
3-5 ggr i veckan samt att jag mest bara äter brunsch o middag. Annars vore jag nog minst lika stor som Gérard Depardieu...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu jetlaggad i blåsigt, kalla, regniga Umeå. Skall försöka få ordning på alla sushibilderna från i onsdags. Kanske blir det imorgon.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Men som kompensation kanske fler veganer, syndikalister och renar? :)
Min kära hustru hade efterlyst ren på olika vis, så vi har faktiskt (bla) ätit ren varje dag. Tre aftnar på rad har vi avnjutit Umeås övre segment av himlar. Första kvällen, den 29:e, makalös mat-och-vin-afton hos Ulf hopsnickrad på CT här.
Sedan var det makalös vinafton den 30:e med Umeås Vininköpskooperativ Radikal Vänster, också återskapat på CT här.

Nyårsaftonen dracks följande viner till bla renstek, rökt renhjärta, Kalix Löjrom, hemgravad lax, japansk grönsakssoppa, ost, glass, kakor, sylt, bär och massa annat gott. Hejja mamma :)
2000 Pin (La Spinetta)
2002 Smith-Haut-Lafitte
2005 Palmer & Co Champagne Brut Millésimé
2001 Reichsgraf von Kesselstatt Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese
(Jobbar fn hårt på att lägga in dem på CT.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om två timmar reser jag HEM igen. Måndag, torsdag och fredag har vi bokat in goda exceptionella restauranger. Och vi unnar oss denna vecka redundans, eftersom återbesök förstärker glädjen av god mat o gott vin :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Le Message
Vår favoritfranska restaurang (hitintills) i Yokohama. Två personer, mellanstora menyn, korkavgift för en väldekanterad och medtagen underbar 2010 Ridge Geyserville inalles 650 kr. Kuvertavgiften ingick också och innebar vatten, gott bröd och en underbar olivolja med M-beska.

För att göra startern lite festligare, så hade kocken bakat in lite gåslever i rulladen. Förgyllde!
LeMessage-01-01.jpg

Sedan fick vi gräddig blomkålssoppa. MUMS!
Årets första dygnskokta oxkind.
LeMessage-01-02.jpg

Efter detta följde ostbricka för mig och dessert för min älskade.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tani (Gaienmae)
Underbart gott som vanligt. Denna vända hade vi med oss en flaska 1995 Château Montrose som minst sagt överväldigade.
Tani-0.jpg


Första rätten med SHIRAKO (torskspermasäckar) liknade mest en spansk tapas med rejäla mängder vitlök. Gifte sig mycket lyckligt med fatkaraktären i Montrose. Oljan passade sedan utsökt att doppa brödet i.
Tani-1.jpg


Fiskbulle i en välbalanserad, rik buljong och hätta av tryffel.
Tani-2.jpg


Perfekt grillad "fisk" i räksås. Matchade vinet på ett alldeles utsökt sätt.
Tani-3.jpg


Årets första franska sushi (gåslever på perfekt tillagad riskudde av en något klibbigare rissort än vanligt) och madeirareduktion. Montrose skar som knivar genom det feta söta... Ååååh! Hur skall jag kunna hålla mig till mitt mål att inte äta gåslever mer än en gång i veckan?
Tani-4.jpg


Hustruns WAGYU och senapssås.
Tani-5.jpg


Min WAGYU med vinsås:
Tani-6.jpg


Då jordgubbar matchas av en mindre söt men otroligt koncentrerad jordgubbssås med en ymnigt rik handlagad vaniljglasskula ovanpå så är himmelriket här.
Tani-7.jpg

Ännu en underbar kväll i Tokyo ;)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag älskar dina restaurangrapporter, det vattnas verkligen i munnen!
Ser fram mot dina Tokyo-rapporter snart. Jag kommer vara i Europa sista v feb o 1a veckan mars. Men i övrigt så är jag här och undrar över hur jag bäst kan vara till din hjälp.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har nu kameran fylld med bilder och snudd på ångest över att jag inte laddat upp ngt. Men, det får väl bli imorgon eller under helgen... Typ...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi väntar med spänning.
För att lätta på min egen ångest något och för att komma igång med detta så presenterar jag härmed tre bilder från min Dojo i Yokohama, och delar av vad vi åt-drack då vi firade terminsstart i söndags. Håll tillgodo!

Kawahara-1.jpg

Rosévin av japanskt ursprung som var lite för svårtytt för mig för att lägga in på CT samtidigt som det var långt från tillräckligt GOTT för att be min hustru stödja uppdraget. Detta var godare än Trocadero, mindre komplext än Loka Päron och ingenting som överlever vintern. Kom i traditionell japansk 1.8 liters flaska. Vi drack i plastmuggar, sittandes på trägolvet i dojon, föräldraföreningens mammor serverade och kendobarnen sprang runt och lekte under goda skratt och stor gamman. (Trots att vi verkligen försökt köra slut på dem. )

Kawahara-2.jpg

Kendofester är mer åt det "rustika" hållet :)
Gröna sojabönor ("made in Thailand") och crackers av ris ingår i utbudet på bordet.

Kawahara-3.jpg

På bilden syns ONIGIRI som är risbollar med fyllning. För dem som är läskunniga, så är detta en ONIGIRI med lax. En favorit! Till höger har vi en traditionell "vit soppa". Beskrevs för mig som: "en grönsakssoppa med fläsk. Och grönsaker."
Till vänster är efterrätten: AN och MOCHI. An är azukibönor som kokats med rissirap. Mochi är grillade "kakor" av särskilt klibbigt ris som bankats rejält. Segt som gammalt tuggummi men med en karaktär som redan efter några år fångar de flesta GAIJIN som flyttar hit. Söta bruna bönor är ju sällan ett problem för oss svenskar :)
En klassiker för nyårsfirande här och värmer frusen vintermärg från insidan och utåt...
 
Last edited:
För att lätta på min egen ångest något och för att komma igång med detta så presenterar jag härmed tre bilder från min Dojo i Yokohama, och delar av vad vi åt-drack då vi firade terminsstart i söndags. Håll tillgodo!

Kawahara-1.jpg

Rosévin av japanskt ursprung som var lite för svårtytt för mig för att lägga in på CT samtidigt som det var långt från tillräckligt GOTT för att be min hustru stödja uppdraget. Detta var godare än Trocadero, mindre komplext än Loka Päron och ingenting som överlever vintern. Kom i traditionell japansk 1.8 liters flaska. Vi drack i plastmuggar, sittandes på trägolvet i dojon, föräldraföreningens mammor serverade och kendobarnen sprang runt och lekte under goda skratt och stor gamman. (Trots att vi verkligen försökt köra slut på dem. )

Kawahara-2.jpg

Kendofester är mer åt det "rustika" hållet :)
Gröna sojabönor ("made in Thailand") och crackers av ris ingår i utbudet på bordet.

Kawahara-3.jpg

På bilden syns ONIGIRI som är risbollar med fyllning. För dem som är läskunniga, så är detta en ONIGIRI med lax. En favorit! Till höger har vi en traditionell "vit soppa". Beskrevs för mig som: "en grönsakssoppa med fläsk. Och grönsaker."
Till vänster är efterrätten: AN och MOCHI. An är azukibönor som kokats med rissirap. Mochi är grillade "kakor" av särskilt klibbigt ris som bankats rejält. Segt som gammalt tuggummi men med en karaktär som redan efter några år fångar de flesta GAIJIN som flyttar hit. Söta bruna bönor är ju sällan ett problem för oss svenskar :)
En klassiker för nyårsfirande här och värmer frusen vintermärg från insidan och utåt...

Ser ut som en skön start på terminen, även för en gaijin som dig :)
 
Toppen