Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

God mat i Tokyo

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Restaurang Tani
Gaienmae (Tokyo).
2 besök samma vecka, båda gångerna STORA menyn. Detta är från fredagen, förra var från måndagen. Notera att det är en helt nykomponerad meny som varje dag komponeras utifrån vad som är de bästa råvaror kocken hittar. En dag serverade han mig "Kalix Löjrom" bara för att se om jag var bekant med det. Vi hade ett samtal om hur man äter det traditionellt (gräddfil, gräslök, lök) och hur man enligt honom kan äta det gott. Men, det är en annan lång historia som slutade med att han absolut vill prova surströmming.

Ledordet för denna eminenta restaurang är HONESTY: maten, servicen, priset, det par som driver restaurangen... Allt!

Vi hade med oss en flaska 2010 Ridge Lytton Springs som helt otippat befann sig på en avsevärt lägre platå än samma årgång av Geyserville som vi öppnade ngn dag tidigare. Geyserville och Lytton Springs är annars stapelvara för oss då de är så älskvärda och fyllda till kanten av Paul Drapier's geni till ett rimligt pris (iaf direkt från källan...)

T-01.jpg

Kvällen startade med en sallad. Personligen har jag aldrig upplevt att sallader förstör vinupplevelser, tvärtom! Dessutom är det nyttigt. Ett 30-tal arter/sorter för botanikern att bena ut och en mild olivoljebaserad dressing med senap/sesam som smektes tillsammans med vinet.

T-02.jpg

Fois gras som pudding. Några blygsamt tunna strimlor tryffel. Madeirasås. Åts med slutna ögon...

T-03.jpg

Så här kan man också skiva en japanskt inlagd gurka. Av bilden vi tog fram på Internet är detta en liten del av en djuphavslevande stor och ful rackarns fisk. Rätt segt kött, men utsökt gott. Kanske inte så att vi blev förvånade över detta faktum :)

T-04.jpg

Plattfisk meunière. Perfekt! Funkade också riktigt bra till vinet.

T-05.jpg

Lamm som fått lite rödvinsreduktion, "lös" pesto och en steksky med lök. Det här tål att ätas fler gånger :)

T-06.jpg

Ostbrickan var så ful att min kameras estetiska filter vägrade plåta.
En japansk tagning av: Apfelstrudel möter Crêpes möter Ben&Jerry: Fett, sött, himmelskt!

T-07.jpg

Jag: te.
Fru: kaffe.
Macaronhetsätning.
Som vanligt handjagade av kocken.
Knappt så det gick att gå utför trappen efter besöket... *huff-puff*
Vi har redan bokat två återbesök :)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
La Rochelle (Akasaka)
Jomen, det var ju bara så att vi var tvungna bege oss på ännu en utflykt denna veckan. Alltså...
Hur som helst var det: ...gott :eek:
Barnarov på vin från Priorat begicks det också, 2010 Ferrer Bobet Vinyes Velles, men vi var ju sååå nyfikna och har tre flaskor kvar att åldras tillsammans med. Det är en varmt rekommenderad Priorat för den tålmodige med ok källare.
LRQ-01.jpg

Blir alltid så lustigt med typsnitt där "e" är elongerat. Ser ju ut som om jag skulle råka vara en sorts "mensilur". Fullsatt denna kväll och i köket kan jag bara tänka mig att flitens lampa sken oförtrutet... Under dagen hade sommeliern och serveringspersonalen varit tvungna hjälpas åt i köket att fläta morot med rättika för att man skulle hinna med alla förberedelser.

Dagens meny:
LRQ-02.jpg


Amusée bouche d'hiver:
LRQ-03.jpg


La crevette...:
LRQ-04.jpg

Notera den flätade hättan. I tuben: råa räkstjärtar. Röda öar i potache: inlagda saltade plommon med en syra som är milt sagt uppfriskande :confused:

Le fois gras pour "mensilur":
LRQ-05.jpg

Förvånansvärt passande med två st vinkokta sniglar. Skapar bra nerv i rätten genom kombinationen av så extremt olika texturer i gummiliknande sniglar och mjäll fois gras. Mjuff!

Le fois gras pour madame:
LRQ-06.jpg


Le lotte de mer...:
LRQ-07.jpg

Le blanc de faisan...:
LRQ-09.jpg

...och hitintills har jag aldrig sett någon lyckas få ruccola att se välordnat ut... De ger alltid ett stökigt uttryck.
Hustrun valde WAGYU istället:
LRQ-08.jpg


Avant dessert:
LRQ-10.jpg


Fraises...:
LRQ-11.jpg


Mignardises, café, thé:
LRQ-12.jpg


Nu har vi dessutom två st gratiskuponger för två för att vi varit så flitiga gäster. Hektiskt!
Nästa vecka skall vi till dem igen, men systerrestaurangen med en stjärna i Omotesando. Då är det vinmiddag med viner från Californiska vineriet: Red Car. Ser vi naturligtvis mycket fram mot.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har lagt in några extra löpningspass och kommer dessutom träna med folk från Toyota Yokohama på söndag. Vill ju undvika bli stor som Gerard 'mon dieu' Depardieu. Samtidigt som jag ju vill fortsätta att försiktigt frossa :rolleyes:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...jomen just ja... Vi var ju till Den också en gång till. Hinner inte anpassa och lägga upp fler bilder just nu. Ordnar det lite senare.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fois gras - några inspirerande exempel
Exempel från sommaren:
Fois-sommar.jpg


Exempel från hösten:
Fois-host.jpg


Exempel från vintern:
Fois-vinter.jpg


Exempel från havet: (Precis som fois gras i struktur och smak, men med addition av viss fisksmak)
Fois-hav.jpg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan inte låta bli att gilla detta inlägg :)
Vilken av rätterna med fois gras tycker du ser mest attraktiv och välsmakande ut?
Själv åt jag alla med slutna ögon.
(Fö sällan jag gör det för att hedra det som finns i Falukorven...)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns fö en restaurang i Omotesando som heter Reims (japaner uttalar det: "ram-su") som serverar en spektakulärt bloffig och makalös fois gras som säger "KLOFS" då den landar på tallriken. De har fö en Champagnelista som tom jag (immun) går igång på. Borde tilltala flera av stammisarna på Finewines :cool:
Kocken är lagomt rund och skuttar regelbundet ut till gästerna för att se hur de tar mot hans kreationer. Enligt serveringspersonalen går kocken igång på att folk blir dästa. . .
Ett fantastiskt ställe, men inte ett vattenhål. (Då vore jag redan fet.)
 
Vilken av rätterna med fois gras tycker du ser mest attraktiv och välsmakande ut?
Själv åt jag alla med slutna ögon.
(Fö sällan jag gör det för att hedra det som finns i Falukorven...)

Vintern var väl mest estetiskt tilltalande, havet mest spännande och gissar utan att veta att hösten var godast.

Annars blev jag väldigt sugen på Le fois gras pour "mensilur" från det tidigare restaurangbesöket.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vintern var väl mest estetiskt tilltalande, havet mest spännande och gissar utan att veta att hösten var godast.

Annars blev jag väldigt sugen på Le fois gras pour "mensilur" från det tidigare restaurangbesöket.
Ser fram mot då du kommer hit och avgör själv. Enligt min humbla mening var de alla godast.
Som bgr-bild på min japanska iPhone har jag en bild med Fois Gras och gele-kluttar av saké och skivade japanska druvor... Den var osedvanligt makalös. Har också serverats en soppa på fois gras som rockade hela min värld...
(Kan inte föra över bilder med denna dumma iPad, men imorgon så.)
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Herregud @StefanAkiko vilket jobbigt liv du har :D
Hårt och skoningslöst! :cool:
Att leva sin dröm rimmar ibland illa med den inneboende Jante-kören...
De sjunger titt som tätt i falsett... Vidrigt :confused:
Föredrar Taake och deras kärleksvisa: Myr. Ssk den finstämda banjon gör sitt till i den visan.
Jante, Calvinismen, oginheten osv vill jag inte ha att göra med mer. Jag vill ju bara njuta av tillvaron. Ssk i gott sällskap!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hittade fram ytterligare 10 bilder på fois gras vi ätit i Tokyo under 2013. Tyvärr är det bara alldeles nyligt som vi börjat fota det vi äter. Tidigare foton var mest då något fick oss att höja på ögonbrynen lite extra... Alla bilder nedan är på rätter som var GODA! Och, ja, djur inte bara for illa, de rent av mördades för att vi skulle få äta dessa leverkakor. Allt åts med slutna ögon.

fg-1.jpg

Harsyra, persika... Gott!

fg-2.jpg

Grön ärtsoppepudding, tryffel, grillad SÖT majs och madeirasås...

fg-3.jpg

...som tryfferad pastej och mer traditionellt stekt med madeirasås. Höstupplägg med svamp och grillad PIIMAN (typ paprika).

fg-4.jpg

Personlig favorit, alla kategorier. Med gelé av saké, skivade druvor, rejält kryddiga örtdelar och microriv av både lime och yuzo. Sublimt!

fg-5.jpg

Popcorn, grillad majs och fois på riskudde. Serverades fois gras glass till. Förnämligt!

fg-6.jpg

Med fikon av högsta kvalitet som fått dra lite i vin kan man inte gå fel...

fg-7.jpg

(i wafers-rånet i den lilla förpackningen som det står "DEN" på.)

fg-8.jpg

Mangokulor, en skalad gul minitomat, riven Pecorino, gelé på vitt vin (Chardonnay) och en kryddört jag ännu inte riktigt lärt mig uppskatta: SHISO. Dock, med fois så var det inte alls dumt.

fg-9.jpg

Med lite hummer, ost och en färgglad gelatinhatt med tryffelgrädde ovanpå...

fg-10.jpg

SHISO igen samt riven parmesan, en syltad aprikos och en klyfta inlagd gul tomat. (Såsen har jag ingen notering på.)
 
Hittade fram ytterligare 10 bilder på fois gras vi ätit i Tokyo under 2013. Tyvärr är det bara alldeles nyligt som vi börjat fota det vi äter. Tidigare foton var mest då något fick oss att höja på ögonbrynen lite extra... Alla bilder nedan är på rätter som var GODA! Och, ja, djur inte bara for illa, de rent av mördades för att vi skulle få äta dessa leverkakor. Allt åts med slutna ögon.

fg-1.jpg

Harsyra, persika... Gott!

fg-2.jpg

Grön ärtsoppepudding, tryffel, grillad SÖT majs och madeirasås...

fg-3.jpg

...som tryfferad pastej och mer traditionellt stekt med madeirasås. Höstupplägg med svamp och grillad PIIMAN (typ paprika).

fg-4.jpg

Personlig favorit, alla kategorier. Med gelé av saké, skivade druvor, rejält kryddiga örtdelar och microriv av både lime och yuzo. Sublimt!

fg-5.jpg

Popcorn, grillad majs och fois på riskudde. Serverades fois gras glass till. Förnämligt!

fg-6.jpg

Med fikon av högsta kvalitet som fått dra lite i vin kan man inte gå fel...

fg-7.jpg

(i wafers-rånet i den lilla förpackningen som det står "DEN" på.)

fg-8.jpg

Mangokulor, en skalad gul minitomat, riven Pecorino, gelé på vitt vin (Chardonnay) och en kryddört jag ännu inte riktigt lärt mig uppskatta: SHISO. Dock, med fois så var det inte alls dumt.

fg-9.jpg

Med lite hummer, ost och en färgglad gelatinhatt med tryffelgrädde ovanpå...

fg-10.jpg

SHISO igen samt riven parmesan, en syltad aprikos och en klyfta inlagd gul tomat. (Såsen har jag ingen notering på.)

Sköna bilder. Snart får man emigrera för att få äta den här delikatessen. Skriver ju under eget namn och man har nästan börjat titta över axeln då man är ute och går.

Skillnad att bo i ett land där valklubbning samt säljakt är folknöjen :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sköna bilder. Snart får man emigrera för att få äta den här delikatessen. Skriver ju under eget namn och man har nästan börjat titta över axeln då man är ute och går.

Skillnad att bo i ett land där valklubbning samt säljakt är folknöjen :)
Noterar att man i Noreg följer California som exempel vad gäller fois gras. Är Swe på väg åt samma håll? :mad:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bara som en partentes. Det finns saker som japaner är exceptionellt duktiga på. Bla på att slakta det engelska språket.
Man baxnar av att tex den trasiga toaletten är märkt med skylten: "Out of control" eller som här: En skylt som nog skulle ha mått bra av iaf ytterligare en liten korrningsomgång:
engrish.jpg
 
Bara som en partentes. Det finns saker som japaner är exceptionellt duktiga på. Bla på att slakta det engelska språket.
Man baxnar av att tex den trasiga toaletten är märkt med skylten: "Out of control" eller som här: En skylt som nog skulle ha mått bra av iaf ytterligare en liten korrningsomgång:
engrish.jpg

Hoppas att det är en tvättmaskin. Om det är toaletten så skulle jag undvika att trycka på för många knappar :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jinboucho Den
Underbart, som alltid. Vi har varit stammisar sedan Hasegawa-san öppnade sin restaurang. Från NOLL till en stjärna. Från EN till TVÅ. Och nu: från TVÅ till EN. Oavsett stjärnor så är maten lika fantastiskt nyskapande, balanserat god, andäktigt tillredd, presenterad och fylld av underbara överraskningar.

JBD-01.jpg

"Frukterna" är en slags potatis som smakar som ... mandelpotatis. Friterade räkor: YUMM!

JBD-02.jpg


JBD-03.jpg

En favoritingrediens: YUBA. Då man gör tofu, så bildas ett skinn ovanpå soyamjölken: YUBA. Lent som att kyssa Greta Barbo, en smakbärare utan dess like, texturen är svalt len. Så len som du aldrig varit med om! WASABI för att rensa bihålorna.

JBD-04.jpg


JBD-05.jpg

Grillad fisk.

JBD-06.jpg

Den makalöst goda saké vi drack...

JBD-07.jpg

Sashimi och kaviar. Örter.

JBD-08.jpg

Grillad fisk med hårdrostat "black cabbage" blad.

JBD-09.jpg

Sallad!

JBD-10.jpg

Inte gräslök: Purjo!

JBD-11.jpg

Traddo: Ris med "gott i", inlagda grönsaker och misosoppa.

JBD-11.jpg


JBD-12-1.jpg

Desert!
Kan någon gissa VAD detta är?

JBD-12-2.jpg

 
Toppen