Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

"Godkänd krog" i Stockholm

SUPRA

Bäst
Jag är på jakt efter en restaurang med schysst käk till okej pris tills imorrn, för 2 personer.

Gärna en japansk.

Jag hade egentligen bord på Paul Norbert, men tanken att gå dit och blåsa en större mängd pengar
när jag är småkrasslig och inte kan njuta känns extremt onödigt.

Tips?
 

Martin

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Tja.

Matbaren på Grand var det trevligaste (bästa) jag upplevt på länge.

Gårdskycklingen hade ju både nudlar och lite asiatisk/japansk touch.

Dyrt blir det dock, men närmast oslagbar miljö.
(och bara en sådan sak som ett suveränt smör till brödet..)

Om du har tur så kan du fortfarande på dela sal med en Nobelpristagare...

(och vinerna på glas var helt ok för ett helt ok pris, minst sagt. Spinetta, Prunetto bl a).
 

weezer

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

E inte P & N ganska, eehm, tråkigt? Finns väl betydligt roligare matlagning än deras känns det som... :)

Japanskt sa du, då kommer jag att tänka på Seikonen på tegelbacken, ska väl höra till Sthlms vassaste (och äldsta) japanare; men det är ju inte tryfferad harsadel á la P & N direkt :)
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Barnvakt och en massa annat är planerat, och sånt sjabblar man inte bort.

Men det känns korkat att lägga typ 7 papp på en middag när jag inte kan känna smak så bra :-\
därav light-version i sista minuten.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Är det japanskt du är ute efter så är Seikonen verkligen att rekommendera. Vill du ha någonting mera rustikt sä är jag personligen torsk på Rolfs Kök. Grym mat och grym lista.
 

Krug88

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Krug skrev:
Är det japanskt du är ute efter så är Seikonen verkligen att rekommendera. Vill du ha någonting mera rustikt sä är jag personligen torsk på Rolfs Kök. Grym mat och grym lista.
Håller verkligen med om Rolfs kök, vore ett bra val.
 

Elvis

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Brasserie Bobonne på Storgatan! Kanske inte särskilt japansk men mycket bra. Kort vinlista men alltid riktigt bra mat.
 

Krug88

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Elvis skrev:
Brasserie Bobonne på Storgatan! Kanske inte särskilt japansk men mycket bra. Kort vinlista men alltid riktigt bra mat.
Bor precis runt hörnet men har inte varit där än.
Det brukar bara vara en massa gamlingar därinne och det ser jag sällan som en kvalitetsstämpel :D
 

Elvis

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Krug88 skrev:
Bor precis runt hörnet men har inte varit där än.
Det brukar bara vara en massa gamlingar därinne och det ser jag sällan som en kvalitetsstämpel :D

Förstår vad du menar men ge den en chans!
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

En liten review av Seikoen.

Det såg verkligen annorlunda ut mot vad jag mindes, är det typ 10 år sen jag var där sist?

Vi tog 7 rätters med dryckespaket.

7 courses Beverage package

Entré
Aemono set
Grillat ankbröst med päron och fikon
Oxfilé tataki
Tempura
Sushi
Dessert

Utöver det fyllde jag på med 2 st. Sashimi, och jag fick verkligen be och stå på mig för att ens få beställa.
Jag skulle inte oroa mig för att bli mätt sa de, men det hela irriterade mig eftersom det kändes som de idiotförklarade mig.
"Din Yakiniku kommer snart, oroa dig inte, du kommer bli mätt" Perfa tänkte jag, men nu ingick ju Yakiniku inte i stora menyn... :-\
Och det var inte min oro för att bli mätt som var något problem, jag ville bara ha sashimi föär att jag tycker det är så gott.

Det började bra, förutom att det ganska tidigt stod klart att vår servitör var ganska ny och oerfaren, med förrätterna som kändes spännande och fräsha.
Ankbröstet och oxfilén kändes verkligen sådär, små kalla kötträtter som mest svepte förbi utan någon udd.
Sushin var ok.

Jag är extremt glad att jag la till sashimi till förrät och till sushin.

Dryckesmässigt var det Champagne Alexandre Bonnet Brut till förrätt. Precis när rätten var klar fyllde de av någon outgrundlig anledning på fulla glas igen,
men man ska väl inte klaga men det kändes helt fel.
Då de hade Kirin på tapp ville jag ha det extra till sushin. In kommer en stor Kirin till mig, och 2 minuter senare kommer 2 st små Kirin in eftersom de ingår i dryckespaketet.
"Förlåt mig jag har blandat ihop lilla och stora menyn igen..."

Betyget blir en svag 3:a av 5. Bra entré och förrätter, och god extra sashimi, men dåligt och ojämnt tempo med mat och dryck genom hela menyn.
Dessutom lyckades servitören blanda ihop vad vi beställt "stora menyn" med "lilla menyn" inte mindre än 3 gånger. ::)
Synd att han inte missade när det var dags att betala ;)
De gånger den oerfarne servitören hämtade hjälp blev det inte mycket bättre. 3 papp gick det på och kändes ganska opersonligt.
 

Elvis

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Finns det någon bra mexikansk restaurang i Stockholm? (Jag har aldrig varit på någon.)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Bumpar den här gamla tråden lite...


Vi blev hastigt och lustigt med barnvakt i morgon lördag och tänkte unna oss ett litet krogbesök.
Dock så var det ju det här med framförhållningen... Vad kan ni tipsa om för bra ställen för en bit mat & vin där man möjligen kan få bord i morgon??
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Elvis skrev:
Divino på Karlavägen tycker jag är bra - där kan ni säkert få bord.

Har faktiskt försökt ringa dem tre gånger... Testar igen under dagen.
 

Bubblaren

Medlem
SV: "Godkänd krog" i Stockholm

Sjödin skrev:
Har faktiskt försökt ringa dem tre gånger... Testar igen under dagen.

Annars kan kanske 19 Glas vara en upplevelse, minns att Pomerol var snudd på lyrisk och Vintjej och jag är redan frälsta. Ligger i Gamla Stan, så ni kan ju slå en lov in på Lejontornet om de har någon bar numera.
 
Toppen