Göteborgsfirman

Diskussion i 'Vin' startad av Sörplarn, 24 september 2014.

1. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Väldigt utförliga anteckningar, Grapeskull!
    Ser professionellt ut.

Magnus L gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Riktigt bra summerat. Håller med om det mesta. Jag bedömde dock Bandolen och spanjoren någon pinne högre än dig, men klart inom "felmarginalen".

3. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Eller "personliga smakmarginalen" :)

4. chambertin

chambertin Medlem

Mkt bra sammanfattat @Grapeskull !
    Hade de två röda Bdx:erna ngt närmare varandra än du men precis som du säger så hamnar det nog på det personliga smakkontot.
    Kirwan rev och slet lite nästan som en ung Ornellaia ett tag (och det gillar jag ). Jag var ganska länge inne på att det kunde vara en Bdx-blend från Bolgheri.
    Lite intressant med Volnayn och Chanson -78 tyckte jag. Bourgogner brukar ju "komma bort" i sådana här sammanhang men det hände inte riktigt den här gången. Båda stod upp väldigt bra hela kvällen.
    Funderar på om det berodde på att vi inte hade så många röda power-viner (bara Bandolen från @Matlen ;)) i den röda flighten.

Darth Angelus gillar detta.
  5. Mattias Schyberg

Själv så tyckte jag det var stor skillnad på Bordeaux'erna. Gillade din avsevärt mer än den andra. Båda var dock riktigt bra. :)

6. Appel

Appel Medlem

@Grapeskull, tack så mycket för noteringar samt logi Magnus.

Är det bara jag som sitter och funderar och inventerar bland flaskorna för att hitta något att ta med till nästa gång? Det känns svårt att matcha @chambertin bordeauxsamling så man får kanske rikta in sig på något annat ;)

Darth Angelus och Mattias Schyberg gillar detta.
  7. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Inga problem, det är med stort nöje jag är med och arrangerar och står för logi. Vill ni återgälda mig så kan ni kika på vår hemsida, www.gbgvin.se och funderar på om ett medlemskap skulle vara något! Kan ge er fin rabatt som finewines-medlemmar ;)

8. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Ville också lägga till ett tack till @Grapeskull för arrangemanget!

Vad gäller Billecart-Salmon rosén så skulle jag nog poängsätta den i ungefär 90-92 intervallen, fast jag är å andra sidan lite mer av en champagneenthusiast än vad @Grapeskull tycks vara. Hur som helst var den klart över medel.

Vad gäller de vita och röda är jag lite för oerfaren, men tror att de alla skulle ligga i 85-93 intervallen.

Magnus L gillar detta.
  9. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Jag älskar champagne, missförstå mig inte! Speciellt Krug! :)

Mitt hjärta ligger dock mer åt slankare röda viner.

10. Mattias Schyberg

Måste säga att det är en ynnerst att få testa ett vin av kalibern CdM -00 (ett stort tack till @Darth Angelus för det!). Inser dock att det är lite som att kasta pärlor på svin att låta mig dricka något sådant då jag ännu inte lärt mig att hitta under ytan på vad som är "generell champagnekaraktär". Jag menar, snacka om att börja på topp! Mina referenser är ju mestadels sånt bubbel som andra bjuder på, vilket sällan är några toppviner direkt. Har dock testat Krug GC innan men gick inte upp i brygga då heller. Jag skulle behöva bli inbjuden till en renodlad champagneprovning av hög klass så att jag får chansen att lära mig förstå. ;) Det hade också varit trevligt om vi hade haft en enklare Champagne av samma typ att jämföra med. Jag tror det hade varit avsevärt lättare att hitta USP:en då.

11. Mattias Schyberg

För övrigt, fick höra från någon att de hade föreställt sig mig som Carl-Jan (visst var det du, @Sörplarn?). Blev inte direkt förolämpad, men oj vad man borde bli förvånad när en skabbräv som jag sträcker fram kardan och presenterar sig. :D

Ja, ja, det vara bara en liten fotnot som jag skrattade gott åt...:)

Livermore och chambertin gillar detta.
  12. Mattias Schyberg

Bilder...var det ingen som tog lite bilder?

Jag började lite ambitiöst vid första heatet men det hann inte bli mer än tre totalt och inga bilder på lokalen eller folket på plats (om nu någon skulle vilja synas vill säga). Allt jag har att komma med är följande:

image.jpg
    image.jpg
    @Darth Angelus händer i alla fall...

Magnus L gillar detta.
  13. Magnus L

Magnus L urydhtfilgukj

Tog bara bilder på de uppställda vinerna. Tänker alltid att man borde ta mer och bättre bilder, men av någon anledning tappar man fokus under kvällens gång! :)

20140923_211046.jpg 20140923_211059.jpg 20140923_211053.jpg

Appel och Mattias Schyberg gillar detta.
  14. Livermore

Livermore Medlem

Det är bra att vi tycker olika. Annars skulle champagne vara ännu dyrare än det är idag, och det skulle min plånbok ogilla :p

För övrigt verkar det ha varit en fantastisk kväll med bra viner. Roligt att FW-medlemmar hittar på sånt här. Här i Umeå är vi inte lika många tyvärr. Men @StefanAkiko verkar vara entusiastisk för ett vinferno här i Umeå iallafall så kanske det blir något framöver.

Mattias Schyberg gillar detta.
  15. Mattias Schyberg

Jag ogillar dock inte Champagne, men får inte riktigt ståpäls.

16. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Magnus L gillar detta.
  17. chambertin

chambertin Medlem

Fantastiskt vin du hade med dig @Darth Angelus men kan inte låda bli att reflektera över Krugs prisfilosofi.
    Clos du Mesnil -00:
    11390 fl på 1,84ha ger 46,4 hl/ha (ganska lågt med champagnemått mätt) men ungefär 5ggr Yquems avkastning (snitt 9hl/ha).
    Clos d'Ambonnay -98:
    4760 fl på 0,68ha ger 52,5, hl/ha.

Ur ett rent marknadsföringsperspektiv så kan jag inte låta bli att spekulera över att det verkar som om LVMH försöker positionera Krug som champagnes svar på DRC.

18. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Fast vi vet inte om hela skörden användes enbart till respektive vin. Men helt klart galna priser!

19. Darth Angelus

Darth Angelus Medlem

Tack!

Skördeuttaget är förvisso inte i närheten av lika lågt som Chateau d'Yquem. Å andra sidan blir det väl väldigt lite vätska kvar när druvorna skrumpnar ihop p.g.a. angrepp från Botrytis, föreställer jag mig. Därmed torde mängden vätska man får ut per druva, och i förlängningen per hektar, bli extremt lågt just därför, när det gäller just Sauternes. I princip torde väl metoden innebära att massor av vatten avlägsnas ur druvsaften, som därmed blir ett slags koncentrat?
    Medan det mesta vin (inklusive champagne) är gjort på druvsaft, så är Sauternes gjort på koncentrat av druvsaft? Detta torde få skördeuttaget att falla betydligt, nästan per automatik, i just fallet Sauternes.
    Eller har jag tänkt fel? Jag är inte vinmakare, så detta är bara min tolkning, av vad jag läst och hört.

Vad gäller LVHMs marknadsföringsstrategi för Krug så kan jag bara hålla med dig om att mycket talar för vad du säger, d.v.s. att de vill att Krug skall framstå som ett svar på DRC.

20. chambertin

chambertin Medlem

Det har du så rätt i.
    Vet du var basvinerna (eller druvorna) från de båda Clos:na tar vägen de år när vinerna inte görs (Vintage, GC, reservvin) ?

Dela sidan