Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gott slut?

LeChat

Medlem
Vad hinner en hälla i sig innan tolvslaget?

Själv tänker jag satsa på två champagner och ett rött till frun och mig. Champagnen tänker jag ha till någon slags förrätt med skaldjur, men även att bara kunna ta ett glas under eftermiddag, kväll när en känner för det. Det lutar åt att det blir en Grand Siecle som nyligen inköptes på auktion och antingen en 2008 Henriot eller en 2008 Damien Hugot.

Till klassisk biffmiddag tänker jag bordeaux och ska då våga mig på att prova en 2006 Ducru-Beaucaillou.

Eventuellt öppnar jag även en 2011 R. López de Heredia Rioja Rosado Gran Reserva Viña Tondonia av ren nyfikenhet.
 

Nyllet

Medlem
Jag har velat en hel del när det gäller champagnen då jag tyvärr inte har något moget. Står just nu mellan en NV Hugot med tre år på korken och 2013 Pol Roger. Lutar åt Hugot. Till lammet blir det nog 1990 Chateau Chasse-Spleen.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Till pilgrimsmussla blir det 2017 Pearl Morissette Estate Winery Métis Blanc.
Och till varmrätten blir det champagne för ovanlighetens skull. Domaine Nowack Champagne La Fontinette Extra Brut matchas med ankbröst och Wagyu då en av mina gäster varken dricker rött vin eller Riesling (weird I know). Men erbjuder på Coravin 1990 Hospices de Beaune för de som vill ha rött.
Efterrätten tar jag nog fram en Gerard Bertrand 1985 och Kracher Beerentrockenauslese eller hur det nu stavas.
 

Mats

Gone todash....
2010 J-L Chave
2002 Winston
2001 Suduiraut
1994 Graham Vintage
Har en Sud -01 i glaset nu som öppnades för någon månad sedan. Är kanske det bästa vinet jag någonsin druckit och ändå är jag en sucker för sötingar. Doften 100 p och smakmässigt kanske 96-98 så totalt inte 100 p men nästan (och inte rädd att ge 100 p men totalt inte värd det, ping #andra trådar). Tog någon vecka att bli så bra under öppnad kork i kylen men mycket mycket bra direkt. Är avundsjuk på dig som har en kvar och får dela den med andra. Men man måste älska saffran, annars blir det tungt...
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag la in en Saint-Vincent 2008 på kylning inför kvällens mycket enkla firande med familjen (sushi och På Spåret, somna vid 23)
Någon som provat den på senaste tiden? Funkar den nu eller behövs mer tid i källaren?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag la in en Saint-Vincent 2008 på kylning inför kvällens mycket enkla firande med familjen (sushi och På Spåret, somna vid 23)
Någon som provat den på senaste tiden? Funkar den nu eller behövs mer tid i källaren?
Jag har inte provat Vincent 08 nyligen men jag uppskattade den redan som ung. Normalt har jag svårt för ung ståltankad BdB.

Skulle inte räkna med så mycket mognadstoner men borde funka bra med sushi.

Vet inte om det var till någon hjälp.
 

Poussard

Medlem
Breton Les Perrieres 2002 eller Chateau Bel Air Marquis d’Aligre 1999 till klassisk oxfilé med rödvinssås och potatisgratäng? Eller ingendera. Tar gärna emot input.

I övrigt kommer vi öppna 2 champagner och 1 vitt, vad jag vet.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har inte provat Vincent 08 nyligen men jag uppskattade den redan som ung. Normalt har jag svårt för ung ståltankad BdB.

Skulle inte räkna med så mycket mognadstoner men borde funka bra med sushi.

Vet inte om det var till någon hjälp.
Det hjälper absolut. Vi provar den ikväll, återkommer med noter i rätt tråd
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Det hjälper absolut. Vi provar den ikväll, återkommer med noter i rätt tråd
Jag sökte på forumet och jag drack den tydligen för ett år sedan blint. Inte lätt att komma ihåg alla viner...

R&L Legraas St Vincent 2008
Rätt klassisk med mogna äpplen men även lite funkig odlarkaraktär. Betydligt yngre i munnen med citrus, syra och eftersmak av lime. Torr och ung men av hög kvalitet. Kändes som chardonnay och tänkte mer 2012 än 08. Metagissade George Laval.

Kul att få den här blint. Drack Vincent för 5 år sedan och gillade den även som ung men tänkt öppna för att se om den utvecklats. Förvånansvärt ung fortfarande med facit i hand. Kommer försöka vänta åtminstone 3 år till. Kanske senare deg på den här flaskan för jag har för mig att R&L deggar löpande och under lång tid
 

Pontus

Medlem
Jag la in en Saint-Vincent 2008 på kylning inför kvällens mycket enkla firande med familjen (sushi och På Spåret, somna vid 23)
Någon som provat den på senaste tiden? Funkar den nu eller behövs mer tid i källaren?
Drack den i somras. Den funkar definitivt nu. Inbjudande med lite mognadstoner.
 
Trådskapare
LeChat

LeChat

Medlem
Vad hinner en hälla i sig innan tolvslaget?

Själv tänker jag satsa på två champagner och ett rött till frun och mig. Champagnen tänker jag ha till någon slags förrätt med skaldjur, men även att bara kunna ta ett glas under eftermiddag, kväll när en känner för det. Det lutar åt att det blir en Grand Siecle som nyligen inköptes på auktion och antingen en 2008 Henriot eller en 2008 Damien Hugot.

Till klassisk biffmiddag tänker jag bordeaux och ska då våga mig på att prova en 2006 Ducru-Beaucaillou.

Eventuellt öppnar jag även en 2011 R. López de Heredia Rioja Rosado Gran Reserva Viña Tondonia av ren nyfikenhet.
Det blir inte alltid som en tänkt sig. När jag skulle plocka fram flaskorna för dagen så hittade jag en ensam 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires som jag hade glömt bort. Och sen låg där även en ensam 2010 Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis (deg. 2014).
Så det har blivit ett par snabba byten innan finalen. Men det här känns som en stadig trio.
5741FA5B-3C89-471B-A423-DBC30EC1EB0F.jpeg

Gott nytt år!
 

Sarco

Medlem
Nyårsvin 2021.jpg


Duménil 2008 till hummer i beurre blanc med vanilj
Tondonia gran reserva 2001 (fn i karaff) till rådjur och dovhjort med madeirasås, variationer på svamp, jordärtskockor
Dow's colheita 1996 och Taylor's VP 2017 återkommer från julafton till ostar och under kvällen
Kracher trockenbeerenauslese till desserten.
 

jrick

Medlem
Horiot Solera degorgerad 2019 som champagne. Basårgång 2017 och innehåller alla 7 druvsorter i Champagne. Förrätt Skagentoast och sen får stoppern låta den överleva till tolvslaget - hoppas jag. Om det inte går får Etienne Calsac L’Echappée Belle rycka in vid tolv.

Coravinar nog Duroché Gevrey-Chambertin 2015 till oxfilén med rödvinssky, Västerbotten-duchesse och haricots verts.
 
Toppen