Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
BLOSSA 09 med smak av clementin

Glöggpremiären hos BLOSSA står för dörren och i år är den populära årgångsglöggen smaksatt med clementin. Nytt för säsongen är att det redan från och med den 3 september går att förhandsboka sin BLOSSA 09 på bokablossa.nu. BLOSSA-familjen växer i år även med en samlingsutgåva bestående av tre tidigare årgångsglöggsfavoriter samt med två sorters lättglögg, med smak av lingon och apelsin.

BLOSSA årgångsglögg är något så ovanligt som en jultradition som aldrig upprepar sig. Det är bara sex år sedan den första årgångsglöggen presenterades, men den har redan blivit en kär medlem i BLOSSA-familjen. Varje år får den glöggsamlare och entusiaster att köa utanför Systembolaget inför premiären.

Årgångsglöggen är en limiterad produkt som får sin smak av traditionella ingredienser med julkänsla. Tidigare år har den bland annat smaksatts med pomerans, havtorn, vinteräpple och hjortron. Årets upplaga, BLOSSA 09, anknyter naturligt till julens smakpalett med sin friska doft och smak av clementin.

– Citrusfrukter passar väldigt bra tillsammans med kryddorna i BLOSSA, inte minst clementinen med sin
juliga smak. Om man önskar en tydligare clementinsmak rekommenderar jag att man värmer BLOSSA 09 på traditionellt vis. Men den gör sig även mycket bra rumstempererad som avec, vilket är mitt favoritsätt att njuta den på, säger Åsa Orsvärn, chief blender på BLOSSA.

All glögg i BLOSSA-familjen utgår från samma grundrecept – det som format hur vi svenskar tycker att glögg ska smaka. Ett recept som inte har förändrats sedan Vin & Sprit startade tillverkningen år 1917. Kryddspriten är hjärtat i BLOSSA och det som ger glöggen sin karaktär. Den tillverkas enligt gamla traditioner i Åhus och den unika kryddblandningen innehåller bland annat kardemumma, ingefära och nejlika. Som alla andra familjer har även släkten BLOSSA växt med åren. Med rötterna i traditionen har släktträdet fått nya grenar, utvecklats och föryngrats. I år presenteras utöver årgångsglöggen även följande nyheter från BLOSSA:

• En samlingsutgåva innehållande de tre mest populära årgångsglöggarna återfinns i Systembolagets beställningssortiment. Det är svenska folket som har röstat fram sina favoriter (BLOSSA 05, 06 & 08) från tidigare säsonger i samarbete med Prova Magasin. 3 x 200 ml kostar 120 SEK.

• BLOSSA-familjen växer i år med ytterligare två sorters lättglögg. Den ena har fått smak av friska lingon, medan den andra har en julig smak av mogna apelsiner. Till skillnad från årgångsglöggen är tanken att dessa
exklusiva nytillskott ska finnas kvar i dagligvaruhandelns sortiment från år till år. Flaskorna innehåller 500 ml och det rekommenderade cirkapriset är 40 SEK.

BLOSSA 09 finns i år i Systembolagets beställningssortiment för 89 SEK och redan från och med den 3 september kan glöggälskare förhandsboka både sin BLOSSA 09 och trepacket på bokablossa.nu. På så vis är man försäkrad om att få ett exemplar av de limiterade flaskorna. De första flaskorna kan hämtas ut på den lokala Systembolagsbutiken redan den första veckan i oktober. Det går att läsa mer om hela sortimentet och förhandsbokningen på blossa.se.
 

CH

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Vansinne, reklam för produkter till julen redan. Fy f-n vad jag hatar julen och allt som hör den till. Kan de inte lugna ner sig till november med julpynt, reklam och sina förbannade julsånger åtminstonde?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

CH skrev:
Vansinne, reklam för produkter till julen redan. Fy f-n vad jag hatar julen och allt som hör den till. Kan de inte lugna ner sig till november med julpynt, reklam och sina förbannade julsånger åtminstonde?

Nja, nu var det ju en pressrelease och inte reklam per se. Och eftersom de flesta mattidningar har hållt på med sina jul och nyårsnummer sen innan sommaren så ligger det precis i tiden.

Det är bara jag som är lycklig nog att få dessa härliga alster.
 

Keen

slan
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Krug skrev:
Nja, nu var det ju en pressrelease och inte reklam per se. Och eftersom de flesta mattidningar har hållt på med sina jul och nyårsnummer sen innan sommaren så ligger det precis i tiden.

Det är bara jag som är lycklig nog att få dessa härliga alster.


Nästa gång kan du väl motstå impulsen att posta dom här ;D
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Keen skrev:
Nästa gång kan du väl motstå impulsen att posta dom här ;D

Observera rubriken, humorlösa Såsse.... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Nu har i alla fall Krug fått mig att gå in på bokablossa.nu-sajten (hoppas att du får provision ;)) och jag måste erkänna att den där Blossa 09-flaskan är riktigt snygg.
 

Keen

slan
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Krug skrev:
Observera rubriken, humorlösa Såsse.... ;)

Ironi eller ej så får man ju huvudvärk av att bara läsa första stycket i den där texten :-X
 

Pomerol

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Anledningen till att den ligger i beställningssortimentet är att den kom först på fjärde plats på inköpsprovningen. Ettan och tvåan köptes in.

Den dög helt enkelt inte till Systembolagets glöggsortiment och där tycker jag man hittat både den ena och andra genom åren... Men visst, beställ ni så dricker jag ett gott portvin medan ni sörplar undermåligt rödvin där man döljer skavankerna med kryddor och socker...
 

Bubblaren

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Är glögg värre än BiB, eller är det tvärtom?

Jag dricker vare sig det ena eller andra så jag vet intet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Vid målgången i Marathon de Bessans så serverade de Vin Chaud. Efter 42km skate på hög höjd där jag drog på mig präktiga mängder laktat på första varvet så satt det faktiskt rätt bra.
 

Pomerol

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Bubblaren skrev:
Är glögg värre än BiB, eller är det tvärtom?

Jag dricker vare sig det ena eller andra så jag vet intet.

Eller är det så att man gör glögg av vin som håller genomsnittlig bibkvalitet?
 

Lando

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Elvis skrev:
Nu har i alla fall Krug fått mig att gå in på bokablossa.nu-sajten (hoppas att du får provision ;)) och jag måste erkänna att den där Blossa 09-flaskan är riktigt snygg.

Designen på dom "finare" Blossaflaskorna tycker jag alltid har varit skitsnygg, synd på innehållet bara...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

Elvis skrev:
Nu har i alla fall Krug fått mig att gå in på bokablossa.nu-sajten (hoppas att du får provision ;)) och jag måste erkänna att den där Blossa 09-flaskan är riktigt snygg.

Skickade releasen till min mor och fick tillbaka:

"nämen! Vilket bra mail! Nu har jag beställt 4 flaskor."
 

anders

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

kayaker skrev:
Vid målgången i Marathon de Bessans så serverade de Vin Chaud. Efter 42km skate på hög höjd där jag drog på mig präktiga mängder laktat på första varvet så satt det faktiskt rätt bra.

Så det räckte inte med att tortera sig, i onödan ska tilläggas, under 42 km utan du var tvungen att fortsätta även efter målgång? Med tanke på att du skriver hög höjd så skyller vi på temporär förvirring pga syrebrist... ;)

Krug skrev:
Skickade releasen till min mor och fick tillbaka:

"nämen! Vilket bra mail! Nu har jag beställt 4 flaskor."

Ordet 'bulvan' dyker osökt upp... ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

anders skrev:
Så det räckte inte med att tortera sig, i onödan ska tilläggas, under 42 km utan du var tvungen att fortsätta även efter målgång? Med tanke på att du skriver hög höjd så skyller vi på temporär förvirring pga syrebrist... ;)
42km skate i franska alperna är absolut ingen tortyr. Dessutom var det en strålande fin vinterdag. Inte ens ett glas vin chaud kunde förstöra det. Det är trots allt rätt bra med varm dryck när man slutat åka och bara har kådisdräkt på sig. :)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Grattis BLOSSA lovers...[obs... Ironi]

kayaker skrev:
42km skate i franska alperna är absolut ingen tortyr. Dessutom var det en strålande fin vinterdag. Inte ens ett glas vin chaud kunde förstöra det. Det är trots allt rätt bra med varm dryck när man slutat åka och bara har kådisdräkt på sig. :)

*fingrar på abuseknappen* 8)
 
Toppen