Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag fick igår Livets Godas Santa Barbara special hemskickad och döm om min förvåning då jag i en annons från Bristly såg ett urdrag från Frankofilens kommentarer kring det aktuella vinet, komplett med webbadress och allt!

Kan vi se början på en helt ny riktning när det gäller vinannonsering? Där bloggar jämställs med etablerade skribenter? Är detta Cerecedas och B.Gs mardröm "come true"?

Nu är det ju så att Bristly har fått mycket uppmärksamhet i blogosfären (fruktansvärt ord), men fan vad jag blir glad! Vi ser början på en förskjutning av maktbalansen. Vinskribenterna kommer att bli tvugna att uppgradera sig för att hänga med!
 

Keen

slan
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Ja, mycket kul :) Stort grattis!


För övrigt ett intressant nummer. Men det är lite väl skadeglatt att skriva ut varunumren på SQN Atlantis, man var ju tvungen att springa ner till systemet och testa :D Fanns inga kvar :(
 

SUPRA

Bäst
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Hellre det än från mutade, självgoda vinjournalister...
 

v_skogh

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Keen skrev:
För övrigt ett intressant nummer. Men det är lite väl skadeglatt att skriva ut varunumren på SQN Atlantis, man var ju tvungen att springa ner till systemet och testa :D Fanns inga kvar :(

Undra hur många som gjorde samma sak :D

Stort grattis till Fankofilen, mös lite inombords när jag läste annonsen.
 

admin99

Administratör
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Sine Qua Non kan med fördel diskuteras HÄR

//ADMIN
 
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Hej hej hallå,

Jag blev mailledes bedd av Jimmy att gå in och kommentera den här tråden, så jag gör väl det.

Det känns för mig helt självklart att använda citat från vissa bloggare. Främst av 2 anledningar: De har under lång tid bevisat sin kompetens och förtjänat kredibilitet samt, det viktigaste, de provar vin på rätt sätt. Dvs under lång tid och till mat (för det mesta i allafall). Det enda sätt att ge ett vin en rättvis bedömning är att ge det den tid det behöver.

En uttömmande blogpost av Finare Vinare om ett vin som provats under en hel kväll i sin rätta miljö (vid matbordet eller i en skön fotölj) är i mina ögon 100 gånger mer värdefull än en ögonblicksprovning på Systembolagets huvudkontor där 200 andra viner provats samtidigt.

Eftersom några av våra bloggare håller en extremt hög nivå och har gjort så en lång tid så rör det inte mig i ryggen om de är anonyma eller inte. Blir en roman sämre för att författaren skriver under pseudonym? Dessutom tar bloggarna frågan om oberoende på allvar, vilket inte kan sägas om flera av våra kära etablerade "proffs".

Bloggarna har redan en stor inverkan på marknaden för "finviner" så det känns helt naturligt att referera till dem.

Ha det så bra!
 

admin99

Administratör
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Gabriel - Bristly Wine skrev:
Hej hej hallå,

Jag blev mailledes bedd av Jimmy att gå in och kommentera den här tråden, så jag gör väl det.

Det känns för mig helt självklart att använda citat från vissa bloggare. Främst av 2 anledningar: De har under lång tid bevisat sin kompetens och förtjänat kredibilitet samt, det viktigaste, de provar vin på rätt sätt. Dvs under lång tid och till mat (för det mesta i allafall). Det enda sätt att ge ett vin en rättvis bedömning är att ge det den tid det behöver.

En uttömmande blogpost av Finare Vinare om ett vin som provats under en hel kväll i sin rätta miljö (vid matbordet eller i en skön fotölj) är i mina ögon 100 gånger mer värdefull än en ögonblicksprovning på Systembolagets huvudkontor där 200 andra viner provats samtidigt.

Eftersom några av våra bloggare håller en extremt hög nivå och har gjort så en lång tid så rör det inte mig i ryggen om de är anonyma eller inte. Blir en roman sämre för att författaren skriver under pseudonym? Dessutom tar bloggarna frågan om oberoende på allvar, vilket inte kan sägas om flera av våra kära etablerade "proffs".

Bloggarna har redan en stor inverkan på marknaden för "finviner" så det känns helt naturligt att referera till dem.

Ha det så bra!

Hej Gabriel och välkommen hit!

Vi hoppas naturligtvis att du kommer att fortsätta droppa in till och från i framtiden!

Låt mig också igen uttrycka min respekt för det du gjort, det är mig veterligen första gången någon importör inkluderat blogg kommentarer i en annons och jag tror och hoppas att fler kommer att ta efter!

Ha det gott!
 

Krug88

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Admin skrev:
!
Låt mig också igen uttrycka min respekt för det du gjort,
Ojojoj, har inte sett Admins tunga så brun sedan han arbetade för Carl Jan himself...
 

admin99

Administratör
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Krug88 skrev:
Ojojoj, har inte sett Admins tunga så brun sedan han arbetade för Carl Jan himself...

Awwwie! Är du avundsjuk?
 

CH

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Gabriel - Bristly Wine skrev:
Hej hej hallå,

Jag blev mailledes bedd av Jimmy att gå in och kommentera den här tråden, så jag gör väl det.

Det känns för mig helt självklart att använda citat från vissa bloggare. Främst av 2 anledningar: De har under lång tid bevisat sin kompetens och förtjänat kredibilitet samt, det viktigaste, de provar vin på rätt sätt. Dvs under lång tid och till mat (för det mesta i allafall). Det enda sätt att ge ett vin en rättvis bedömning är att ge det den tid det behöver.

En uttömmande blogpost av Finare Vinare om ett vin som provats under en hel kväll i sin rätta miljö (vid matbordet eller i en skön fotölj) är i mina ögon 100 gånger mer värdefull än en ögonblicksprovning på Systembolagets huvudkontor där 200 andra viner provats samtidigt.

Eftersom några av våra bloggare håller en extremt hög nivå och har gjort så en lång tid så rör det inte mig i ryggen om de är anonyma eller inte. Blir en roman sämre för att författaren skriver under pseudonym? Dessutom tar bloggarna frågan om oberoende på allvar, vilket inte kan sägas om flera av våra kära etablerade "proffs".

Bloggarna har redan en stor inverkan på marknaden för "finviner" så det känns helt naturligt att referera till dem.

Ha det så bra!

Grymt gjort i alla fall och ett stort grattis till Frankofilen
 

Helen

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Ja det var på tiden! GRATTIS Frankofilen.

Jag som själv är en stor Bourgognefreak blev nu väldigt nyfiken på Santa barbera efter att ströläst den nya specialen från livets goda i går kväll.
är det verkligen möjligt att hitta lika bra viner där som i Bourgogne är frågan jag ställer till mig själv ? Svaret är, det är bara till att kila över till ss och köpa på sig livets goda´s tips och prova mig fram.

Jag hoppas att fler leverantörer vågar ta bloggvärlden på allvar, det finns en stor kunskap här!
 

Andreas L

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

SUPRA skrev:
Hellre det än från mutade, självgoda vinjournalister...

Det här med mutor tycker jag är lite överdrivet, det beror väl på vad som anses som mutor framförallt - ett varuprov, en lunch eller pengar insatta på kontot? Jag tar absolut inga journalister i försvar och jag anser inte mig själv tillhöra skribentkåren (även om jag skriver några stycken här och där). Jag tror däremot att vissa är lite svältfödda och självklart gärna skriver några rader om den lunch man blivit bjuden på, framförallt för att kunna leverera material, kanske inte alltid för att man har något briljant att säga. Även så tror jag att man lätt tycker att xxx är en toppenbra producent för att man inte har så mycket att jämföra med. Jag håller ju inte med om att den svenska skribentkåren är så himla bra, tvärtemot så tycker jag att få kan leverera något som håller en internationell standard, nog om det, utan gratis provningar och tillställningar tror jag inte ens en handfull skulle kunna leva som skriibenter, deras ego kanske får en kick då dom blir citerade i annonser men jag tor inte att dom skriver att xxx är så himla bra och prisvärt och sedan får 2 veckors semester betald av importören eller pengar insatta på kontot. Anser man att en provflaska är en muta, tja, jag vet inte, vem blir lycklig av mediokra viner som lanseras på SB eller byter årgång? Toppviner har i alla fall jag aldrig sett röken av...
 

Andreas L

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Förlåt Krug, nu kanske jag frångick ämnet... ???
 
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Oj, vad många vänliga gratulationer, tack.

Bryr mig och bryr mig, jag strävar ju inte efter ökad exponering utan trivs rätt bra i den lilla del av vinsverige som bloggarna utgör med kommentarer mellan likasinnade vintokar. Men det är klart att det är lite smickrande att Gabriel mailade och frågade om han fick använda några citat...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Jag ser det som lysande (om det inte framgått redan). Men det är ju naturligtvis på gott och ont att bloggarna exponeras mer och mer, om det nu är det som kommer att ske. Men att man har använt ett alternativ till vinjournalister är ju banbrytande.

Vi får helt enkelt se vart detta leder. ;D
 

lepatrik

Medlem
SV: Grattis Frankofilen! (blogg-recensioner i tryckta vinannonser)

Skönt, kanske man kan starta en vinlblogg och börja kapitalisera på eländet ;D
Skämt åsido, kul initiativ, och grattis
 
Toppen