Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Guide Michelin

anders

Medlem
Så har då årets utgåva ramlat fram. Vi noterar att Restaurang Franzén/Lindeberg uppgraderas till två stjärnor. Leijontornet och Operakällaren blir utan stjärna.
 
SV: Guide Michelin

anders skrev:
Så har då årets utgåva ramlat fram. Vi noterar att Restaurang Franzén/Lindeberg uppgraderas till två stjärnor. Leijontornet och Operakällaren blir utan stjärna.
Intressant att notera är att White Guide klassar Operakällaren framför Franzén/Lindeberg och så skiljer det två stjärnor mellan dem hos Michelin

WHITE GUIDE MÄSTARKLASS 2010

Den första siffran i sifferparet anger antal matpoäng av 40 möjliga. Den andra siffran anger restaurangens totalpoäng av 100 möjliga.

Internationell Mästarklass 2010

1. Mathias Dahlgren – Matsalen, Stockholm – 37/92

Oaxen Krog, Hölö – 37/92

3. Kock & Vin, Göteborg – /90

4. Esperanto, Stockholm – 37/89

PM & Vänner, Växjö – 37/89

6. Operakällaren, Stockholm – 36/93

7. F12 Restaurant, Stockholm – 36/91

8. Gastro, Helsingborg – 36/88

9. Lux Stockholm, Stockholm – 36/87

10. Trio, Malmö – 36/85

11. Frantzén / Lindeberg, Stockholm – 36/84

12. Mistral, Stockholm – 36/83

13. 28+, Göteborg – 36/82
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Guide Michelin

shorepower skrev:
Intressant att notera är att White Guide klassar Operakällaren framför Franzén/Lindeberg och så skiljer det två stjärnor mellan dem hos Michelin

Inte bara det, Operakällaren fick ju årets bästa restaurang för totalupplevelse. Efter vad jag hört är krögarsverige inte alls överens med Guiden vad gäller det här beslutet. Man hade snarare väntat sig att Operakällaren skulle erövra en andra stjärna. Kan vara så att de rätta mutorna inte betalades...

Eller kanske mer troligt, Guiden har bara varit på plats vid ett enda tillfälle i Stockholm och maten på Operakällaren var inte i enlighet med vad testpanelens smaklökar gillar. Om jag jämför t ex Tyskland och Sverige så har vi i Svedala en betydligt mycket mer lokal förankring i framför allt råvaror. På lyxkrogarna i Tyskland är det samma gamla vanliga hummer, pilgrimsmussla, rådjur, sjötunga osv. Krasst sett är det kanske 20 olika råvaror i grunden som sedan varieras. Jag har faktiskt aldrig varit på Operakällaren så jag kan inte uttala mig men min suparpolare brukar gå dit regelbundet och han är nästan alltid väldigt nöjd.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Guide Michelin

Jag har alltid undrat hur Operakällaren kunnat vara med i toppskiktet över huvudtaget...
Jag har varit där två-tre gånger och inte alls varit imponerad. Snarare tvärtom... Men, jag har kanske bara haft otur, vad vet jag.
 

Elvis

Medlem
SV: Guide Michelin

Kul för Frantzén/Lindeberg - jag unnar dem sina två stjärnor. De bjuder på en experimentlusta och lekfullhet som ingen restaurang i Stockholm kommer i närheten av.
 

Helen

Medlem
SV: Guide Michelin

Sjödin skrev:
Jag har alltid undrat hur Operakällaren kunnat vara med i toppskiktet över huvudtaget...
Jag har varit där två-tre gånger och inte alls varit imponerad. Snarare tvärtom... Men, jag har kanske bara haft otur, vad vet jag.

Jag håller HELT med dig sjödin om operakällaren, de gånger som vi har varit där har vi aldrig fattat VARFÖR de ens har fått 1 stjärna.
De har aldrig hållt måttet enligt vårt tycke. Vet flera mycket matglada vänner som säger samma som oss.
 
Toppen