Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Vår lilla presentation inför finewines.ses vinmässa. :)

Gullberg by Stockwine handlar om gott vin. Och om människor med det lilla extra. Vi finns och verkar i Sverige och vi som samlats i företaget har ett brinnande intresse för vin och att bygga framtidens vinföretag.

Vi drivs av glädje, nyfikenhet och av viljan att arbeta med det vi kan och älskar. Företaget Gullberg & Gullberg grundades i mitten av 2000-talet av musikbolagsdirektören Stefan Gullberg. Stefans vision att bygga en portfölj av viner med stor personlighet och mycket attityd är något vi bygger vidare på och för med oss in i nästa kapitel. I dag är företaget ett dotterbolag till Stockwine Group AB och säljer huvudsakligen till restauranger och hotell. Bolaget jobbar främst med "fine wine", viner från internationellt upphöjda, omskrivna och välrenommerade producenter men vi letar lika gärna ännu okända talanger att driva framåt. Vi sätter en ära i att vara ambassadörer för de personer som äger och driver gårdarna vi hämtar våra viner ifrån, vi kallar dem hellre vänner än leverantörer.

Gullberg by Stockwine handlar i stor utsträckning om kombinationen vin och mat, inte minst då vi har goda och nära samarbeten med många av Sveriges bästa kockar. Våra säljare är meriterade och respekterade eftersom de träffar restauranger och Sommelierer dagligdags, de kan sina viner och vet vad de pratar om. Vi gillar vin, mat och människor och det är i det mötet vi vill finnas och verka.

De viner vi vet redan idag att vi kommer visa är:

2006 Francis Boulard ”Les Rachais” Brut Nature. Champagne, Frankrike (Vinkällarbutiker + BS 459kr)
NV Cuvée Operakällaren BdB Champagne, Frankrike (Lansering BS senare i april, 349 kr)
2010 Jaques-Fréderic Mugnier Clos de la Marechale. Bourgogne, Frankrike (Vinkällarbutiker + BS 679 kronor)
2009 Chateau de Cayx Cuvée Majéste. Cahors, Frankrike (BS, 349 kr)
2009 Anne Gros et Jean-Paul Tollot ”Les Fontanilles”. Minervois, Frankrike. (BS 199 kronor)
2011 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Kabinett (BS 339 kronor)
2004 Rocca di Castagnoli “Stielle”. Toskana, Italien. (Utvalda butiker + BS 249 kr)
2011 Valdesil ”Godello Sobre Lias”. Valdeorras, Spanien. (BS 149 kronor)
2009 Bodegas Arrocal ”Cathar Roble”, Ribera del Duero, Spanien (BS 149kr)

Vi kommer eventuellt att plocka med någon annan godsak också!

Väl mött på Vinkällaren Grappe!

Med vänliga hälsningar,

Gullberg by Stockwine
 
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Gullberg by Stockwine skrev:


2006 Francis Boulard ”Les Rachais” Brut Nature. Champagne, Frankrike (Vinkällarbutiker + BS 459kr)



Drack en 2006 Francis Boulard Millésime Extra Brut igår. Första gången jag provat denna odlare. Expressiv näsa med mycket mandel, vårblommor och exotiskt frukt som följs upp av ett koncentrerat vin. Riktigt trevlig bekantskap
 

kayaker

Cyklist
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Anders Landström skrev:
Drack en 2006 Francis Boulard Millésime Extra Brut igår. Första gången jag provat denna odlare. Expressiv näsa med mycket mandel, vårblommor och exotiskt frukt som följs upp av ett koncentrerat vin. Riktigt trevlig bekantskap
Les Rachais brukar få goda omdömen (17 och över) i La Revue de Vin de France.
 

lunaq

Medlem
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Gullberg by Stockwine skrev:
De viner vi vet redan idag att vi kommer visa är:

2006 Francis Boulard ”Les Rachais” Brut Nature. Champagne, Frankrike (Vinkällarbutiker + BS 459kr)
NV Cuvée Operakällaren BdB Champagne, Frankrike (Lansering BS senare i april, 349 kr)
2010 Jaques-Fréderic Mugnier Clos de la Marechale. Bourgogne, Frankrike (Vinkällarbutiker + BS 679 kronor)
2009 Chateau de Cayx Cuvée Majéste. Cahors, Frankrike (BS, 349 kr)
2009 Anne Gros et Jean-Paul Tollot ”Les Fontanilles”. Minervois, Frankrike. (BS 199 kronor)
2011 Egon Müller Scharzhofberger Riesling Kabinett (BS 339 kronor)
2004 Rocca di Castagnoli “Stielle”. Toskana, Italien. (Utvalda butiker + BS 249 kr)
2011 Valdesil ”Godello Sobre Lias”. Valdeorras, Spanien. (BS 149 kronor)
2009 Bodegas Arrocal ”Cathar Roble”, Ribera del Duero, Spanien (BS 149kr)
Trevlig lista. Tänkte passa på och höra om någon vet mer om Clos de la Marechale. Har inte läst eller provat det. Odlare och årgång är det ju inget fel på direkt :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

lunaq skrev:
Trevlig lista. Tänkte passa på och höra om någon vet mer om Clos de la Marechale. Har inte läst eller provat det. Odlare och årgång är det ju inget fel på direkt :)
Jag har för mig att Hagbard C provade den på Sommelierernas dag och gjorde tummen upp.
 
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

kayaker skrev:
Jag har för mig att Hagbard C provade den på Sommelierernas dag och gjorde tummen upp.

Jo, förvisso inmundigade jag väl en slurk av vinet på nämnda evenemang, men åtminstone jag har svårt att bedöma ett rött vin efter att först ha sörplat champagne i några timmar. Däremot drack jag det förra helgen på Eriks Vinbar, dock tyvärr utan att notera något annat än "gott". Vår käre forumadministratör som verkar bo på denna vinbar kanske har provat vinet också?
 
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Hagbard C. skrev:
Jo, förvisso inmundigade jag väl en slurk av vinet på nämnda evenemang, men åtminstone jag har svårt att bedöma ett rött vin efter att först ha sörplat champagne i några timmar. Däremot drack jag det förra helgen på Eriks Vinbar, dock tyvärr utan att notera något annat än "gott". Vår käre forumadministratör som verkar bo på denna vinbar kanske har provat vinet också?

Har tyvärr inte provat denna men gör det gärna den 27e :)
 

lunaq

Medlem
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

Tackar för svaren. Mugnier brukar ju lyckas så det blir att prova den 27e
 
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

kayaker skrev:
Les Rachais brukar få goda omdömen (17 och över) i La Revue de Vin de France.

Tack, jag har letat igenom mina anteckningar och kan inte finna att jag provat dem tidigare. Alltid kul att prova lite nya saker.
 
Trådskapare
G

Gullberg by Stockwine

Leverantör
SV: Gullberg by Stockwine - finewines.se vinmässa 27 april.

lunaq skrev:
Trevlig lista. Tänkte passa på och höra om någon vet mer om Clos de la Marechale. Har inte läst eller provat det. Odlare och årgång är det ju inget fel på direkt :)

Här är en bra artikel om såväl Freddy som vinerna, bla vertikalprovning av Clos de la Marechale 2007-2010!

http://elitistreview.com/2012/06/28/dom ... -reviewed/
 
Toppen