Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hämta/lagra data från systembolaget

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Den skapades för att överhuvudtaget kunna göra vettiga sökningar och kombinerade detta med lite olika betyg på vinerna. SB har förbättrat både sökmöjligheter, upptid och allmän robusthet rätt mycket sedan dess.

Jag har nog inte varit med tillräckligt länge för att inse att det en gång var mycket sämre. Förstår nu i efterhand varför man valde att göra vininfo.org för några år sedan!

Men håller ni andra med om att det vore kul att se när Systembolaget sänker olika produkter i pris?

Hur är det på insidan, får ni mail ofta om produkter som byter pris? @ChristianB
 

Silenos

Medlem
Jag har övervägt att undersöka om man kan bygga en wine-searcher/systembolagmashup där man kan browsa SBs sortiment och se/sortera efter hur konkurrenskraftigt priset är i jämförelse med andra handlare.

Men jag tillbringar oftast hellre mina kvällar på andra vis...
Men SB är ju med bland de vinhandlare som wine-sercher (pro) går igenom redan, vad vore vitsen med ditt program?

@Deppodi , skaffa wine-sercher pro och sluta häng på bolaget, du kommer tacka dig själv.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag håller på och sätter ihop ett REST-API mot Systembolagets utbud, där historiska priser kommer lagras, dock endast utifrån det datum jag har börjat importera data från deras XML-listor, vilket är typ nu. Det kommer bli helt öppet att använda för vemsomhelst när det är färdigt, och det lämpar sig ypperligt för vilken typ av tjänst som helst i och med att det bara behövs lite AJAX-anrop eller dylikt för att isf. få ut den data man vill ha.

Wine-Searcher har för övrigt ett API som dessvärre är stängt och som jag gissar att de inte släpper in vemsomhelst till...
 

ChristianB

DipWSET
@Deppodi Vi får väl en del korta rader om att vissa priser ändras, men det är väldigt sällan det dyker upp något betydande. Om det dök upp en massa mail om sådant så skulle kanske de anställda frestas att köpa mer alkohol. ;)

Skämt åsido, om någon prisjustering görs så får vi veta det och byter etikett. Mer än så är det inte.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
@Deppodi Vi får väl en del korta rader om att vissa priser ändras, men det är väldigt sällan det dyker upp något betydande. Om det dök upp en massa mail om sådant så skulle kanske de anställda frestas att köpa mer alkohol. ;)
Jag kan förstå att även ni som är anställda på SB, och därmed jobbar aktivt med folkhälsan, faktiskt får köpa alkoholhaltiga drycker själva. Men inte får ni väl dricka dem? :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kan förstå att även ni som är anställda på SB, och därmed jobbar aktivt med folkhälsan, faktiskt får köpa alkoholhaltiga drycker själva. Men inte får ni väl dricka dem? :D
Herregud! När @kayaker pratar gott om SB då är det högt vatten. Nu behöver vi genast kontra med något negativt för att återställa ordningen! ;)
Skönt att vi alltid kan lita på dig. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
Men SB är ju med bland de vinhandlare som wine-sercher (pro) går igenom redan, vad vore vitsen med ditt program?
I slutändan kommer vi alla att dö, omnia vanitas. ;)

Det jag framför allt skulle vilja kunna är att browsa en försäljare efter "prisvärda" viner (dvs sånt som är billigt hos dem i förhållande till andra försäljare) och gärna filtrera på ursprung, pris etc. "Prisvärd halvtorr bulgarisk pinot gris mellan 800-1200 kr som jag kan få tag på idag", typ. WS är bra om man vet vad man vill ha men mindre så för drilldown. (Eller så är de det - har som sagt inte ens kollat!)

Naturligtvis är detta inte något som behöver begränsas till bara SB - men det är ett tacksamt ställe att börja med om man är ute efter svensk publik.
 

Silenos

Medlem
Ah, ok. Wine-searcher har en liknande funktion, men den är trubbig. Ditt program kan säkert göra nytta.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag håller på och sätter ihop ett REST-API mot Systembolagets utbud, där historiska priser kommer lagras, dock endast utifrån det datum jag har börjat importera data från deras XML-listor, vilket är typ nu. Det kommer bli helt öppet att använda för vemsomhelst när det är färdigt, och det lämpar sig ypperligt för vilken typ av tjänst som helst i och med att det bara behövs lite AJAX-anrop eller dylikt för att isf. få ut den data man vill ha.

Wine-Searcher har för övrigt ett API som dessvärre är stängt och som jag gissar att de inte släpper in vemsomhelst till...

Det var precis något liknande som jag tänkte mig! Dela gärna med dig (om du vill!) när du är klar :)
Hur lång tid tror du att det tar att bygga detta? (Jag frågar endast för att få en tidsuppfattning då jag inte är insatt i IT).
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Deppodi , skaffa wine-sercher pro och sluta häng på bolaget, du kommer tacka dig själv.

Jag kommer säker att börja att köpa viner från andra ställen än systembolaget. Just nu har jag inte orkat läsa på om hur marknaden ser ut, eller hur man ska gå tillväga för att faktiskt köpa vin online.

Jag har tänkt tanken, men har inte orkat sätta mig in i det.

Vad är största fördelen med att handla på andra platser från bolaget? Bättre priser? Bättre utbud?
Jag köper inte så avancerade viner. Generellt ligger mina inköp under 200:-/flaska.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag kommer säker att börja att köpa viner från andra ställen än systembolaget. Just nu har jag inte orkat läsa på om hur marknaden ser ut, eller hur man ska gå tillväga för att faktiskt köpa vin online.

Jag har tänkt tanken, men har inte orkat sätta mig in i det.

Vad är största fördelen med att handla på andra platser från bolaget? Bättre priser? Bättre utbud?
Jag köper inte så avancerade viner. Generellt ligger mina inköp under 200:-/flaska.
Du klarar dig nog med SB ett tag till, tids nog kan du ge dig ut på äventyr. :)
 

Silenos

Medlem
Du klarar dig nog med SB ett tag till, tids nog kan du ge dig ut på äventyr. :)

När den här diskussionen uppstår så kan jag inte låta bli att tänka på det här meningsutbytet :D
E-handel får var och en själva utforska i takt med att intresset ökar.
Det är inte avancerade sexleksaker vi pratar om alltså...


@Deppodi , allt det du nämner är faktorer som gör det fördelaktigt. Nästan allt som SB har, finns att få tag på för en billigare peng (speciellt när det kommer till halvbilliga viner), utbudet är obegränsat. Fraktpriset är såklart nackdelen, men håller man sig till tyska handlare så brukar den kostnaden snabbt vara intjänad jmf. köp på SB.
 

Mattias Schyberg

Administratör
När den här diskussionen uppstår så kan jag inte låta bli att tänka på det här meningsutbytet :D




@Deppodi , allt det du nämner är faktorer som gör det fördelaktigt. Nästan allt som SB har, finns att få tag på för en billigare peng (speciellt när det kommer till halvbilliga viner), utbudet är obegränsat. Fraktpriset är såklart nackdelen, men håller man sig till tyska handlare så brukar den kostnaden snabbt vara intjänad jmf. köp på SB.
Vad smickrande att du har grävt lite bland mina visdomsord. :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ha, jo... Fast just där var du väl mest katalysator åt Jos härligt raljerande, men sanna, inlägg. ;)
Här har du mer visdomsord från den diskussionen som passar ganska bra nu också (Jag citerar ofta mig själv, det ger märg åt min konversation):
Jag tycker att man skall minska barriärerna så mycket som möjligt när det gäller att få folk intresserade av vin. Den som väl har utvecklat ett genuint intresse har sedan inga problem att anstränga sig lite extra för att få tag på det lilla extra i vinväg. Själv är jag just där nu, men var det inte för bara något år sedan. Minns så väldigt väl hur irriterad jag blev på de provningsledare som hade med sig massa viner som jag därefter "inte kunde få tag i". Dessa lektioner glömdes därmed snabbt bort då det kändes som att det krävdes väl mycket för att få tag i de viner man fattat tycke för. Pedagogiskt en dålig idé alltså. Detsamma upplevde jag det när ledare hade med lokalt inköpta viner som varken går att läsa om på internet eller ens köpa via nätet. Ofta var det viner av låg objektiv kvalitet dessutom, men med stort affektionsvärde för den som varit på plats under festliga förhållanden.

Men visst tusan kommer vi kunna få bort monopolet så småningom, men i så fall behöver vi bli fler vinnördar i Sverige som bryr sig. Om vi skall bli fler så måste vi inspirera och få andra att upptäcka nöjet med vin. Göra det enkelt och lättsamt att utveckla ett nördigt intresse, därefter löser sig det mesta av sig självt.

Jag tror @Larseman har fattat grejen. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag kommer säker att börja att köpa viner från andra ställen än systembolaget. Just nu har jag inte orkat läsa på om hur marknaden ser ut, eller hur man ska gå tillväga för att faktiskt köpa vin online.

Jag har tänkt tanken, men har inte orkat sätta mig in i det.
.
-Byt inte alkoholleverantör, skaffa en till :)

-Om den stora vida världen känns sctökig i början kan du ju fortsätta handla inom sverige fast från fler leverantörer än SB.
Här är de som jag brukar handla av, det finns säkert ännu fler bra svenska leverantörer men dessa har jag provat personligen.

http://www.caviste.se/
Släpper då och då lådor med kul och ofta lite udda viner från små producenter. (Beroendeframkallande)

http://shop.flaskposten.eu/sv/
Har ett hyfsat utbud från Bourgogne men även andra regioner

http://franskavinlistan.com/
Är väl mest kända för sina småodlarchampagner men har även en hel del bra "vardagsviner" från klassiska distrikt i sina kampanjer.



-Alla har nyhetsbrev som du kan anmäla dig till så du får information om när de har sina kampanjer.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
-Byt inte alkoholleverantör, skaffa en till :)

-Om den stora vida världen känns sctökig i början kan du ju fortsätta handla inom sverige fast från fler leverantörer än SB.
Här är de som jag brukar handla av, det finns säkert ännu fler bra svenska leverantörer men dessa har jag provat personligen.

http://www.caviste.se/
Släpper då och då lådor med kul och ofta lite udda viner från små producenter. (Beroendeframkallande)

http://shop.flaskposten.eu/sv/
Har ett hyfsat utbud från Bourgogne men även andra regioner

http://franskavinlistan.com/
Är väl mest kända för sina småodlarchampagner men har även en hel del bra "vardagsviner" från klassiska distrikt i sina kampanjer.



-Alla har nyhetsbrev som du kan anmäla dig till så du får information om när de har sina kampanjer.


Beställde förra veckan denna "2010 ROCCAMONFINA TERRA DI LAVORO, FATTORIA GARALDI, 75 cl" på SB, ungefär 200 pix billigare än flaskposten, så ibland är SB ett ganska bra alternativ.. :) Skämt åsido, tex ca viste och franskalistan har mycket prisvärda viner, i varje fall de jag provat..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Beställde förra veckan denna "2010 ROCCAMONFINA TERRA DI LAVORO, FATTORIA GARALDI, 75 cl" på SB, ungefär 200 pix billigare än flaskposten, så ibland är SB ett ganska bra alternativ.. :) Skämt åsido, tex ca viste och franskalistan har mycket prisvärda viner, i varje fall de jag provat..
Det är ju inte automatiskt billigt för att man handlar på nätet... Men man får ju ett bättre utbud också.
-Jag är blandmissbrukare och handlar lite varstans där det finns roliga saker till rätt priser...
 
Toppen