Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hagel i Champagne

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Hagel i Champagne

Näää fyfan vad tråkigt :-[ sörjer med dom... och med oss som inte får uppleva en av deras årgångar.
 

Elvis

Medlem
SV: Hagel i Champagne

Men vad tusan, ska inte något av mina barn födas under en bra årgång?...
 
Trådskapare
A
SV: Hagel i Champagne

Elvis skrev:
Men vad tusan, ska inte något av mina barn födas under en bra årgång?...
Du får väl planera lite bättre.

Men nej, 2012 verkar inte bli något riktigt bra år, frost , hagel, regn. Vi får se hur resten blir
 

bmf

Medlem
SV: Hagel i Champagne

Anders Landström skrev:
Du får väl planera lite bättre.

Men nej, 2012 verkar inte bli något riktigt bra år, frost , hagel, regn. Vi får se hur resten blir

Dom odlare jag pratade med när vi var i Champagne hävdade att 2012 hittills såg ut att bli en bra årgång, betydligt bättre än 2011. Vet inte hur 2011 är jämfört med andra årgångar men tydligen mognade druvorna väldigt tidigt. 2012 hade varit betydligt svalare och jämnare i temperatur.
 
Trådskapare
A
SV: Hagel i Champagne

bmf skrev:
Dom odlare jag pratade med när vi var i Champagne hävdade att 2012 hittills såg ut att bli en bra årgång, betydligt bättre än 2011. Vet inte hur 2011 är jämfört med andra årgångar men tydligen mognade druvorna väldigt tidigt. 2012 hade varit betydligt svalare och jämnare i temperatur.

Det stämmer men det har varit problem med hagel, frost och kraftigt regn. Kanske det blir en bra skörd men mindre än normalt (årgångar som 1981 var ju extremt liten men levererade bra viner)

Förutom artikeln om hagel som ju drabbade en del av regionen så har det varit ett flertal artiklar om bland annat frosten. Naturligtvis så kan en del odlare ha klarat sig bättre. Exempelvis föll ju hagel bara i den södra delen av Champagne

http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... d-by-frost
 

Elvis

Medlem
SV: Hagel i Champagne

Bubblaren skrev:
Ahh - en SKORPION! Trevligt folk!
Det är gränsfall, det kan bli en skytt också. Men att det blir i drakens år vågar jag säga redan nu.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Hagel i Champagne

Själv e man typ född i grisens år inte lika prestige som en drake kanske..
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Hagel i Champagne

får väl anse mig vara ett tryffelsvin iallafall... Drake låter ändå coolare...
 
Toppen