Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Sveprod

Medlem
Nu ska vi se om jag förstått det här rätt.. Egentligen ska säljaren betala in svenska avgifter när jag beställer vin från tex Italien, eller andra EU-länder. Men om jag ber att få sänt flaskorna till Danmark och själv åker över och hämtar in dem till Sverige så är ju allt ok.
Men om nu detta stämmer undrar jag om någon har erfarenhet av detta förfarande och hur man löser det med den danska adressen. Kan man kontakta ett postkontor och be om att de tar mot paketet och jag hämtar ut det hos dem? Eller finns det andra lösningar?
//Karl-Johan
 

sunqan

Vinös
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Ska man vara petig så säger punktskattedirektivet att vid distansförsäljning ska säljaren betala alkoholskatt och moms till skattemyndigheten i det mottagande landet innan varan skeppas. Och om köparen ombesörjer frakten utan att själv föra in alkoholen sl köparen göra detta.

Det är alltså ett EU-direktiv och inget svenskt påhitt.

I praktiken känner jag inte till nåt annat land som har infört direktivet ordagrant :)

Men innan du lägger ner för mycket krut på din idé kan det vara på sin plats att faktiskt kolla upp vad som gäller :)
Både skattemässigt och det praktiska med att skicka nåt som ev inte tas emot av en person.
Att det går att lösa är jag övertygad om. Om det sen lönar sig är en helt annan sak.

Skickat från min GT-I9100
 
Trådskapare
S

Sveprod

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Hmm. Jag trodde att det bara var Sverige som tog ut denna skatt. Fri handel inom EU osv, men då med ett undantag i Sverige för alkoholdrycker.
För jag köper ju flaskorna med betald skatt i avsändarlandet. Får kolla upp detta på något sätt om ingen annan sitter på mer info.
Kostnaden blir inte något extra för min del då jag då och då är i Köpenhamn, så därför väcktes min idé..
 

sunqan

Vinös
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Som jag skrev - den svenska lagen baserar sig på EUs punktskattedirektiv.
Det man kan vara säker på är att så fort det handlar om skatt är myndigheterna kinkiga.

Vid normal distanshandel ska moms betalas till mottagarlandet så fort firmans försäljning dit överstiger motsvarande typ 350000 kronor. Det brukar skattemyndigheten i det avsändande landet hjälpa till med att se till att det blir gjort.
När det gäller "vissa punkskattebelagda varor" är reglerna annorlunda så till vida att punkskatten ska betalas till mottagarlandet och även moms från första kronan. Här brukar skattemyndigheternas samarbete vara mindre gott...

Vad som sen gäller i respektive land och hur mycket "krut" man lägger ner på detta är en annan sak. Det är som i usa... där får man i vissa delstater inte handla alkohol på nätet från andra. Sales tax i avsändande stat behöver inte alltid betalas, men man förväntas egentligen betala den själv i sin egen stat. För vissa varor har man för att komna åt fusket infört en use tax och har som krav att den ena eller den andra ska vara betald (new hampshire har ingen sales tax alls, så Massachusetts kräver att man kan visa att någon av skatterna är betald där för att man ska kunna nyregistrera sin bil...)

Ibland blir man förvånad :)

Skickat från min GT-I9100
 

Silenos

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Såvida du inte är generaldirektör, eller på något annat sätt sitter i en position som ger dig anledning att frukta Josefsson/motsvarande, så kan man ju också helt enkelt råka glömma att fixa med den där kafkianska proceduren. Nu ska vi inte uppmana till lagbrott, men så där väldigt dåligt samvete har jag inte...skulle jag inte haft menar jag...

Vill du fippla med upphämtning i Danmark kan du ju alltid skicka lådorna poste restante.
 
Trådskapare
S

Sveprod

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Men om jag förstått rätt så är det säljaren som ska ordna med betalningen, inte jag (även om det blir det i slutändan..)?
Hjälper ju egentligen då bara om säljaren vill och vågar ta "risken" med att skicka utan att först ordna med skatten. De riskerar väl annars i värsta fall att varorna blir returnerade och får väl då troligen även betala för detta. Eller tänker jag helt fel här..?
 

Silenos

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Nämen... jo, du har nog rätt! Jag kommer sova som ett barn i natt.

Hur som helst...Oavsett läge de jure så kan du de facto handla på precis som du vill.
 
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Sveprod skrev:
Men om jag förstått rätt så är det säljaren som ska ordna med betalningen, inte jag (även om det blir det i slutändan..)?
Hjälper ju egentligen då bara om säljaren vill och vågar ta "risken" med att skicka utan att först ordna med skatten. De riskerar väl annars i värsta fall att varorna blir returnerade och får väl då troligen även betala för detta. Eller tänker jag helt fel här..?

Det beror på vem som ordnar transporten. Ordnar du transporten är det du som ska betala skatten, ordnar säljaren transport är det dem. Då behöver de också vara registrerade som distanshandlare i Sverige

Allt avhandlas i denna tråd http://www.finewines.se/vin/kopa-vin-vi ... och-annat/
 
Trådskapare
S

Sveprod

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Jo Anders, men jag trodde att det var andra regler och villkor för Danmark kontra Sverige och därför mina funderingar.
 

kayaker

Cyklist
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Sveprod skrev:
Jo Anders, men jag trodde att det var andra regler och villkor för Danmark kontra Sverige och därför mina funderingar.
Regler och villkor är överlag lika i hela EU för varor och tjänster. Det som skiljer är tillämpningsanaliteten.
 
Trådskapare
S

Sveprod

Medlem
SV: Handla via Danmark för att slippa avgifterna

Här har jag gått och trott att det nu var fri handel inom EU men där Sverige förhandlat fram ett undantag för alkohol pga vårt monopol.. Kan ju kännas märkligt att man som dansk inte kan köpa ett vin från ett annat EU-land när de inte har samma system (monopol) som oss, utan att det ska gå genom en godkänd importör.
 
Toppen