Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har champagneförsäljningen verkligen femdubblats på 20 år?

Elvis

Medlem
Enligt Peter Kadhammar på Expressen har Systembolagets försäljning av champagne ökat från 292.000 liter 1997 till 1.665.000 liter 2017. Kan det verkligen stämma att försäljningen mer än femdubblats? Eller har Kadhammar räknat fel? Kanske mousserande viner (icke-champagner) är medräknade i siffran för 2017 men inte för 1997? Något som vet?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Enligt Peter Kadhammar på Expressen har Systembolagets försäljning av champagne ökat från 292.000 liter 1997 till 1.665.000 liter 2017. Kan det verkligen stämma att försäljningen mer än femdubblats? Eller har Kadhammar räknat fel? Kanske mousserande viner (icke-champagner) är medräknade i siffran för 2017 men inte för 1997? Något som vet?
Spontant sett, innan vi får hårda siffror, skulle jag också säga att ökningen är betydligt mindre än 5x, kanske 2x eller lite mer. När jag för några år sedan letade efter siffror på hur olika länder jämförde sig med varandra, hittade jag siffror hos CIVC som gick tillbaka till 1999. Under perioden 1999 till 2012 hade Sverige gått från 16:e till 11:e plats i världen i total champagnekonsumtion. Det känns inte som en brant nog uppgång på 13 år för att motivera 5x på 20 år (1997-2017).

Övriga mousserande viner kan inte vara förklaringen, dels för att siffran för 2017 ser fullt rimlig ut jämfört med volymen 2012. (Skillnaden mellan SB-försäljning och import till Sverige är försäljningen till restaurang m.m.) Dessutom för att 2017-siffran borde vara betydligt större än 0,2-0,25 liter per person och år i den vuxna, icke-muslimska, icke-IOGT-NTO-anslutna befolkningen om allt bubbel räknas in. Det har länge sörplats mycket cava i riket och idag hinkas det stora mängder prosecco ute i stugorna.
 

Christer J

Medlem
Enligt Peter Kadhammar på Expressen har Systembolagets försäljning av champagne ökat från 292.000 liter 1997 till 1.665.000 liter 2017. Kan det verkligen stämma att försäljningen mer än femdubblats? Eller har Kadhammar räknat fel? Kanske mousserande viner (icke-champagner) är medräknade i siffran för 2017 men inte för 1997? Något som vet?

Det vore ju klädsamt om de kunde ange var siffrorna kommer ifrån eller hur de har framräknats. Kanske kan man maila och fråga.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
23a320d5-6b77-4251-a880-ac97f2f080bd


Källa svd: https://www.svd.se/explosiv-tillvaxt-for-champagne-i-sverige
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När jag ser att 1999 ligger cirka dubbelt så högt som 1997-1998, så kan det nog faktiskt vara så att uppgiften om 5x går ihop med de siffror från 1999 och framåt som jag hittat tidigare. Vi talar då om ca 2x från 1997 till 1999 och ca 2,5x från 1999 till 2017, totalt 5x.

Jag vet att champagnekonsumtionen gick upp påtagligt inför millennieskiftet (eller möjligen "inför år 2000" för de som menade att det nya millenniet började 1 jan 2001...), men en fördubbling från året innan var en större uppgång än vad jag var medveten om. Jag skyller på att det var några år före jag var riktigt vin- och champagneintresserad.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tycker att det är kul att analysera utvecklingen av försäljningen av Champagne. Nu är jag inte lastgammal, men har ändå upplevt hela perioden som visas. Första roliga observationen är "Yuppie eran". De som kommer ihåg så förknippades den med folk i kostym och körde Börsmoppe. Sedan kom 1987 års börskrasch. Den första halvan av 90-talet hade Sverige en mycket svag ekonomisk utveckling, med efterföljande stålbad som präglade nästan hela 90 talet. Sedan spränger Frankrike under 90-talet flera provsprängningar, vilket väckte omfattande protester. Under den andra hälften av 1990-talet blir Sveriges ekonomi bättre och banksystemet blir stabilare, men folk dricker inte längre franska viner i samma utsträckning som tidigare. Sedan var folk så trötta på kris att man bunkrade bubbel till tolvslaget 2000, men våren 2000 sprack IT-bubblan. Efter IT bubblan går det mycket bra för Sverige, bättre än många länder i EU. Börs, löner, priserna på bostäder, konsumtion, lån ökar stadigt. I slutet av 2008 startade finanskrisen, vilket ledde till en mycket liten förändring av tillväxten i bubbeldrickandet. Det berodde på att Sverige gick bättre än de flesta andra länder i Europa. Det enda hacket jag inte har någon förklaring till är 2012 då det inte fanns någon tillväxt... Sedan måste man beakta att andelen Champagne köpt utanför SB måste ha ökat betänkligt efter EU-inträdet... men det och fineWines har nog ganska liten påverkan trots allt..
 
Last edited:

Stina

Medlem
Jag tycker det verkar rimligt att SB:s försäljning ökat 5 ggr på 20 år. Commité Champagnes siffror säger ungefär så här om exporten till Sverige (det är ju inte bara Systembolagsförsäljning)
2007: Försäljningen har ökat ca 3 ggr, och ligger på drygt 2 miljoner buteljer. (Min uträkning: ca 0,7 miljoner buteljer 1997 alltså)
2015: ca 2,9 miljoner buteljer.
2016 och 2017 halkade vi ner från top 10, så jag hittar inga siffror. Men räknar vi på 2015 års siffror blir ökningen från 1997 ungefär 2,9/0,7 = 4,1. Eftersom systembolagsförsäljningen och direkt till restaurang säkert varierar lite så tycker jag nog det verkar vara ett rimligt påstående.
 

Wintermute

Medlem
Själva frågan om huruvida försäljningen av Champagne har femfaldigats de sensate 20 åren tycker jag är bevarad, men jag fyller på med lite detaljer och funderingar. Min statistik är från 2009 till 2017 och är tagen från Systembolaget. Min första fiundering; mycket av den statistik som vi ser räknar i antal flaskor, men hur stora är flaskorna?
Vol Stl.jpg

Under 2009--2017 har medelstorleken ökat från 687 ml till 692 ml (eller ungefär en promille årligen). Detta är naturligtvis eftersom andelen magnum och större ökar snabbare än andelen halvflaskor och mindre.
Antalet sålda flaskor har ökat med i medel 6% per år. Det motsvarar lite drygt ett trefaldigande på 20 år.
 

Wintermute

Medlem
Sedan frågan om prisläget. Jag har tittat på de viner som sålts alla år (och inte har bytt namn i databasen). Vinerna har sorterats efter medelpris under 2017. Jag har grupperat efter Märke, så buteljstorlek och årgång påverkar inte sorteringen (oftast).
Vol.jpg

Lite intressant är att de viner som sålts under alla år har dessutom en hyggligt konstant volym (med reservation för de billigaste som minskat påtagligt under perioden).

275—325:
Pannier Brut Tradition
Charles Ellner Cuvée de Pompadour Brut
Cuvée Jean de la Fontaine Sec
Nicolas Feuillatte Brut Extrem’
325—375:
Pannier Rosé Brut
Paul Goerg Premier Cru Rosé Brut
Castellane Brut
Leclerc Briant Cuvée de Réserve Brut
Palmer & Co Brut Reserve
JM Gobillard & Fils Brut Tradition
Jeanmaire Brut
Bonnaire Brut Tradition
Leclaire-Gaspard Grande Réserve Brut
375—475 (>1000 l 2017):
Vve Fourny & Fils Blanc de Blancs Brut Premier Cru
André Clouet Silver Brut Nature
Alexandre BonnetPerle Rosé Brut
Alexandre Bonnet Grande Réserve Brut
TsarineBrutRosé
Launois Blanc de Blancs Brut Cuvée Reservée
475—525 (>1000 l 2017):
André Clouet Grande Réserve
Pierre Peters Cuvée de Réserve
Heidsieck & Co Monopole Blue Top
Piper-HeidsieckBrut
525—575 (>1000 l 2017):
Billecart-Salmon Brut Réserve
Moët & Chandon Brut Impérial
575—625 (>1000 l 2017):
Louis Roederer Brut Premier
Deutz Brut Classic
Moët & Chandon Rosé Impérial
Pol Roger Brut Réserve
>625 (>1000 l 2017):
BollingerSpecial Cuvée Brut
Taittinger Brut Réserve
Pol Roger Brut Vintage
Gosset Grand Rosé Brut
Pol Roger Blanc de Blancs
Bollinger Rosé
Cuvée Sir Winston Churchill
Dom Pérignon
 

Wintermute

Medlem
De som inte har sålt under alla år är alltså de som har ökat. Topp 20 för försäljningen av dessa under 2017 ser ut som nedan.
Topp 20.jpg


På plats 8 och 11 finner vi Veuve Clicqout. Anledningen till att de inte finns med i gruppen viner som sålts under alla år är att man i databasen har ändrat namn på dem under perioden.
 

magnum

Epernay, Frankrike
De som inte har sålt under alla år är alltså de som har ökat. Topp 20 för försäljningen av dessa under 2017 ser ut som nedan.
Visa bifogad bild 13472

På plats 8 och 11 finner vi Veuve Clicqout. Anledningen till att de inte finns med i gruppen viner som sålts under alla år är att man i databasen har ändrat namn på dem under perioden.
Jag ser inte André Clouet Grande Réserve Nr 7686 i nån av graferna, i info jag sett tidigare har den haft plats 1 av mest sålda.
 
Toppen