Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har FW blivit nästan rumsren?

Bastardo

Medlem
Även om ni kanske inte normalt läser Hans Artbergs blogg, så kan jag rekommendera att läsa den nu, för finewines är nämnt där och på ganska positivt sätt, om jag har förstått saken rätt …
Jag har läst hans blogg redan många år och han har alltid något intressant att förtälja. Det gäller alltså det nyaste materialet, april 24.
Här är länken, så alla intresserade kan hitta dit:

”Innan finewines fick sin egen recensent låg SB lågt i kurs, kallades ”Stora Satan” och alla skröt om hur lite de handlade där. Nu tillhör systemsläppen forumets populäraste debattämnen.”
Bara en del av texten, läs resten på sajten.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Artberg har lite dålig koll på FW-historieskrivningen (eller så missförstår jag vad han menar). Ämnet "Lanseringar från Systembolaget" skapades redan 2012, långt före FW fick platser (2 st!) på Systembolagets provningar. Bara att klicka sig tillbaka och se vilken tråd som är äldst!
Beteckningen "Stora Satan" har använts många gånger efter 2012, men bara av enstaka användare. (Jag har alltid tyckt att "Sovjetbolaget" låter roligare och är mer rättvisande... :)) Men jag håller med om att lanseringsnoterna från Patrik (och förr Omar) är ett utmärkt och populärt inslag.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
En liten passus gällande "Stora Satan" är att det var i referens till, för att använda socilogiispråk, den totala makthegemoni som systembolaget besatt då FW startades, det kan vidare kopplas till begreppet "kulturimperialism" som i vågor varit på modet. Alltså en totalitär maktsfär som dominerar – i det här fallet Sverige – med vad som anses vara "det rätta". Det kan också kopplas till att någon (absolut inte jag *hosthost*) under det tidiga 2000-talet registerade www.storasatan.se och direktlänkade den adressen till Systembolagets hemsida. Systembolaget blev mycket upprörda över detta, speciellt som adressen användes av flera inom "vinbranschen" då de besökte Sovjetbolagets hemsida.
 
Artberg har lite dålig koll på FW-historieskrivningen (eller så missförstår jag vad han menar). Ämnet "Lanseringar från Systembolaget" skapades redan 2012, långt före FW fick platser (2 st!) på Systembolagets provningar. Bara att klicka sig tillbaka och se vilken tråd som är äldst!
Beteckningen "Stora Satan" har använts många gånger efter 2012, men bara av enstaka användare. (Jag har alltid tyckt att "Sovjetbolaget" låter roligare och är mer rättvisande... :)) Men jag håller med om att lanseringsnoterna från Patrik (och förr Omar) är ett utmärkt och populärt inslag.
"Sovjetbolaget"... Att idag dra paralleller mellan Systembolaget och ett krigförande Ryssland är väl lite övermaga. MW Ulf Sjödin som stora satan Putin? Måttligt roligt.
 
Helt klart är följande:
1. Putin leder inte och har aldrig någonsin varit ledare för Sovjetunionen. Instämmer dock i att likna folk och fä vid Putin (som jag inte tror någon faktiskt gjorde här) har fått en annorlunda innebörd de senaste tio-femton åren. Slava Ukraina!
2. FW är ett levande forum som utvecklas och på ett kul sätt över tid hittas av nya profiler, åsiktsmaskiner, kritiska röster och allmänna gamänger (och som tur är nuförtiden också några gaminner)
3. Tillgången till bra vin i Sverige är - via alla olika kanaler som står samlaren eller bonvivanten till buds - helt annorlunda nu än för 15-20 år sedan. Blir liksom svårt att envisas med att lägga energi på att verkligen hata SB... Man hinner ändå inte och har ändå inte råd att dricka upp allt det goda som importeras till vårt avlånga land. Det finns naturligtvis bättre vinmarknader (London, New York t ex) - men också en hel del sämre.
4. Det blir alltid fyrverkerier - och oftast kul läsning - när ovanstående fyra skribenter (@Bastardo @vintomas @Jimmy Forsman @Hans Artberg) ger sig in i dialog med varandra!
5. @Patrik Sellin är nog en av de recensenter som jag läser allra mest! Mycket bra jobbat och stor uthållighet. Keep up the good work!

PS
tack för shoutout @vintomas
 
Toppen