Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Silenos

Medlem
...gör en omvänd harrytur!*

På torsdag så har vinmonopolet sitt årliga bourgognesläpp, och inköparna har verkligen inte legat på latsidan! Det är sannerligen ett överflöd av troféviner som erbjuds...

Montrachet (och bindestrecksvarianter) från DRC, Lafon, Ramonet, Leflavie m.fl. När vi svenskar fick nöja oss med Luchets från Roulot (jag klagar inte) så finns här 5 olika viner, inkl. juvelen Perrières. Ponsots CDLR och Charmes m.m. Fourrier Griotte och CSJ m.m. Allt från DRC (förutom Vosne 1er och Batarden (så klart)). Leroy finns också. Och såklart Rousseau och då inte bara Chambertinen utan också Bezè, CSJ och Ruchottes (plus annat). Frankrikes minsta appellation kan man lägga vantarna på om man vill, dessutom erbjuds också grevens Reignots (till ett betydligt beskedligare pris). Suktar man efter RsV så finns H-N, J.J Confuron, DRC och Cathiard att välja på. Richebourg, A-F Gros, Grivot, H-N eller DRC. Och just det, Roumiers Bonnes-Mares säljs, 10' eller 09', för i sammanhanget tokbilliga 1400 NOK. Tycker man det är för dyrt så finns Ruchottes eller Cras. Och sådär håller det på...

Dessutom så finns det såklart billigare viner, men som vanligt i monopolmarknader så är de inte alltid köpvärda.

Några intressanta prisjämförelser på sådant som tidigare sålts på systembolaget: H-N RsV och Richebourg: 3500 SEK, 1600 resp. 1800 NOK; Cathiards RsV: 4000 SEK, 2700 NOK; de Vogüè Musigny: 4000 SEK, 2300 NOK.


Länk till vinmonopolet


*För de som inte vet så är harrytur någonting som våra västliga bröder ägnar sig åt när de åker över gränsen till Sverige för att handla billig mat och sprit.
 

Dovberg

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Awwww, vilka viner alltså! Känner att vårt monopol ligger rejält i lä här. Blir lite förbannad om inte frustrerad :p
 

chambertin

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Silenos skrev:
...gör en omvänd harrytur!*

På torsdag så har vinmonopolet sitt årliga bourgognesläpp, och inköparna har verkligen inte legat på latsidan! Det är sannerligen ett överflöd av troféviner som erbjuds...

Montrachet (och bindestrecksvarianter) från DRC, Lafon, Ramonet, Leflavie m.fl. När vi svenskar fick nöja oss med Luchets från Roulot (jag klagar inte) så finns här 5 olika viner, inkl. juvelen Perrières. Ponsots CDLR och Charmes m.m. Fourrier Griotte och CSJ m.m. Allt från DRC (förutom Vosne 1er och Batarden (så klart)). Leroy finns också. Och såklart Rousseau och då inte bara Chambertinen utan också Bezè, CSJ och Ruchottes (plus annat). Frankrikes minsta appellation kan man lägga vantarna på om man vill, dessutom erbjuds också grevens Reignots (till ett betydligt beskedligare pris). Suktar man efter RsV så finns H-N, J.J Confuron, DRC och Cathiard att välja på. Richebourg, A-F Gros, Grivot, H-N eller DRC. Och just det, Roumiers Bonnes-Mares säljs, 10' eller 09', för i sammanhanget tokbilliga 1400 NOK. Tycker man det är för dyrt så finns Ruchottes eller Cras. Och sådär håller det på...

Dessutom så finns det såklart billigare viner, men som vanligt i monopolmarknader så är de inte alltid köpvärda.

Några intressanta prisjämförelser på sådant som tidigare sålts på systembolaget: H-N RsV och Richebourg: 3500 SEK, 1600 resp. 1800 NOK; Cathiards RsV: 4000 SEK, 2700 NOK; de Vogüè Musigny: 4000 SEK, 2300 NOK.


Länk till vinmonopolet


*För de som inte vet så är harrytur någonting som våra västliga bröder ägnar sig åt när de åker över gränsen till Sverige för att handla billig mat och sprit.
Grattis Norge !
Skulle nog ta vårt eget monopol 10 år att ta fram Bourgogne i den här omfattningen.
Ta bara en titt på sista sidan: 13 olika Clos de Vougeot och 4 av dess både på helflaska och magnum. :p

Confuron, Dugat-Py, H.Boillot, Grivot, A-F Gros, Leroy, DRC, Clair, Sauzet, Leflaive, Rousseau, Comte Armand, d'Angerville, Arlaud......
Inte många svaga eller osäkra kort där.
 
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Det är ju heller inte en engångshändelse att Vinmonopolet har bättre utbud än Systembolaget. För ett år sedan gjordes ett liknande släpp.

Men nu har ju Systembolaget bestämt att i Sverige är det Italien, Amarone och Nya Världen på BiB svenska folket ska dricka så det gäller väl bara helt enkelt att ändra smak.

Diskussionen om den lanseringen hittar ni här:

Tyvärr verkar det som att lanseringsinformationen på Vinmonopolet har tagits bort så la upp direktlänkar till PDFerna till 2012-lanseringen nedan

Släpp nummer ett feb 2012
Släpp nummer två feb 2012
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

chambertin skrev:
Confuron, Dugat-Py, H.Boillot, Grivot, A-F Gros, Leroy, DRC, Clair, Sauzet, Leflaive, Rousseau, Comte Armand, d'Angerville, Arlaud......Inte många svaga eller osäkra kort där.

Har du erfarenheter av Arlaud? Jag köpte CSD 2010 nyligen utan att egentligen veta sådär väldigt mycket om firman. Jag har druckit G-C "Combottes" förr, den flaskan var väl i ärlighetens namn kanske inget särskilt; men de fick en chans till.

Förövrigt: En springpojke* till i övermorrn är fixad! Så om ni andra tar och vässar klickarfingret tills websläppet (Landström tar allt oavsett vad ni gör och det vet ni redan), så tar jag och filar på en nätt liten lista i lugn och ro här på min kant, ok? ;)


* Jag borde kanske inte kalla honom springpojke, han är verksam här och sitter ju faktiskt på en inte försumbar bit makt just nu.
 

chambertin

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Silenos skrev:
Har du erfarenheter av Arlaud? Jag köpte CSD 2010 nyligen utan att egentligen veta sådär väldigt mycket om firman. Jag har druckit G-C "Combottes" förr, den flaskan var väl i ärlighetens namn kanske inget särskilt; men de fick en chans till.
[/size]
Har inte provat deras viner sedan 90-talet men då tycket jag att det var stabila och bra viner även om det inte var den absoluta toppen i Bourgogne.
 
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Silenos skrev:
Förövrigt: En springpojke* till i övermorrn är fixad! Så om ni andra tar och vässar klickarfingret tills websläppet (Landström tar allt oavsett vad ni gör och det vet ni redan), så tar jag och filar på en nätt liten lista i lugn och ro här på min kant, ok? ;)

* Jag borde kanske inte kalla honom springpojke, han är verksam här och sitter ju faktiskt på en inte försumbar bit makt just nu.

Ska vi gissa på Moos?

Vad gäller min lycka på webblanseringar, den har minskat men ska göra mitt bästa :)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

chambertin skrev:
Har inte provat deras viner sedan 90-talet men då tycket jag att det var stabila och bra viner även om det inte var den absoluta toppen i Bourgogne.

Tack för svaret. Som så ofta i regionen så har sönerna tagit över ganska nyligen, minns jag rätt börjar det bli 10 år sedan eller så, med sedvanliga rapporter om skärpt vingårdsarbete och vinifiering som följd; har vi hört den förut eller? Däremot finns det ganska få smaknoteringar att läsa.

Anders Landström skrev:
Ska vi gissa på Moos?

Vad gäller min lycka på webblanseringar, den har minskat men ska göra mitt bästa :)

Korrekt. Han har laddat med nyinköpt dunjacka fick jag rapporter om nyligen ;D

Du kommer säkerligen gå ifrån bolaget med minst 4 Rousseau:er.
 

Bar57

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Hur fungerar släppen på i Norge? Släpps det i butik och isåfall en eller flera butiker, eller har det något online system som vi?

Riktigt bra lista...första gången man blir avundsjuk på norge
 

chambertin

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Bar57 skrev:
Hur fungerar släppen på i Norge? Släpps det i butik och isåfall en eller flera butiker, eller har det något online system som vi?

Riktigt bra lista...första gången man blir avundsjuk på norge
Så vitt jag förstått så är det en lista för en butik i Oslo (Vika) och en annan för en butik i Bergen (Valkendorfsgaten) (mostvarigheten till vår vinkällarbutiker antar jag. Förutom Bourgogne-sortimentet då förstås.)
 

moos

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Jo det är framför allt släpp i två butiker en i Oslo och en i Bergen. nu på prov på två butiker till i Oslo. Hur det fungerar? Fullständigt kaos. Två stora bufflar till manna-män sprang in först och "paxade" ca 3 pallar med vin som innehöll det mesta av det jag och Silenos var intresserade i. Det blev dessvärre en flopp som enbart spargrisen är nöjd med.
 

SUPRA

Bäst
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

moos skrev:
Jo det är framför allt släpp i två butiker en i Oslo och en i Bergen. nu på prov på två butiker till i Oslo. Hur det fungerar? Fullständigt kaos. Två stora bufflar till manna-män sprang in först och "paxade" ca 3 pallar med vin som innehöll det mesta av det jag och Silenos var intresserade i. Det blev dessvärre en flopp som enbart spargrisen är nöjd med.

Monopol när det är som bäst... ::)
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Att folk tillåts "paxa" pallvis med vin låter ju faktiskt helt barockt! Uppenbarligen visste vinmonopolet om att det var mycket eftertraktade viner som skulle säljas, men väljer ändå att släppa saker som t.ex. Fourriers CSJ utan ransonering, sika bär. Som det verkar nu så är det väl ett fåtal som kommer göra sig en hacka, istället för att folk som faktiskt är intresserade av att dricka vinerna, står helt utan. Minst hälften av det som släpptes borde varit ransonerat, dessutom så framstår max-30-flaskor-av-allokerade-viner-regeln, som alldeles för generös.

Nåväl, det finns andra viner, och återigen, moos, tack för försöket! :)

(Även fast jag tycker att du kunde försökt dig på en glidtackling i knähöjd på en av "manna-männen")
 

hultman

Medlem
SV: Har ni torr strupe, pengar som bränner i fickan och en ledig torsdag...

Silenos skrev:
Att folk tillåts "paxa" pallvis med vin låter ju faktiskt helt barockt! Uppenbarligen visste vinmonopolet om att det var mycket eftertraktade viner som skulle säljas, men väljer ändå att släppa saker som t.ex. Fourriers CSJ utan ransonering, sika bär. Som det verkar nu så är det väl ett fåtal som kommer göra sig en hacka, istället för att folk som faktiskt är intresserade av att dricka vinerna, står helt utan. Minst hälften av det som släpptes borde varit ransonerat, dessutom så framstår max-30-flaskor-av-allokerade-viner-regeln, som alldeles för generös.

Nåväl, det finns andra viner, och återigen, moos, tack för försöket! :)

(Även fast jag tycker att du kunde försökt dig på en glidtackling i knähöjd på en av "manna-männen")

Låter precis som SS klassiska DRC-släpp till prisdumpade priser. En köare får en Richebourg, resten går till stora aktörer eller VinUnicare.
 
Toppen