Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Helgresa i Sverige?

Elvis

Medlem
Jag är på jakt efter någon herrgård eller liknande inom rimligt bilavstånd från Stockholm dit man kan åka på en weekendresa. Det är viktigt att det håller hög klass vad gäller miljö, standard på rummen och (naturligtvis :)) ett riktigt bra kök. Det är ett plus om det finns spabehandlingar men det är ju mer eller mindre standard på dylika ställen.

Någon som har tips?
 

Helen

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Var på Bomans precis innan han Bentzon dog. Tycker nog inte att maten var värld en omväg.
Maten kändes mest som stadshotellet 1980-tal.
Dock hade de en hel del trevliga viner coh Bentzon var supertrevlig att prata viner med.
Små hotellrum men mysiga.
Nej jag skulle nog satsa på Skebo herrgård Elvis om jag var du.
Det kan ju hända att det har hänt ett och annat på Bomans i matväg på de åren som har gått.
Finns det någon med ny erfarenhet av Bomans?
 

sunqan

Vinös
SV: Helgresa i Sverige?

räknas mars i år och mars förra året?

De har ny kökspersonal... och maten kanske inte är nåt man åker en jätteomväg för, men stället är charmigt och maten är bättre än på många ställen i stockholm city - definitivt ingen stadshotellkänsla... Men det kan ku vara annorlunda om man är där på konferens en vardag... Vad beträffar rummen, så nöjer jag med att konstaterar att deras sviter (eller minisviter eller vad de kallar dem) är allt annat än små. det enda vi saknade lite var den öppna spisen, men ett rejält badkar med speglar på 4 sidor vägde väl upp det :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Helgresa i Sverige?

Krägga? Kan det heta så? Upp mot Bålsta nånstans... RIKTIGT bra kök när jag var där för något år sedan.
Sen det där stället i Gimo, som jag inte minns vad det heter... Jag har inte varit där men många surrar om det.

Edit: är det kanske Skebo jag tänker på?
 

Bubblaren

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Sjödin skrev:
Krägga? Kan det heta så? Upp mot Bålsta nånstans... RIKTIGT bra kök när jag var där för något år sedan.
Sen det där stället i Gimo, som jag inte minns vad det heter... Jag har inte varit där men många surrar om det.

Edit: är det kanske Skebo jag tänker på?

Gimo Herrgård?
 

Dexter

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Kan inte rekommendera Gimo Herrgård.
Maten var katastrof, och såg att de sökte ny köksmästare,...
 

Dexter

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Annars skulle jag säga Sigtuna Stadshotell. Kanske lite när men ett mycket trevligt hotell bra mat dock med ny köksmästare sen jag var där. Men den nya var tydligen Fredrik Pettersson från Edsbacka. Vinerna är inte de billigaste men det finns en hel del att välja på.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Just hemkommen från min bästa weekendresa någonsin i Sverige !

Resan har gått via Domta grisbutik där vi blev extremt vänligt bemötta efter att vi tidigare i veckan gjort upp om att vi ville komma förbi. Det fanns nykokt kaffe till oss och kött både från spädgris och lite större gris. Har aldrig sett så fin fläskfilé. Detta är ett måste för fläskälskare!! Bara att ringa och boka tid.
www.gris-to-go.com

Sedan for vi in på Vallgarns gårdbutik och köpte olika getostar i den lilla självplocksbutiken (....och lägg stålarna i kassaskrinet).
www.vallgarn.eu

Lunch på Mons Ols i Sala, mysigt och familjärt ställe vid vattnet.
http://www.mansols.nu

Sedan var det äntligen dax - Wernergårdens mejeri, som Per S skrivit om. Sicken lycka! Dotra i familjen plockade raskt fram alla ostar de hade till försäljning, dukade upp dem och berättade om dem alla och lät oss smaka. Fulosten var formidabel!! Alla handlade en 5-7 sorter var, bla Gruvosten som är lagrad nere i Sala Silvergruva.
www.wernergardensmejeri.com

Nu börjad vi längta in i stugvärmen där vi skulle bo nära Ramnäs. Vi kunde bara inte ana vad som väntade oss...

Väl framme, mitt ute i skogen vid vägs ände, möter Thomas på Ulvsbomuren upp vid grinden och bjuder in oss i gamla slaktarstugan som numera är en ombonad bostad för oss (finns sal/storstuga, badrum, trevligt funktionellt kök, loft med 2 sovrum med totalt 6 enkelsängar). Brasan brinner värmande och Thomas undrar hur dags vi vill ha middag. En middag som kom att visa sig vara rökt älghjärta med pepparrot som förrätt samt en varmrätt med vildand och broccoligratäng samt sky på älgbuljong, rött vin, portvin och wiskey. Men som en extra överraskning bjöd han oss på carpaccio på skogsfågel, bara för att han hörde vi talad om att vi sällan ätit vild fågel.
Drack en Bx, Ch Lafargue 2007, som passade extremt bra till maten (bara man inte hade för mkt pepparrot i munnen) samt ett tätt och mörkt vin från Douro dalen, minns dessvärre inte namnet.

Vi satt uppe länge och njöt av vår härliga middag som vi så smidigt serverades av värdparet i vår storstuga. Vi gjorde sedan själva en ostbricka med lite utvalda ostar från våra mejeribesök under dagen. Vi var alla helt begeistrade av den värme och gästfrihet vi möttes av. Vi bestämde direkt vi skall boka in en helg igen inom kort och då ska vi få en styckningskurs av Thomas.

I morse tog några av oss sovmorgon medan jag och en till drog till skogs redan vid 8 för att skörda. Sällan har jag sett så mkt trattisar! Nä, jag har ALDRIG sett så mycket. Plockade raskt en pappkasse full men fick lämna kvar mängder där ute i skogen. Vi skulle nu till frysarna och köpa lite kött och fisk (rådjur, vildsvin, duva och gös blev det).
www.ulvsbomuren.se

For hem via ett besök på Kungsbyns matmecka. Käkade lunch samt köpte deras härliga pytt, renskav och rådjursfärs.
www.kungsbyn.se/index.html

Sitter nu och rensar trattisar, trött men med ett leende på läpparna :D
 

Segol

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Tack för ett bra inlägg!
Alltid trevligt med tips på saker att göra o platser att besöka i närområdet
 

Per Stade

Lege artis
SV: Helgresa i Sverige?

Bubblaren skrev:
En middag som kom att visa sig vara rökt älghjärta med pepparrot som förrätt samt en varmrätt med
vildand och broccoligratäng samt sky på älgbuljong, rött vin, portvin och wiskey. Men som en extra
överraskning bjöd han oss på carpaccio på skogsfågel, bara för att han hörde vi talad om att vi sällan
ätit vild fågel

Rökt älghjärta är en riktig delikatess.
Och vildand är också fantastiskt gott.

Kanske dags att ta en tripp till Ulvsbomuren!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Helgresa i Sverige?

Per Stade skrev:
Rökt älghjärta är en riktig delikatess.
Och vildand är också fantastiskt gott.

Kanske dags att ta en tripp till Ulvsbomuren!

Absolut! Utan tvekan!!! Åk dit.

Man kan bo 8 pers, men är man bara 2 så får man stället för sig själv. Det finns bastu och badtunna om så önskas.
 
Toppen