Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hembryggt vin.

Sigdarve

Medlem
Hembryggt öl, som är i klass med bästa köpeölen, kan man göra själv. Hur är det med att göra vin, för eget bruk, med hög kvalitet, kan man göra det själv hemma i köket?
Finns det något forum för amatörbryggare av vin förresten?
 
Last edited:
Tanken att göra högkvalititsvin i köket ska du nog glömma i samma stund den kom upp.framförallt om du ska göra det på hemma odlade druvor.
Betydligt mer komplicerat att göra vin än öl.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Framställning av rimligt bra vin kräver till att börja med tillgång till färska vindruvor av god kvalitet, där jäsningen påbörjas direkt efter pressningen av druvorna. Därför produceras så gott som allt vin nära vingårdarna. Undantagen (t.ex. Högberga vinfabrik och The Winery Hotel) bygger på speciella kyltransporter av färska opressade vindruvor. Bordsdruvor/ätdruvor är av helt andra sorter, som inte lämpar sig för vinproduktion. Råvaran vindruvorna är helt enkelt mycket "kinkigare" vid produktion av vin än råvaran vid produktion av öl.
Dessutom måste man lyckas undvika oxidation, kontaminering med ättikssyrabakterier m.m., vilket är svårare i mindre batcher och kräver utrustning anpassad för den skala man jobbar i. Det finns för all del hobbyodlare som jobbar i liten skala, men de minsta batcherna av högkvalitativa, kommersiella viner som är vanligen förekommande är några hundra liter.

Jag har ingen erfarenhet av de vinsatser som finns att köpa, men de hör rimligen inte hemma i en diskussion om bra viner...

För övrigt är det förmodligen Alf Robertsons fel att det finns de som tror att man "brygger" vin. ;)
Han har dessutom ingen att skylla på eftersom Tom T. Halls originaltext helt enkelt lyder "old dogs and children and watermelon wine" utan någon bryggning. Vin framställs genom jäsning av druvmust.:D
 
Last edited:
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Varför inte prova att jäsa någon dryck med det vi kan plocka här i Sverige. Gör fruktvin av plommon, körsbär etc eller varför inte cider på äpple och päron. Då får man en liten känsla för processen i vilket fall.

Mina försök finns i tråden här:
https://www.finewines.se/threads/plommonvin-hur-goer-jag-aer-det-nagot-att-ha.4292/
Jag har gjort en hel del fruktviner i min ungdom. Slånbär, plommon, körsbär och äpple. Och så har jag bryggt öl i mer än 10 år. HB-SM Guld i ljus lager 2001 bl.a.
 

Poussard

Medlem
Det är viss skillnad på öl och vin eftersom du kan köpa ingredienserna till öl men inte vin (alltså visst kan du, se på Champagne, men att göra det till Sverige känns lite dyrt) så om du har en tomt eller lott nånstans skulle jag testa att odla lite druvor där, Solaris eller dyl. om du vill ta ett säkrare kort, någon av dina favoritdruvor om du vill chansa.
 
Trådskapare
Sigdarve

Sigdarve

Medlem
Det är viss skillnad på öl och vin eftersom du kan köpa ingredienserna till öl men inte vin (alltså visst kan du, se på Champagne, men att göra det till Sverige känns lite dyrt) så om du har en tomt eller lott nånstans skulle jag testa att odla lite druvor där, Solaris eller dyl. om du vill ta ett säkrare kort, någon av dina favoritdruvor om du vill chansa.
Har en vinodling, inte långt ifrån sommarstugan i Fröjel. Man kan ju palla lite druvor där ;-) https://www.vinguiden.com/artiklar/vingarden-pa-gotland-2/
 
Last edited:
Toppen