Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Plommonvin; hur gör jag, är det något att ha?

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
image.jpeg
Vi har en skörd av plommon i år som inte är av denna värld. Kan inte äta upp alla och att lägga in resten i rom eller cognac blir lite för meckigt. Nu vill jag göra någon form av dricka på det, alkoholhaltigt givetvis.

Vad säger forumet. Finns det någon potential i detta projekt och hur går man då till väga. Många frågor. Finns tillräckligt med socker i frukten eller måste man chaptilisera mm mm mm

Tacksam för all hjälp och inspiration!
 

gece

Man vänjer sig.
Britterna gör "plum jerkum", de recept jag googlat fram verkar tillsätta socker, men jag undrar om det verkligen behövs (de är förtjusta i chaptalisering och gör det tämligen ofta när de gör cider också).

För övrigt är ju plommonbrännvin poppis nere på kontinenten. Fast sånt får man ju inte göra här i Svea rike.
 

Daniel A

Administratör
Utan detaljer (just google it. :) ) så hade jag gjort följande:

Plocka en massa, massa vildäpple. Låt spontanjäsa (och hoppas på det bästa). Lyckas det kommer det vara knappt drickbart pga vansinnessyra. Tillsätt en massa plommon(juice) och låt jäsa igen. Resultatet lär bli mycket gott efter 6-månader till 5 år. Bra kombo mellan sött och surt.

Mvh har gjort egen cider varje år sedan 2011 med allsköns sekundärjäsningsfruktochbärkombinationer
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Detta har hänt:
1. Plommon plockades och delades.
plommon.JPG

2. Skal, kärnor och allt mosades. Hett vatten tillsattes för att ta död på ev spontanjäst och andra konstigheter som flyger runt på Hammarö.
krossade plommon med vatten.JPG

3. In med jäst (köpt jäst av portvinskaraktär då jag vill ha ett sött och starkt vin. Skeptisk till kvalitén då jag köpte det på en klassisk brygg-hemma-ful-vin-affär)

4. Sen var tanken att det skulle stå och jäsa i 3-4 dagar. Det blev 8 dagar istället då detta hände under tiden::cigarr:
Fred.JPG

5. När vi tre (!!!!!!!) sedan kom hem hade jäsningen avstannat. Då kokade jag sockerlag på ett par kilo socker och nån liter vatten samt tillsatte lite mer jäst. Vid öppning av kärlet för tillsätta allt samt att kika på härligheten luktade det faktiskt vin, dock inget bra vin men ändå vin! Hör och häpna!

Nu bubblar det så härligt i röret, nu gäller det att vänta bra länge innan vi tippar över det på flaskor.

Fortsättning följer.
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Detta har hänt:
Satsen med plommon, sockerlag och ny jäst har fått stå och puttra undan i si sådär 7-8 veckor i ca 18 graders temperatur. Det har stundom bubblat på ganska livligt men de sista veckorna var det ganska lugnt.

Igår tappade jag över vätskan i en ny behållare och lät alla orenligheten, gamla jästceller, gojs och jox vara kvar i den gamla. Därefter tillsattes jäststopp och på med lock och vattenlås igen.

idag var den stora buteljeringsdagen. Vinet var klarare än vad jag hade trott, alla orenligheter hade ramlat ned till botten på damejeannen. Flaskorna desinficerades och fylldes med vin.

Då var det dags för det stora smakprovet!!
"Doften är klart spritig och tung med massa mogna plommon (dööhh, no shit Sherlock). Smaken är förvånansvärt o-söt, det finns en syra som väger upp den sötman som finns. Spretig just nu med massa sprit och alkoholhetta. Lite lätt bubblande känsla, dock mindre nu än för ett smakprov för 2 veckor sedan (kan det vara så att jäststoppen tagit bort det??)
Överlag ett mycket bättre resultat än vad vi hade trott när vi satte igång. Det kanske kan bli nåt det här med lite tid på flaska så saker och ting får hitta sin plats! "
IMG_6596.JPG

Chateau Trobeck - 2016, snart på en BYOB när dig!
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Låter som ett roligt projekt, framförallt kul att ha sitt egna vin hemma. Bra jobbat! :)
Tack!
Det är inte för att åstadkomma en oöverträfflig smak - ens första 100p - som man paddlar iväg på ett sådant här projekt. Mer tilltalas jag av att skapa mat/dryck själv.

Att ta tillvara på solens energi under sommaren genom att fånga in den i en flaska som kan öppnas under de mörka tiderna. Det är något primalt och ytterst tillfredställande i den tanken. Det enda som behövs för detta mirakel bjuder naturen själv på. Lite jäst och lite tid.
Naturen är häftig, det är bara att buga sig och tacka för det den bjuder oss på, varje dag.
 

Daniel A

Administratör
Chateau Trobeck - 2016, snart på en BYOB när dig!

Läckert!

Kan rekommendera primitivt designade etiketter för att göra det hela lite roligare (och lättare att hålla koll på över tid). Busenkelt att bara skriva ut på vanlig skrivare, klippa, och klistra på med lättmjölk (just google it). Jag och en vän har gjort det med vår cider sedan några år tillbaka, och det har bara varit positivt!
DSC_1658.JPG


... skulle vara skoj att smaksätta en cider med plommon!
 
Last edited:
Toppen