Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hemmamiddag

CH

Medlem
Var på middag hemma hos Crist(al)ian 77 (hädanefter för alltid kallad 77an pga sitt överjävligt krångliga nick) tillsammans med Orpale och ytterligare bekant.
Tanken var att alla skulle laga en rätt och plocka med en flaska som matchar den rätten men eftersom vi inte träffats på ett tag så tog alla med sig 2+ flaskor.


3 rullader (missade innehållet på dem)
Pol Roger Brut 2002

Rostat surdegsbröd med Iberico, anklever och stektvindruvor (inspirerat av SUPRA härifrån)
Perrier Jouet Grand Brut NV (~70-tal) Magnum

Parmalindad Vaktel med Palternackapure
Paul Bara Bouzy Rouge 1989

Black Angus Entrecote och grönsallad
Paul Jaboulet Aine Hermitage La Chapelle 2003

Bonusflaska/rätt
Grovhackad Chorizo
La Spinetta Gallina 2006

Bonusrätt II
Vackumpackad vattenmelon, frystorkade hallon och blåbär
Kerpen wehlener sonnenuhr riesling spätlese 1990

Lemoncurdpaj
Heidsieck & Co Monoploe Red Top Nv (~70-tal)

Ostbricka
Henriot CdE 1996

Inleder med en Pol Roger som var ganska intetsägande i början men som verkligen växer tills flaskan tyvärr är tom. Förvånansvärt tillbakadragen syra för att vara en 2002.
Perriern hade till min stora glädje en stor mousse och väldigt närvarande syra men saknade tyvärr frukten. På egenhand en flaska som passerat sin topp men till maten en underbar matchning. Perfekt, som en bekant på Lidingö skulle säga.
Bouzy Rougen var min första röda från champagne och den lurade in oss i Bourgogne i början. Tyckte den höll hög klass men föredrar Pinot från Bouzy mousserande och transparent eller möjligen lätt rosa.
Hermitagen var underbar men framför allt köttet. Kan bara säga att en Sous vide är nästa sak som ska inhandlas till köket!
La Spinetta dök upp lika oväntat som vattenmelonen och just vattenmelonen stod för kvällens överraskning. Såldes in som en överraskningsrätt och påstod vara rå tonfisk. Färgen var ovanligt röd och ingen trodde något annat förens vi satte kniven i "fisken" och Orpale lite gnällande pep fram "den är ju fortfarande frusen" men sedan ramlade polletten ner och vi erkändes oss alla ordentligt blåsta.
Kerpen som dracks till var egentligen menad till osten men togs till denna rätt istället och funkade väll ok men gjorde sig riktigt bra till pajen där Monopolen tyvärr var långt förbi sin topp.
Henrioten var med som reservflaska men öppnades ändå till osten och har sagt det innan och säger det igen, satan vilken bra champagne detta är!! Har ni inte köpt på er av denna så gör det omgående! Den har många goda år framför sig men är tokigt god nu.

2zp2gyc.jpg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Hemmamiddag

Här är snittarna;

"Förrätt" - tunnbröd med torsk och äggröra med lite gräslök och cremé fraiche samt den obligatoriska löjromen, glömde senapen...
"Huvudrätt" - surdeg med phildelphiaost och riven parmesanost toppat med fikon
"Efterrätt" - baguette ugnsstekt med smör sen toppad med kanel, ricottaost med citronlag och jordgubbe

3snittar-1.jpg


Instämmer med CH (som för övrigt får lära sig skriva med båda händerna eller göra makron ;D) när det gäller vinerna även om jag var mest imponerad av Baran när det gällde rött den slog 00:an med hästlängder innan jag ens öppnat korken. Enchanteleur 96 gjorde verkligen skäl för namnet den var helt enkelt enchanté!

Ps är det någon som känner igen den röda boken... :-X
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hemmamiddag

kayaker skrev:
...och enligt uppgift så är en icke-USA-centrerad version av Anovas cirkulator på G för samma peng.
http://waterbaths.com/products/sousvide_products.html

Jag har f.ö. stöttat Sansaires kickstarterprojekt så jag väntar också. :)

Verkar lite schizofren prissättning på Anovas maskin. På en sida kostar den $299
ochpå nästa $199.

Tycker Sansaires design verkar häftigare. Tacksam om någon rapporterar hur de
funkar eftersom jag gärna skulle vilja ha en själv.
Min svärson skaffade ett vattenbad (jag tror att han köpte den från England)
efter det att jag givit honom Nathan Myhrvolds kokbok.
Undrar om det går att koka hummer SousVide?
 

Segol

Medlem
SV: Hemmamiddag

Per Stade skrev:
Tycker Sansaires design verkar häftigare. Tacksam om någon rapporterar hur de
funkar eftersom jag gärna skulle vilja ha en själv.

Absolut, det lär dock dröja ett par månader eftersom de räknar med att kunna sätta igång med leveranserna i mitten av november.
 
SV: Hemmamiddag

Det verkar hända mycket på hemma-sous vide-fronten just nu. Nomiku har också en produkt på väg ut (som dock är lite dyrare, $359):

http://www.nomiku.com/

Själv gjorde jag som Kayaker & Segolas och väntar otåligt på min Sansaire.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hemmamiddag

Hagbard C. skrev:
Det verkar hända mycket på hemma-sous vide-fronten just nu. Nomiku har också en produkt på väg ut (som dock är lite dyrare, $359):

http://www.nomiku.com/

Själv gjorde jag som Kayaker & Segolas och väntar otåligt på min Sansaire.
Nomiku är långsamma. De hade sitt kickstarterprojekt för ett drygt år sedan...
 
Toppen