Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hemmaprovning tema USA/Sideways

E

Exper5

Hej!
Skulle vilja ha tips på tre-fyra viner man kunde köra på temat USA/filmen Sideways, gärna 200-300kr styck och det får gärna vara BS.
Och tar också gärna emot tips på vad man skulle kunna servera i matväg till något utav dessa viner.

Tack på förhand:)
 
Trådskapare
E

Exper5

Wintermute

Medlem
Tack för tips! Nej det verkar som att det inte går att få tag på något av det som dricks i filmen så jag tänker andra Pinot Noirs från California och kanske även nån Chardonnay bara för att
Jag tror att du kan gräva ett eller två hack djupare än CA. Region och rent av dalgång borde gå i flera fall.
 

john b

Medlem
Kul att ta med en Merlot också!

Berömt citat i filmen ju som ryktesvis minskade minskade merlot-försäljning signifikant ett par år.
 
Trådskapare
E

Exper5

Var också inne på Merlot! Kanske skippar vita helt och enbart kör PN och Merlot?

Är det någon som sitter på något riktigt pangvin till detta tillfälle så let me know :) ska samtidigt fortsätta min research :)

Kul att ta med en Merlot också!

Berömt citat i filmen ju som ryktesvis minskade minskade merlot-försäljning signifikant ett par år.
 

Poussard

Medlem
Ta med en Cheval Blanc ’61 som Merlot. En liten miss i filmen eftersom det går stick i stäv med ”I’m not drinking any fucking Merlot”.
 

Adam Frisch

Vinmakare
Tror det blir svårt hitta samma producenter som i filmen i Sverige, men några riktig bra Santa Barbara/Santa Ynez PN borde man nog kunna få tag på. Santa Barbara vann ju Wine Region of the Year förra året och det görs fantastiska viner där just nu. Eftersom kusten och dalarna i SB County går öst till väst, så kommer den kalla havsluften mycket längre in i dalarna där och gör det till ett utmärkt cold-climate område, trots att det teknisk ligger i södra Kalifornien. Tyler och Dragonette är nog mina favorit-PN producenter där, men även Sandhi och ett gäng andra gör utmärka alster som det borde kunnas få tag på i Sverige. Peake Ranch är en annan. Sanford & Benedict är en av många utmärkta större vingårdar, så kolla gärna producenter som tar sin frukt därifrån - brukar alltid vara hög klass.
 
Last edited:

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
Finns en nyss uppdaterad interaktiv Sideways "producer bucket list" på wigellan.com med länkar till wine-searcher.com för att hitta köp. Många av de specifika vinerna från filmen finns inte mer i produktion. Vidare är det som du säger svårt att köpa viner från vissa producenter i Europa. Som du ser så har jag som Frankrike fokuserad bara druckit ett vin från listans producenter vilket grönmarkeras i wigellan. Jag utforskar nu bl.a. USA.
1651051634707.png
 
Last edited:
Toppen