Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Henriot 1996

Elvis

Medlem
shorepower skrev:
En hel kväll utan skumpa? Elvis, vad har hänt :)

Det blev ett glas Henriot 1996 på Prime Winebar innan. Fick först sista glaset ur en flaska som måste varit öppen i flera dagar. Det fanns lite mousse kvar men eftersmaken var mycket märklig och jag skickade tillbaka det direkt. Fick sedan ett glas ur en ny flaska och kunde återigen konstatera att Henriot 1996 inte är min stil. Alla lovord här gör att jag gett vinet (alldeles för) många chanser men nu ger jag upp. Visst, en OK champagne men inte mer.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Henriot 1996

Elvis skrev:
Det blev ett glas Henriot 1996 på Prime Winebar innan. Fick först sista glaset ur en flaska som måste varit öppen i flera dagar. Det fanns lite mousse kvar men eftersmaken var mycket märklig och jag skickade tillbaka det direkt. Fick sedan ett glas ur en ny flaska och kunde återigen konstatera att Henriot 1996 inte är min stil. Alla lovord här gör att jag gett vinet (alldeles för) många chanser men nu ger jag upp. Visst, en OK champagne men inte mer.
Wow,hur är det möjligt att inte gilla Henriot? Har du samma med problem med Enchanteleurs?
 
SV: Henriot 1996

magnum skrev:
Wow,hur är det möjligt att inte gilla Henriot? Har du samma med problem med Enchanteleurs?

Vet inte om vi vill diskutera Elvis alla problem publikt men hade en liten chat med honom. Den han drack var flaskan med guldetiketten. Jag har haft extremt blandade erfarenheter av dem. Uppriktigt så är jag inte helt säker på om den batchen har transporterats på rätt sättt, Flaskvariationen har varit extrem medan den med mörka etiketten har varit genomgående bra.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Henriot 1996

magnum skrev:
Har du samma med problem med Enchanteleurs?

Enchanteleurs är för mig en av de allra största champagnerna. 1996:an är helt fantastisk, 1995:an var också bra. Jag har druckit några 80-talare också som varit helt underbara.

Det är just Henriot 1996 jag inte har några bra erfarenheter av. Andra årgångar av Henriots vanliga vintage har varit mycket bra, och 1970:an som jag drack på nyårsafton var fantastisk.
 

CH

Medlem
SV: Henriot 1996

shorepower skrev:
Vet inte om vi vill diskutera Elvis alla problem publikt men hade en liten chat med honom. Den han drack var flaskan med guldetiketten. Jag har haft extremt blandade erfarenheter av dem. Uppriktigt så är jag inte helt säker på om den batchen har transporterats på rätt sättt, Flaskvariationen har varit extrem medan den med mörka etiketten har varit genomgående bra.

Vet att vi har haft uppe frågan tidigare men vilken är det som är med "guldetiketten?
Personligen så har jag haft väldigt goda erfarenheter av den övre och mindre goda erfarenheter med den undre.
11150%7C000002332%7C231a_HENRIOT-1996.jpg

010.JPG
 

CH

Medlem
SV: Henriot 1996

shorepower skrev:
Det är denna som jag har haft god erfarenhet av. Den övre som du visade har haft extrem flaskvariation.

Där ser man. Håller med om att det var stor flaskvariation på den övre men alla utom en har jag haft turen att få riktigt bra flaskor av. Jag köpte visserligen inte mina genom SB utan direkt från Frankrike. Den undre tror jag bara att jag provat en eller två gånger och då var det inga bra flaskor tyvärr. Får hoppas trenden vänder eftersom jag bara har kvar av dem.
 
SV: Henriot 1996

CH skrev:
Där ser man. Håller med om att det var stor flaskvariation på den övre men alla utom en har jag haft turen att få riktigt bra flaskor av. Jag köpte visserligen inte mina genom SB utan direkt från Frankrike. Den undre tror jag bara att jag provat en eller två gånger och då var det inga bra flaskor tyvärr. Får hoppas trenden vänder eftersom jag bara har kvar av dem.
Då kanske teorin om dålig transport stämmer. Alla mina av den första batchen var köpte på SB. Vet att också Andreas har haft många synpunkter på det vinet med extrem flaskvariation
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Henriot 1996

shorepower skrev:
Då kanske teorin om dålig transport stämmer. Alla mina av den första batchen var köpte på SB. Vet att också Andreas har haft många synpunkter på det vinet med extrem flaskvariation
Här borde det också vara stor skillnad på deg. datum. Jag har alltid tyckt detta varit en bra champagne och inte upplevt några stora flaskvariationer Har dock inte druckit nån flaska med nya etiketten. Dom magnum jag provat har också alla varit bra och här har dom flesta varit med nya etiketten, finns fortfarande i Reims för € 59,90 :D
 
SV: Henriot 1996

Mina anteckningar för de Henriot 1996 jag skrivit upp. Vad som stör är att i tillägg till dessa anteckningar så har jag 8 stycken "Spoiled (corked/oxidized) and returned to vendor" och då vet jag att jag inte orkat skriva upp alla.

2011-09-18: Andra flaskan för kvällen, också denna med gula etiketten. Lite mindre mogen, mer mineraler, kändes ett par år yngre. En del citrus i doften. Smaken är inte like attraktiv som föregående flaska mer mineralig och syran tar lite för mycket överhand.
2011-09-18: Den gula etiketten. Näsan känns mer mogen än på någon annan flaska jag druckti med en fin smörighet, kola, mycket mogna solvarma röda äpplen. Syran från 96 finns där, bra mousse och en hel del frukt, Väldigt bra flaska men som sagt, kanske den mest mogna. De med den gula ettiketten bör nog böjar konsumeras nu
2011-09-02: inte så bra som sist (men den var ju exceptionell) men en bra flaska. Knäckig, brödig mineralig doft, bra mousse med fina små bullort , 96-syran balanseras allt mer av mognadstoner. Grädde, flytande honung och en fin krämighet. Trevligt lång eftersmak.
2011-01-29: Kkanske den bästa Henriot 96a jag druckit. Känns initialt ung på näsan, mycket citrus och mineraler (ser framför mig en ny citronsaftsupplevelse) men ack så jag bedrar mig. Smaken följer upp med en gräddkolabomb, nötter och lite antydan till kaffe. Fortfarande friskt , bra mousse och frisk syra. lång eftersmak. Under kvällen så växer doften och det tillkommer brioche, torkade frukter, sötma. Riktigt riktigt bra.
2010-12-26: En av flaskorna direkt från huset. klassisk brödig stil,mogen på näsan med toffe och lite smörighet. Bra syra med röda frukter, honung och mer smör, lång eftersmak, balanserat, riktigt bra flaska,
2010-10-03: Köpt direkt från Frankrike. Väldigt trevlig doft, friskt, mineraler. Som en del andra Henriot 96or, för mycket syra i förhållande till en nästan obefintligt frukt eller sötma. Extrem flaskvariation på Henriot 96orna. Tråkigt.
2010-07-30: Köpt direkt från producent. Perfekt nu men utvecklingspotential finns. Tydlig brödighet kopplad med mineraler. En del laktrits, honung och nötter.Bra med frukt för att vara en 96a kopplad med fin syra. Lång eftersmak. Kan nog lagaras många år till
2010-07-18: Henriot 96, sista flaskorna som såldes på SB. Fin doft med lite knäck, kola , lite brödig och med fina mineraler. Smaken följer inte riktigt upp, lite för hög syra , citron och lnån tendens till smör och honung. Efter en dag så blev vinet mer harmoniskt och en bättre balans. Mellanflaska. Generellt så är de som köptes direkt från Frankrike och de första på SB bättre.
2010-05-29: Brödig, grädde, kola och lite nötter , fin mousee, mycket frukt i smaken. Riktigt bra
2010-04-05: kanon, gyllengul, honung, nötter, torkade frukter på näsan, fin mousse, lång eftersmak. Riktigt bra flaska.
Henriot Millésimé 1996 jäst, knäck: lite Crème brûlée, fortfarande ung i doften med en tydlig friskhet, gula äpplen och en hel del mineral Smakar av citrus (grapefrukt?) jäst och mineral. Smörig och fin mousse. En riktigt bra flaska. Synd att de varierat så mycket mellan flaskorna.
2010-01-10: kola, mogna äpplen och nötter i doften. Krämig mousse, Mineraler och knäck i smaken. Gyllengul färg. Drick nu och 2-3 år framåt
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Henriot 1996

Sjuuukt överskattat är ju min högst ödmjuka åsikt... Jag har druckit ett gäng, inköpta båda via SB och i Frankrike. Gott och helt okej, visst. Men långt ifrån någon favorit.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Henriot 1996

Sjödin skrev:
Sjuuukt överskattat är ju min högst ödmjuka åsikt... Jag har druckit ett gäng, inköpta båda via SB och i Frankrike. Gott och helt okej, visst. Men långt ifrån någon favorit.
Vore kul att höra lite åsikter vilka standard 96or som verkligen levererar högklassiga droppar ;D
 
SV: Henriot 1996

magnum skrev:
Vore kul att höra lite åsikter vilka standard 96or som verkligen levererar högklassiga droppar ;D
Jag håller med. Flaskvariatioen har stört men när den levererat så har den verkligen levererat. Med några undantag så är jag rätt tveksam till standard 96or då många inte klarar den höga syran. Det finns undantag, Henriot är en av dem och hemligheten tror jag bland annat är den långa tiden på jäst som de har på sina viner.
 

CH

Medlem
SV: Henriot 1996

Öppnade vinkylen igår för att se om det fanns något lämpligt att öppna under en fredagkväll. Lite förvånad hittade jag en Henriot -96 med den gamla etiketten. Trodde jag druckit upp alla men icke. Med tanke på allt snacket i denna tråden så tyckte jag att det var väldigt passande att öppna den flaskan.
Initialt var det väldigt mycket mogna äpplen. Syran finns där men inte så markerad som den kan vara i vissa 96or. Efter en stund kommer det allt mer dofter och smaker och jag får ett riktigt fult leende på mina läppar när jag tror att det ska vara en av de riktigt bra flaskorna. De mogna äpplena fyller på med mera frukt och kryddor. Den underbara äppelpaj upplevelsen som vissa kunde ge finns absolut där men sedan stannar det tyvärr. Smörkolan, karamellen och det brända sockret ligger bara och lurar i bakgrunden men blommar aldrig ut. Smaken är mycket, stor och bra balanserad men det där sista lilla saknades. En bra flaska absolut men inte bland de riktigt bra.
 

chambertin

Medlem
SV: Henriot 1996

CH skrev:
Öppnade vinkylen igår för att se om det fanns något lämpligt att öppna under en fredagkväll. Lite förvånad hittade jag en Henriot -96 med den gamla etiketten. Trodde jag druckit upp alla men icke. Med tanke på allt snacket i denna tråden så tyckte jag att det var väldigt passande att öppna den flaskan.
Initialt var det väldigt mycket mogna äpplen. Syran finns där men inte så markerad som den kan vara i vissa 96or. Efter en stund kommer det allt mer dofter och smaker och jag får ett riktigt fult leende på mina läppar när jag tror att det ska vara en av de riktigt bra flaskorna. De mogna äpplena fyller på med mera frukt och kryddor. Den underbara äppelpaj upplevelsen som vissa kunde ge finns absolut där men sedan stannar det tyvärr. Smörkolan, karamellen och det brända sockret ligger bara och lurar i bakgrunden men blommar aldrig ut. Smaken är mycket, stor och bra balanserad men det där sista lilla saknades. En bra flaska absolut men inte bland de riktigt bra.
Har du en slatt kvar till i e.m ? :)
 
SV: Henriot 1996

CH skrev:
Öppnade vinkylen igår för att se om det fanns något lämpligt att öppna under en fredagkväll. Lite förvånad hittade jag en Henriot -96 med den gamla etiketten. Trodde jag druckit upp alla men icke. Med tanke på allt snacket i denna tråden så tyckte jag att det var väldigt passande att öppna den flaskan.
Initialt var det väldigt mycket mogna äpplen. Syran finns där men inte så markerad som den kan vara i vissa 96or. Efter en stund kommer det allt mer dofter och smaker och jag får ett riktigt fult leende på mina läppar när jag tror att det ska vara en av de riktigt bra flaskorna. De mogna äpplena fyller på med mera frukt och kryddor. Den underbara äppelpaj upplevelsen som vissa kunde ge finns absolut där men sedan stannar det tyvärr. Smörkolan, karamellen och det brända sockret ligger bara och lurar i bakgrunden men blommar aldrig ut. Smaken är mycket, stor och bra balanserad men det där sista lilla saknades. En bra flaska absolut men inte bland de riktigt bra.
Kul att den var ok iallafall, inte en av citronvattenflaskorna. Tror jag har några med den senaste etiketten i källaren. Får försöka röja lite så får jag se. Enligt min listning i Cellartracker ska jag ha några men där har det varit fel förut
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Henriot 1996

magnum skrev:
Vore kul att höra lite åsikter vilka standard 96or som verkligen levererar högklassiga droppar ;D

Delamotte, Gosset och Roederer tycker jag lyckades väldigt bra med sina 1996:eek:r.
 
Toppen