Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Henriot 1996

Bubblaren

Medlem
Hej,

Är sprillans ny medlem här och har en fråga (såklart!)

Jag har lovat ngr bekanta att inför en hummermiddag berätta lite om skillnaden mellan standard och vintage champagne och även låte dem få en smakupplevelse.

Efter att ha gått igenom sortimentet på beställningssortimentet på bolaget funderar jag på att köpa ut Henriot 1996. Eftersom jag inte druckit den själv så vill jag höra om ngn av er testat den nyligen och kan tala om hur den är.

Tar självfallet emot andra tips (max 500 kr) på vintage som finns på monopolet och som kan vara en bra inkörsport för det här gänget.
 

Elvis

Medlem
SV: Henriot 1996

Har inte provat den själv, men:

v_skogh skrev:
Palmer Blanc de Blanc från -96 är en bra champagne, inget snack. Vi drack den på magnum ikväll. Efter vuxenfolken (inte jag och CH inräknat) fått sina smaklökar påsatta öppnade vi och delade en Henriot -96 och delade. Oh my god. Kan det vara så att det är den bästa champagnen du kan köpa på bolaget idag? Helt underbar, fortfarande ung men mycket jäst och en riktigt skön mineralton.
 

CH

Medlem
SV: Henriot 1996

Det är en grym champagne. Tyvärr verkar det vara lite problem att få tag på den. v_skogh beställde för ca 1 månad sedan och fick ordern avbokad av okänd anledning. Han la en ny som han ännu inte fått svar på.
Har du chans att komma över den så köp den omgående. Du kommer inte ångra dig.
 

vintjej

Medlem
SV: Henriot 1996

Jag citerar mig själv ang Henriot 96 när jag provade den i år på champagnedagen (28:e maj):
"Henriot var också strålande rakt igenom och även om deras viner inte tillhörde de billigaste skulle jag gott kunna tänka mig att betala lite mer för så goda viner. Särskilt Millésimé Brut 1996 får man säga vara ett fynd. Ett mycket gott vin från stjärnårgången 1996 med härliga komplexa toner av valnöt och kantarell och en ljuvlig fruktsyra som drar åt mandarinhållet."

Ja, den är god god god.
 

Andreas

Medlem
SV: Henriot 1996

klippte precis en. Måste säga att jag är riktigt impad. Dryg 5hundring... finns inte så mycket bättre för den slanten. Jäkla bra syra-attack, skön lagom mognad och härlig frukt. Kommer bli fantastisk, men är redan GRYM. Blir nog ett par lådor till om det finns kvar. Perfekt husbubbel.

och för den oinvigde på hummermiddag kommer den att blåsa huvudet av.

Andreas
 

Krug88

Medlem
SV: Henriot 1996

Andreas skrev:
klippte precis en. Måste säga att jag är riktigt impad. Dryg 5hundring... finns inte så mycket bättre för den slanten. Jäkla bra syra-attack, skön lagom mognad och härlig frukt. Kommer bli fantastisk, men är redan GRYM. Blir nog ett par lådor till om det finns kvar. Perfekt husbubbel.
och för den oinvigde på hummermiddag kommer den att blåsa huvudet av.

Andreas
Jag tycker precis som dig, men vänta några år för riktig njutning.
Uppskattar speciellt att du signar med ditt namn när du ändå har samma användarnamn, din jävla uteliggare...
 

Andreas

Medlem
SV: Henriot 1996

Krug88 skrev:
Jag tycker precis som dig, men vänta några år för riktig njutning.
Uppskattar speciellt att du signar med ditt namn när du ändå har samma användarnamn, din jävla uteliggare...

jag = "uteliggare"
du = uteliggare, men eventuellt en hydda på gång.


ANDREAS
 

Lando

Medlem
SV: Henriot 1996

Bwhahahaha, owned!

On topic: ja Henriot 96 är verkligen skitgod, men den sista jag drack kändes väldigt ung, jag skulle sparat längre om jag vetat bättre.
 
Toppen