Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Herrejävlars - ett kändisvin slank med.

Adam Frisch

Vinmakare
I Sverige på lite besök/semester just nu. Och när jag är "hemma" i Kalifornien, så skryter jag alltid med att Sverige faktiskt ligger före när det kommer till acceptabla viner i Bag-in-Box (nånting jag tror kommer komma över hela världen så småningom). Men, som för att bevisa tesen, rusade jag in på SB för att grabba lite BiB-viner att ha med till morsans landställe och tänkte att "ja, men en lite Kalifornisk Zinfandel kanske blir kul?"

Skulle jag inte gjort!

Herrejävlars vilket skitvin. Nåt i hästväg. Och efter att jag samlat mig efter första klunken studerade jag noggrant boxen för att se döden i vitögat närmre. Visade sig vara ett milt slag av "b-kändisvin", vilket jag helt missat också i all hast på SB. Nån Laila Bagge lätt retuscherad i bakgrunden och nån ostig dödskalle också. Hade jag sett det hade jag nog tänkt om.

Inte undra på att Zinfandel fått så dålig rykte i Sverige! ;)
 
Last edited:
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Vidare observeringar:

Idag åkte jag in till lilla Askersund här i Bergslagen, för att fylla på med lite vin på det lokala Systemet (och naturligtvis är deras sortiment anpassat till klientelet i en mellansvensk småstad, så får ta det i beräkning) och det första som slår än hur lite "finvin" det finns. Det absolut dyraste vinet jag kunde hitta på flaska var 259kr och en Chateuneuf-du-Pape. Dom absolut flesta vitvinsflaskorna och rödvinsflaskorna var i 99kr-klassen. Letade också med ljus och lykta efter en BiB av lite högre kvalitet, men även där slutade den dyraste på runt 289kr.

Så det är helt klart att kundefterfrågan och smärtgräns i en mindre stad ligger runt 100-150kr för en flaska. Och runt 250kr för en BiB. Från ett Amerikanskt perspektiv är det extremt låga priser (sen tycker jag att i USA att priserna är för höga, så jag menar inte att det borde vara normen med deras prisnivå). Men det man inser om man räknar bakåt från slutpris SB, tar bort alkoholskatt och påslag på ca 20%, ger rum för importörens 30% i marginal, så är ju det där 99kr-vinet egentligen ett 40-45kr-vin. Och det målar ju inte upp ett enormt förtroende för att det kommer vara ett kvalitetsvin. Detta måste ju vara massproducerat stålvin i enorma mängder för att kunna nå den extremt låga prisklassen, antar jag. Själv har jag väldigt svårt att ens producera viner för under 100kr flaskan och då tar jag vindruvor från dom billigare områdena i Kalifornien som Lodi och El Dorado County etc. I "fina" Sonoma och Napa går fruktpriserna upp med ca 500-1000% för samma druvsort och mängd och där blir det svårt att göra för mindre än 150kr/flaska. I kostnad, alltså.

Bara en intressant blick utifrån.

Nåja, för BiB:en valde jag i slutändan en Chateau-Ste-Michelle Syrah från Washington, eftersom jag vet att CSM oftast brukar göra någorlunda drickbara viner. Men hade gärna själv betalat run 500kr för en bra BiB om det hade funnits, men det verkar inte finnas en marknad för det än. Känns som att efter 300kr för BiB blir det stopp.

IMG_1745.JPG
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men det man inser om man räknar bakåt från slutpris SB, tar bort alkoholskatt och påslag på ca 20%, ger rum för importörens 30% i marginal, så är ju det där 99kr-vinet egentligen ett 40-45kr-vin.
Du är lite optimistisk, snarare ett ca 38 kr-vin, om importör lägger på 30% inkl alla transportkostnader och Bolis 20%. :confused:
99 kr utpris inkl moms och alkoholskatt = 59,57 kr utpris från SB exkl alkoholskatt och moms.
Alkoholskatten för de flesta viner (8,5-15%) är 26,18 kr/liter exkl moms, motsvarande 24,54 kr/75 cl inkl moms.
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Kan även meddela att alla följande BiB:ar var urkassa också. Ruby Zin såklart den mest vedervärdiga, men även Ste Michelle var en över-ekad, sötsliskig sak. Står att det är 60% Franska ekfat och 40% Amerikanska, men bara 40% ekat överlag. Kändes mer som 200% amerikansk ekspån i tanken.

Cotes-du-Rhone:en var den mest drickbara i samlingen, men absolut inte bra. Kändes som ett sånt där typisk rustikt cooperativt byvin som det vimlade av på 90-talet. Ingen finess alls.

Ribban verkar verkligen vara låg för BiB, måste jag säga. Finns det nåt bra BiB vin för en modern smaklök som letar lite finess och inte går igång på 200% ny ek eller sockerbomber?

IMG_1746.JPG
 

Attachments

  • IMG_1745.JPG
    IMG_1745.JPG
    54,8 KB · Visningar: 81

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ribban verkar verkligen vara låg för BiB, måste jag säga. Finns det nåt bra BiB vin för en modern smaklök som letar lite finess och inte går igång på 200% ny ek eller sockerbomber?
Tja, det var några år sedan jag drack den senast, men Te Kairanga Pinot Noir tycker jag har varit bra. Nu ligger den i och för sig på 215 kr för 1,5 liter, så den har ett av de högsta literprisen bland boxarna. Och den är tydligen årgångsmärkt.
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/te-kairanga-625407/
 

Poussard

Medlem
Kan även meddela att alla följande BiB:ar var urkassa också. Ruby Zin såklart den mest vedervärdiga, men även Ste Michelle var en över-ekad, sötsliskig sak. Står att det är 60% Franska ekfat och 40% Amerikanska, men bara 40% ekat överlag. Kändes mer som 200% amerikansk ekspån i tanken.

Cotes-du-Rhone:en var den mest drickbara i samlingen, men absolut inte bra. Kändes som ett sånt där typisk rustikt cooperativt byvin som det vimlade av på 90-talet. Ingen finess alls.

Ribban verkar verkligen vara låg för BiB, måste jag säga. Finns det nåt bra BiB vin för en modern smaklök som letar lite finess och inte går igång på 200% ny ek eller sockerbomber?

Visa bifogad bild 23830
Är du förvånad? Jag förstår inte varför du ens ger dem en chans.
 
Trådskapare
Adam Frisch

Adam Frisch

Vinmakare
Toppen