Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Het, get eller cherub?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...eller varför inte sätta en barock centaur på etiketten?

Denna ungerska dionysiska vätska från 1995...

PXL_20230802_102731077.jpg


Het eller get?

Vad tror du?
Skulle du spara den till något särskilt tillfälle eller göra som jag. Ta med en extra flaska ut till köket "utifall att" och samtidigt öppna den i vasken?

Återkommer efter jag vågat mig på den...
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jamen...

1995 GIA KFT Eger, 82p

Förväntade mig en vaskad bekantskap med vad som skulle kunna (kanske borde) ha varit en oxiderad och livlös dryck. Jag blev positivt överraskad av dess prestation som påminde om en Barbaresco från en mindre framstående årgång, typ '92 eller '94. Rent visuellt erbjöds en vackert transparent, nästan strålande tegelnyans.

Djupt inne i vätskans struktur belönade den mig med ett upphetsande utbrott av syrlighet som bar en oväntad vitalitet. Några ihärdiga tanniner har vägrat dämpas av tiden. Luktsinnet avslöjade dock en något tillbakadragen näsa, en nez som verkade tveksam att avslöja sina hemligheter.

Smaken förmedlade en angenämt robust karaktär, även om avslutet antydde en lätt vattnig ton, gränsande till det eteriska. Vinet hade fällt minimalt med bottensats, såsom klassiska mogna viner bortom Port.

En resa in i vinets aromatiska värld avslöjade spännande toner: Bordeaux-liknande jordighet manifesterad i en russinartad skepnad, en smakrik pardans med bretts distinkta köttighet, den söta lockelsen av karamell, en påminnelse om höstlig skogsmark och subtila nyp av nypon.

Det fanns en oväntad vitalitet i detta vin som avfärdade mina föraningar om en förestående undergång.

En sådan upptäckt understryker den spännande resan som ungerska Kékfrankos-viner, som denna, kan erbjuda. Historiskt överskuggad av populärare sorter, har Kékfrankos, Ungerns mest odlade röda druva, upplevt en renässans på senare år. Dessa viner är kända för sin förmåga att åldras graciöst, och erbjuder en spännande balans mellan struktur och komplexitet - en härlig hemlighet från den gamla vinvärldens tradition som verkligen är värd att utforska.

Kommer definitivt bli mer Kekfrankos vid vårt bord!
 
Last edited:
Toppen