Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hitta vinkorg online?

Magnus

Medlem
image.jpg
Någon som vet vart man kan hitta vinkorgar online som ser ut ungefär som den här i Sverige?
/Magnus
 

epeb

Medlem
Ah, då lärde jag mig tydligen något även idag, tack för det!
:)
Det är snyggt franskt stuk på dom där flätade korgarna.
Själv dekanterar jag på frihand ännu, men det är väl inte allt för många år kvar innan man börjar skaka för mycket för sådant:( ...då blir en korg väldigt handy.
 

Mattias Schyberg

Administratör
:)
Det är snyggt franskt stuk på dom där flätade korgarna.
Själv dekanterar jag på frihand ännu, men det är väl inte allt för många år kvar innan man börjar skaka för mycket för sådant:( ...då blir en korg väldigt handy.
Jag såg korgen mest som något att ömt stoppa om sina finaste flaskor vid servering. Så låga tankar kan jag ha om mänskligheten (oss vinnördar) ibland. :)
 
Trådskapare
M

Magnus

Medlem
Jag tycker just den modellen är fantastiskt snygg!
Kan även tänka mig å beställa en sån ifrån nått annat land i Europa om någon har nått tips?
 

Arvid

Medlem
Jag såg korgen mest som något att ömt stoppa om sina finaste flaskor vid servering. Så låga tankar kan jag ha om mänskligheten (oss vinnördar) ibland. :)

Man dekanterar inte med vinet i korgen (då ser du ju inte igenom flaskan när fällningen kommer). Korgen är till för att kunna transportera vinet från källaren någorlunda horisontellt. Man öppnar flaskan i korgen, men när man dekanterar tar man ut den (utan att resa den upp).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Man dekanterar inte med vinet i korgen (då ser du ju inte igenom flaskan när fällningen kommer). Korgen är till för att kunna transportera vinet från källaren någorlunda horisontellt. Man öppnar flaskan i korgen, men när man dekanterar tar man ut den (utan att resa den upp).
Jo, är numera välbekant med denna korg, fick det demonstrerat live av @Jimmy Örnewald på Norda Bar och Grill för någon vecka sedan. :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Man dekanterar inte med vinet i korgen (då ser du ju inte igenom flaskan när fällningen kommer). Korgen är till för att kunna transportera vinet från källaren någorlunda horisontellt. Man öppnar flaskan i korgen, men när man dekanterar tar man ut den (utan att resa den upp).
Mnjae, jag har bara sett sommelierer dekantera med vinet i korgen. Varför ta ut det? Korgen döljer ju inget för den som gillar att titta genom halsen...
(Om man nu inte tycker att det behövs en "kudde" i korgen förstås...)
 
Last edited:

Arvid

Medlem
Mnjae, jag har bara sett sommelierer dekantera med vinet i korgen. Varför ta ut det? Korgen döljer ju inget för den som gillar att titta genom halsen...
(Om man nu inte tycker att det behövs en "kudde" i korgen förstås...)

Då gör de fel. Så enkelt är det. ;)

De flesta korgar går långt upp på flaskhalsen. Behåller du foliet på (vilket du bör) så kan du inte se fällningen genom halsen särskilt bra, och då är det ändå för sent (kanske inte en jättekatastrof, men om vi nu pratar sommelierhantverk), speciellt om du dekanterar Bourgogne-flaskor.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Av vilken anledning "bör man" behålla foliet på flaskhalsen vid dekantering? Jag river alltid av denna förslutningsdetalj och har aldrig lidit av det. :confused:
Det påverkar ju inte smaken, såvida du inte stoppar folien ned i flaskan.
Tidigare gjordes kapsylerna av bly, vilket är synnerligen korkat. Bly går in i kroppen, genom huden, påverkar hjärnan på ett fördummande vis och är allmänt giftigt. Bly skall vidröras så lite som möjligt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Då gör de fel. Så enkelt är det. ;)

De flesta korgar går långt upp på flaskhalsen. Behåller du foliet på (vilket du bör) så kan du inte se fällningen genom halsen särskilt bra, och då är det ändå för sent (kanske inte en jättekatastrof, men om vi nu pratar sommelierhantverk), speciellt om du dekanterar Bourgogne-flaskor.
Äh, det är bara religion. Huvudsaken vinet är gott och att man slipper undan fällningen samtidigt som vinet görs hälsosamt.

Snubben på videon är ju inte en kille som tillber den pragmatiska religionen, utan föredrar att gå flera varv runt bordet istf att ta kortaste vägen, krångla med folien, krångla med korgen, tro att vinet tar skada om flaskan inte har en "kudde"... Hans sätt att torka flaskan innan och efter korkdragning är alldeles för milt och gör (sannolikt) ingen nytta öht, dvs är väl mer decorum än nytta. En sådan avtorkning skulle faktiskt uppröra mig om han var min sommelier, eftersom äldre viner kan ha påväxt av mögel och annat som inte låter sig avlägsnas med en lätt dutt med en duk. Dessutom så har ju äldre flaskor (mitt mått) ofta förseglingar av bly, vars oxider måste skrubbas bort rejält innan vinet kan anses säkert att dricka. Några duttar med en torr duk räcker på intet vis. Jag kör diskmedel, diskborste och varmt vatten. Sedan får flaskan vila en halvtimma-timme innan dekantering.
Föredrar också att öppna, dekantera och förbereda mina viner hemmavid. Korg används inte, utan hard core au naturel med dekantering mot reflekterande vit bakgrund...

Huvudsaken vinet är bra för slutkonsumenten, sedan får de religiösa debattera påhittade rätt/fel så mckt de orkar :p
 

kayaker

Cyklist
Hans sätt att torka flaskan innan och efter korkdragning är alldeles för milt och gör (sannolikt) ingen nytta öht, dvs är väl mer decorum än nytta. En sådan avtorkning skulle faktiskt uppröra mig om han var min sommelier, eftersom äldre viner kan ha påväxt av mögel och annat som inte låter sig avlägsnas med en lätt dutt med en duk.
Han kanske bara är situationsanpassad, dvs. försöker göra det så "elegant" som möjligt m.a.p. den aktuella flaskan? Det är iallafall vad jag tror.
 
Toppen