Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hittat vin hemma från 1998, drickbart, värde?

L

Lill i Strömstad

Har städat hemma och hittat en stor rödvinsflaska som heter Guelbenzu Lautus 1998 Magnum. Min man påstår att han fått denna på en resa till en vingård i Spanien men kommer inte ihåg var i Spanien. Är den värd något och kan man dricka detta utan att bli dålig eller så? Jag och min man är inga vinkännare och jag googlade fram denna sida och hoppas någon läser detta som kan och vet detta, som vill hjälpa oss med detta. Vill inte hälla ut något om det är drickbart! Tack på förhand!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har städat hemma och hittat en stor rödvinsflaska som heter Guelbenzu Lautus 1998 Magnum. Min man påstår att han fått denna på en resa till en vingård i Spanien men kommer inte ihåg var i Spanien. Är den värd något och kan man dricka detta utan att bli dålig eller så? Jag och min man är inga vinkännare och jag googlade fram denna sida och hoppas någon läser detta som kan och vet detta, som vill hjälpa oss med detta. Vill inte hälla ut något om det är drickbart! Tack på förhand!
Utan att veta särskilt mycket om vinet ifråga så verkar det vara ett vin som är värt ca 200-300 kr (magnumflaska runt det dubbla) och säkert mycket trevligt att dricka. Skål! :)

Generellt så blir inte vin dåliga på så vis att man behöver vara rädd för att dricka dem. Ett kvalitetsvin från 1998 kan mycket väl vara smått fantastiskt moget och trevligt att dricka nu.

Årgång 1999 av detta vin verkar vara ett höjdarvin i alla fall: https://www.cellartracker.com/m/wines/153697
 
Trådskapare
L

Lill i Strömstad

Tack så mycket för hjälpen! Nu kan vi dricka denna utan att bli dålig! Värdet var ju inte heller så man skulle sälja denna just nu utan mer njuta av den själv. Går den att spara ytterligare år för att öka värdet eller kommer den bli sämre att dricka då och inte kunna säljas alls? Kanske kan vi gömma denna igen och hitta den om ytterligare 16 år som vi har gjort tills idag! Det kanske någon av er vet som kan detta med vin? Tack igen på förhand om någon vet detta!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack så mycket för hjälpen! Nu kan vi dricka denna utan att bli dålig! Värdet var ju inte heller så man skulle sälja denna just nu utan mer njuta av den själv. Går den att spara ytterligare år för att öka värdet eller kommer den bli sämre att dricka då och inte kunna säljas alls? Kanske kan vi gömma denna igen och hitta den om ytterligare 16 år som vi har gjort tills idag! Det kanske någon av er vet som kan detta med vin? Tack igen på förhand om någon vet detta!
Värdet lär inte gå upp på detta vin, rent generellt funkar det inte så i någon större utsträckning. Tillgång och efterfrågan styr. Fantastiska årgångar som är väldigt eftertraktade kan en del vara beredda att betala mycket för, detta är mest troligt inte ett sådant vin.

Det bästa ni kan göra är att öppna det så snart som möjligt. Det blir mest troligt inte bättre med mer lagring.
 

Jos

Medlem
Glöm era tankar på att sälja om ni inte tycker att lite bök och stök som resulterar i några hundringar är värt mer än en trevlig upplevelse med ett par vänner. Verkar vara Tempranillo med Bordeauxdruvor och är säkert ett kanonvin så givetvis ska ni dricka! :)

Har det legat svalt, runt 13 grader, kan ni dricka det nu och säkerligen även om 10 - 15 år och kanske få ännu bättre utdelning men har det legat i rumstemperatur med sommarvärme etc. senaste 10 åren så kan det dock vara förstört... Inget som är farligt heller utan det kommer ni i så fall känna på att det helt enkelt inte smakar bra.

För övrigt så är 12-13 år lagring på flaskan(som denna nu har) ingenting när det gäller Spanska viner i den här prisklassen om man ska generalisera grovt. Och är det dessutom magnum så kan du lägga på ytterligare ett gäng år...
 
Last edited:
Trådskapare
L

Lill i Strömstad

Halloy alla snälla människor som svarat på mina frågor ang. detta upphittade rödvin.
Det låter som om vi ska dricka detta i nutid och njuta så vi satsar på det! Tack för hjälpen och ha det gott därute i sommarvärmen! Jag kanske återkommer och berättar hur det smakade eller om det dyker upp andra vinfrågor i framtiden.
 
Toppen