Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp en nybörjare att utveckla sin vinsmak

Trådskapare
F

fatalbert

Medlem
Sökandet fortsätter...
Fil 000 (2).jpeg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag fick ett mail för några dagar sen, av leverantören BraVin. De skulle ha en provning där de hade alla sina viner att testa under en kväll, tror det var 300kr. Jag anmälde mig iaf, så får jag se om de verkligen har full bredd på provningen, eller om deras bästa viner "inte gick att få tag på". Hursomhelst får man prova mycket olika stilar vid ett och samma tillfälle!


Kanske något för dig också?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Jag är ny här, jag undrar om någon av er vin-nördar har druckit Guigals Côtes du Rhône Blanc (osäker på vad det är för druva )
Och såklart kan tala om för mig om den vinner något på lagring? ☺️

Jag är väldigt färsk inom vin-samlandet (började iår ) hoppas att jag kan få lite hjälp av er erfarna rävar ☺️
Välkommen till forumet! Alla viner tenderar att utvecklas med lagring, men ofta krävs det någon form av struktur och intensitet för att de inte skall falla ihop som korthus (man kan dock många gånger bli överraskad med diverse undantag). I just ditt fall så tror jag inte vinet vinner nämnvärt på lagring. I min mun är det dessutom ett väldigt mediokert vin rent allmänt även som ungt. Att prova skadar visserligen inte, men dina förväntningar bör vara låga. :)
 
Välkommen till forumet! Alla viner tenderar att utvecklas med lagring, men ofta krävs det någon form av struktur och intensitet för att de inte skall falla ihop som korthus (man kan dock många gånger bli överraskad med diverse undantag). I just ditt fall så tror jag inte vinet vinner nämnvärt på lagring. I min mun är det dessutom ett väldigt mediokert vin rent allmänt även som ungt. Att prova skadar visserligen inte, men dina förväntningar bör vara låga. :)

Som sagt helt färsk, köpte mest för jag tyckte om deras Hermitage :) Tyckte själv att det inte var en "vinnare" och hoppades att den skulle bli bättre efter något/ några år, kunde bara inte avgöra själv, har ju som sagt ingen erfarenhet ;)
Tror jag ska lita blint på dig i detta fallet och inte köpa någon mer helt enkelt :)
 

Rexel

Medlem
Som sagt helt färsk, köpte mest för jag tyckte om deras Hermitage :) Tyckte själv att det inte var en "vinnare" och hoppades att den skulle bli bättre efter något/ några år, kunde bara inte avgöra själv, har ju som sagt ingen erfarenhet ;)
Tror jag ska lita blint på dig i detta fallet och inte köpa någon mer helt enkelt :)
Vilken typ av vin/vilka viner har du gillat mest hittills i din vinresa?
Undrar för att eventuellt komma med några tips:)
 
Vilken typ av vin/vilka viner har du gillat mest hittills i din vinresa?
Undrar för att eventuellt komma med några tips:)
Jag är inte så tät, så det är ganska billiga viner :)
Men Chateau la Rayne - Malbec La Prestige
Den va bra!
Masi Campofiorin va okej.
Amarone gillar jag!
Guigals Hermitage 2012 tyckte jag var bra.
Testade Eberbach's kabinett men den va på tok för söt, så mer halvtorr riesling är väl att föredra! Vad gäller vita viner i övrigt har jag noll erfarenhet.
Har druckit mycket som jag tyckt om men jag inte kommer ihåg med, dom har dock varit långt över min budget om jag vill köpa mer än en enda flaska :D
 

grappa

Medlem
Som sagt helt färsk, köpte mest för jag tyckte om deras Hermitage :) Tyckte själv att det inte var en "vinnare" och hoppades att den skulle bli bättre efter något/ några år, kunde bara inte avgöra själv, har ju som sagt ingen erfarenhet ;)
Tror jag ska lita blint på dig i detta fallet och inte köpa någon mer helt enkelt :)
Skulle vilja nyansera @Mattias svar något. I sin prisklass tycker jag att Guigal's Côtes du Rhône Blanc är väldigt bra i bemärkelsen att det klarar av att visa på områdes och druvblandnings karaktäristik på ett utmärkt sätt även om jag håller med om att det är ett enkelt vin. Håller även med om att det inte blir bättre på lagring.
Testade Guigals röda och vita Hermitage mot hans röda och vita Côtes du Rhône vilket var mycket intressant just på grund av hur lika de var även om det var lätt att hitta det bättre vinet.
 
Skulle vilja nyansera @Mattias svar något. I sin prisklass tycker jag att Guigal's Côtes du Rhône Blanc är väldigt bra i bemärkelsen att det klarar av att visa på områdes och druvblandnings karaktäristik på ett utmärkt sätt även om jag håller med om att det är ett enkelt vin. Håller även med om att det inte blir bättre på lagring.
Testade Guigals röda och vita Hermitage mot hans röda och vita Côtes du Rhône vilket var mycket intressant just på grund av hur lika de var även om det var lätt att hitta det bättre vinet.

Var den vita Hermitagen bra då? Kan man köpa några flaskor och lägga på hyllan? :)
 

grappa

Medlem
Var den vita Hermitagen bra då? Kan man köpa några flaskor och lägga på hyllan? :)
Jag tycker den är riktigt bra. Men en viktig parameter är tycke och smak inte bara kvalitet. Gillar du stilen på vita viner från Norra Rhone (skilj på Viogner baserade och Marsanne/Rousanne som är ganska olika)? I så fall borde du gilla denna. Det kan lagras, inte lika länge som de röda men säkerligen upp till 10 år (från produktionsåret). Det finns nog lagringsinstruktioner på producentens hemsida. Kan även rekommendera Hermitage le Chevalier de Stérimberg från Jaboulet som är ett fantastiskt vin.
 
Jag tycker den är riktigt bra. Men en viktig parameter är tycke och smak inte bara kvalitet. Gillar du stilen på vita viner från Norra Rhone (skilj på Viogner baserade och Marsanne/Rousanne som är ganska olika)? I så fall borde du gilla denna. Det kan lagras, inte lika länge som de röda men säkerligen upp till 10 år (från produktionsåret). Det finns nog lagringsinstruktioner på producentens hemsida. Kan även rekommendera Hermitage le Chevalier de Stérimberg från Jaboulet som är ett fantastiskt vin.
Har ju inte hunnit dricka så mycket, så har inget att jämföra med.
Däremot hittade jag bara Guigals cote du Rhône på SB, i vitt alltså. Vart kan jag hitta den? Vill ju prova så mycket som går :D
Men det är fruktansvärt svårt med låg budget ;)
 

Vino fino

Medlem
Skulle vilja nyansera @Mattias svar något. I sin prisklass tycker jag att Guigal's Côtes du Rhône Blanc är väldigt bra i bemärkelsen att det klarar av att visa på områdes och druvblandnings karaktäristik på ett utmärkt sätt även om jag håller med om att det är ett enkelt vin. Håller även med om att det inte blir bättre på lagring.
Testade Guigals röda och vita Hermitage mot hans röda och vita Côtes du Rhône vilket var mycket intressant just på grund av hur lika de var även om det var lätt att hitta det bättre vinet.
+1. Vi är många som tycker den vita CdR är utmärkt, en finfin företrädare för ett Viognerdominerat vin för ett mycket överkomligt pris.

Det finns en viktig skillnad att notera, särskilt för den som börjar sin vinkarriär och söker sina bäringar, mellan kvalitet och personlig smak. Är detta ett bra vin för pengarna och sitt ursprung/ Gillar jag stilen?
Det är rekommendabelt att prova så många goda representanter för de olika vinstilarna som möjligt. Guigals CdR Blanc är definitivt en god representant för sin stil (i bemärkelsen kvalitet/ursprungstypiskhet kontra pengar).

@fatalbert : skaffa ett konto på Cellartracker så får du snabbt gratis recensioner från världens största vindatabas. Lätt att söka i, lätt att kolla priser, lätt att skaffa sig en nyanserad bild baserad på många vinintresserades recensioner. Inte så bra som diskussionsforum, men en jättebra startpunkt när man funderar över om man ska köpa en viss pava eller ej.
 
Last edited:

grappa

Medlem
Har ju inte hunnit dricka så mycket, så har inget att jämföra med.
Däremot hittade jag bara Guigals cote du Rhône på SB, i vitt alltså. Vart kan jag hitta den? Vill ju prova så mycket som går :D
Men det är fruktansvärt svårt med låg budget ;)
De brukar dyka upp med ny årgång så har du tålamod så borde de komma tillbaka. I annat fall finns de (troligtvis) på Philipssons i Kokkedal strax söder öm Helsingör (om du har rimligt avstånd till Danmark finns det mycket att hämta i grannlandet).
 
De brukar dyka upp med ny årgång så har du tålamod så borde de komma tillbaka. I annat fall finns de (troligtvis) på Philipssons i Kokkedal strax söder öm Helsingör (om du har rimligt avstånd till Danmark finns det mycket att hämta i grannlandet).
Nja inte nära nej ;) (bor i södra Värmland)
Men det kommer nog hända att man åker till både Danmark och Tyskland :)
 
Toppen