Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

SUPRA

Bäst
Jag skulle behöva hjälp med en värdering.

Artikeln är "Grande Cuvee Magnum in OWC, from the 1980 - 1985".
Flaskorna ser mycket bra ut på bilden, och det finns 4 flaskor hos handlaren.

"Magnum of Krug - Grande Cuvee from the 1980 to 1985 of the OHK there is a lable with 1983.
In very good condition colous light and clear with natural sediment"

Jag har ett pris som jag tycker verkar ok, men skulle uppskatta hjälp med värderingen.
En ny flaska kostar väl 3.300 kr på Bolaget?

Vad betyder OWC och OHK? ???
 
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Original wooden case=OWC
Original Holz-Kiste=OHK

Du köper på en tysk site eller?

Vet inte om priserna är bra. Har aldrig sett en Krug från 1980 (men är inte säker på om den släpptes en eller inte det året). Är det standardcuvéen som lagrats?

Man kan alltid kolla slutpriser på auktionsverket eller kolla på utländska siter, winebid.com samt
wine-searcher.com är några platser att börja på.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

shorepower skrev:
Är det standardcuvéen som lagrats?

Ja. Och är den bara i närheten av den flaska MaxiStockholm2 hade med sig är jag i himmelriket.

Tack för översättningen. Tyvärr hittar jag inga bra exempel på de siter du nämnde för att hitta en värdering.

Säljaren vill ha €900 för fyra flaskor Krug GC Magnum, enligt ovan, så det är väl bara att slå till...? :p
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Han säljer även dessa. Kommentarer?

Priser i Euro.

Dom P 1947 - 700
2 x Dom P 1973 - 220
Veuve Cliquet 1952 magnum is 650 euro
 

Krug88

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

SUPRA skrev:
Han säljer även dessa. Kommentarer?

Priser i Euro.

Dom P 1947 - 700
2 x Dom P 1973 - 220
Veuve Cliquet 1952 magnum is 650 euro
Dompa 73 var det ok pris på, de andra är tveksamma.
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Jag hopppar in med ytterligare frågor om Krug GC.

När användes följande av deras etiketter?

180200.gif

4743.jpg

p6nmh.jpg


Exakt när gick de ifrån Private Cuvee och började med Grand Cuvee istället?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Kommer inte ihåg riktigt när man böt etiketter om jag ska vara ärlig. Men jag sprang på en liten tidbit av information som kan vara av intresse, nämligen hur man kan utläsa ett degdatum på korken på en krug GC.

naturligtvis måste flaskan ha öppnats, men ändå...

På korken finns stansat ett en bokstav som följs av ett nummer, exempelvis: V431

Nu, vad "V" står för tvistar de lärde, men den första siffran "4" indikerar degorgeringsår, och den andra siffran indikerar månad i intervaller om två månader, ex 1 = jan/feb, 2 = mar/apr 3 = maj/jun etc.

Vad den sista siffran står för tvistar de lärde fortfarande om.

Lite kul tycker jag!

Infon hittades här.

Om detta även fungerar på vintage har jag ingen aning om!
 

Elvis

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Om vi korkar upp SUPRAs Krug-samling så har vi säkert ett tillräckligt underlag för att lista ut vad både bokstaven och sista siffran betyder! ;)
 

anders

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Elvis skrev:
Om vi korkar upp SUPRAs Krug-samling så har vi säkert ett tillräckligt underlag för att lista ut vad både bokstaven och sista siffran betyder! ;)

Jag är dock tveksam till om nivån på nykterhet under övningen kan vara acceptabel för att presentera rönen som vetenskapligt belagda efteråt. ;D
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Nyfiken på hur det ligger till började jag rota bland de korkar från Krug som jag hade hemma.

1998: V751 & V751
1996: V651
1995: V641
1990: M451
1989: 37
1985: 27
1979: Går inte att läsa
1966: Går inte att läsa
GC: V721, M531, 19

Det går att se utan att öppna flaskan om man bara plockar bort lite av folien.
 

Elvis

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

CH skrev:
Det går att se utan att öppna flaskan om man bara plockar bort lite av folien.

Öh, har du skalat folien av dina oöppnade flaskor??? ???
 

anders

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Om man tolkar siffrorna enligt instruktion ser man att 95:an legat nästan ett helt år längre på fällningen än 96:an.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

CH skrev:
Nyfiken på hur det ligger till började jag rota bland de korkar från Krug som jag hade hemma.

1998: V751 & V751
1996: V651
1995: V641
1990: M451
1989: 37
1985: 27
1979: Går inte att läsa
1966: Går inte att läsa
GC: V721, M531, 19

Det går att se utan att öppna flaskan om man bara plockar bort lite av folien.

Då verkar ju inte logiken stämma... Jaja...

Eller jo, det verkar den visst... Det är min hjärna som inte fungerar efter 4 timmars sömn inatt. Damn that insomnia!
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Elvis skrev:
Öh, har du skalat folien av dina oöppnade flaskor??? ???

Nej det har jag inte gjort.
Jag kollade på de korkar jag sparat.

anders skrev:
Om man tolkar siffrorna enligt instruktion ser man att 95:an legat nästan ett helt år längre på fällningen än 96:an.

Frågan är då vad som gäller för 1990 då eftersom M=199X köper jag inte.
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Från Krugs länk:

"He also told me of a story of when he was doing a wine dinner of Columbia of a guy there who buys 300 bottles of Dom Perignon a year, opens them all on the same day and then takes a bath in it." ::)
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Fick följande svar från Krug när jag frågade om ålderbestämmande på Grande Cuvee & Private Cuvee.


Dear Mr -------------,

First, please accept my deepest apologizes for not answering sooner your
message about Krug Grande Cuvée and Private Cuvée.
We are actually finalizing the Krug blends and the whole life rythm
at the Maison is modified as we are a very small team...!

Until 1972, Krug used to ship 2 cuvées under the name of PRIVATE CUVEE :

The first one without any vintage reference.
In 1972, the House took the decision to change the name of this cuvée into
KRUG GRANDE CUVEE (This Cuvée is our flagship, the signature
of the Krug taste since the creation of he House in 1843).
But, as the minimum of ageing for this cuvée is 6 years, the first labels
of Krug Grande Cuvée appeared on the markets only in 1978.

The second one with a vintage reference (small mention on the left bottom corner of the label)
Krug changed the name of this cuvée into KRUG VINTAGE with the vintage 1964.
The first labels of Krug Vintage 1964 appeared on the markets in 1972, after 8 years of ageing
(indeed, the ageing of a Krug Vintage is between 8 and 14 years, there is no rule,
the tasting only decides !)


For your information, Krug Grande Cuvée is not, despite the fact that it is not dated,
what people usually refer to with the expression "non vintage" champagne but a unique
and original "prestige cuvée" blended over 6 to 10 different years.

The benefits of this "multi-vintage" blending approach are both harmony, ampleness,
complexity and consistency of style blend after blend.

Before the blending exercise takes place, all our single "vins clairs", coming from
strictly selected plots throughout the mosaic of champagne vineyards, are "born" by first
fermentation in small oak casks. This, again, is unique in Champagne and immensely
contributes to the style of Krug and its combination of richness and elegance, power and
subtlety, ripeness and freshness, but also to its legendary longevity.

Finally, I should also mention that after blending and bottling, Krug Grande Cuvée is
matured at Krug for 6 years before release (against 15 months for a non vintage !),
in order to slowly develop its complexity and subtleties.

For all these reasons, Krug is known to enjoy an extraordinary longevity under one
condition of course : proper storage after it has left our cellars. A bottle which has been
kept for few years on the market but at proper storage conditions will normally be superb.

Many thanks again for your interest for Krug,
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Så, för att citera den Irländske poeten Ronan Keating: -"You say it best when you say nothing at all".

Antingen blev du missförstådd eller så ville de inte säga något och gick in i "French mode".
 

Keen

slan
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Krug skrev:
Så, för att citera den Irländske poeten Ronan Keating: -"You say it best when you say nothing at all".

Antingen blev du missförstådd eller så ville de inte säga något och gick in i "French mode".

De lyckades på ett beundransvärt sätt få in det hela på nåt slags marknadsföringsspår.
 

kayaker

Cyklist
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

CH skrev:
Before the blending exercise takes place, all our single "vins clairs", coming from
strictly selected plots throughout the mosaic of champagne vineyards, are "born" by first
fermentation in small oak casks. This, again, is unique in Champagne
Ehum? Antingen har jag missat nå't eller också yrar herr marknadsförare...
 
Toppen