Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Jos

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Krug skrev:
Då verkar ju inte logiken stämma... Jaja...

Eller jo, det verkar den visst... Det är min hjärna som inte fungerar efter 4 timmars sömn inatt. Damn that insomnia!

jaha då är jag tröttare... vilken månad är siffran 7 då??
 

hampus86

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

aha, läste inte hela tråden ;D...annars hade det ju varit rimligt ;D
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Krug skrev:
Så, för att citera den Irländske poeten Ronan Keating: -"You say it best when you say nothing at all".

Antingen blev du missförstådd eller så ville de inte säga något och gick in i "French mode".

Precis, tyckte inte riktigt att de svarade på min fråga så jag förtydligade den och skickade den igen och fick då följande igår:


Hello again,

Here are, approximately, the years that the following labels were used in the markets :

180200.gif

Since approx. 2004


4743.jpg

Approx. 1999-2004


p6nmh.jpg

Approx. 1994-1999


Är det någon mera än jag som tycker att deras uppskattade årtal är helt åt h-e?
 

Elvis

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

CH skrev:
Är det någon mera än jag som tycker att deras uppskattade årtal är helt åt h-e?

Ja, jag trodde i alla fall att etikett nr 2 användes under större delen av 90-talet och etikett nr 3 sedan början av 80-talet.

Fråga hur etiketten såg ut före 1994! Eller menar de att Private Cuvée såldes fram till 1994? ???
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Elvis skrev:
Ja, jag trodde i alla fall att etikett nr 2 användes under större delen av 90-talet och etikett nr 3 sedan början av 80-talet.

Fråga hur etiketten såg ut före 1994! Eller menar de att Private Cuvée såldes fram till 1994? ???

Enligt deras första mail så slutade Privat Cuvee göras 1972 och ersattes då av Grande Cuvee.
Jag trodde nr3 var deras första etikett (1972->198X) och att den ersattes av nr2 någon gång under 80talet (198X->2004).

Jag mailade igen och frågade hur många olika typer av etiketter de haft på sina Grande Cuvee och om årtalen verkligen stämde.
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Följetången fortsätter.

CH skrev:
Enligt deras första mail så slutade Privat Cuvee göras 1972 och ersattes då av Grande Cuvee.
Jag trodde nr3 var deras första etikett (1972->198X) och att den ersattes av nr2 någon gång under 80talet (198X->2004).

Jag mailade igen och frågade hur många olika typer av etiketter de haft på sina Grande Cuvee och om årtalen verkligen stämde.


Jag fick precis svar på den frågan och bifogat var en skrivelse av Remi Krug där han förklarade övergångarna mellan de olika etiketterna.
Årtalen ändrades lite från tidigare mail och det känns som vi är ganska nära att få ett svar på det vi egentligen frågade efter. Återstår bara att få svar på om man kan ta reda på när en flaska blivit deggad av koden på korken men den frågan undviker de kategoriskt så jag tror inte vi kommer så mycket längre.

Mycket nöje med läsningen nedan.



Rémi Krug (January 2005) skrev:
Here is an overview of the full collection of Krug labels over the past 30 years.

a) Krug Private Cuvée in standard champagne bottle : this was Krug before 1978.

b) Krug Grande Cuvée in the exclusive Krug bottle shape with short
cap : this was introduced in 1978 to replace the Private Cuvée.

Exactly same blend philosophy, production choices and style :
The Krug but (i) new 100 % French name ii) exclusive, elegant, inspiring
bottle shape to clearly visualise Krug's uniqueness out of the crowd ....
(iii) new label to better fit the bottle shape. The label and short cap have been
used until 1982 / 83.

c) Krug Grande Cuvée with the beige label and long cap. This was introduced in
+ / - 1982 / 83 when we finally found the mean to have a long cap which was not initially
technically possible for this bottle shape . At the same time we soften the label
color and frames to gain in elegance. This has been used until 1995 / 96.

d) Krug Grande Cuvée with the gold label (at the left of the picture). This was introduced
in 1995 / 96 as we found out, over the years, that the beige label get up was a bit
dull and did not convey the extravagant exuberance of Krug !

e) The new label which we are now releasing ! Yes, after what may seem to be long period
of trials and researches, we have just redefined the whole label, neck label and
foil aspect with the intention of stabilising our "face" the Krug Lover and better express
our House and brand values. When you will see it, you will find it both more traditional
and more modern, more elegant / understated and more impactful, more assertive
and less intimidating .... A combination of superiority and .... modesty.


When I am exposed to show all this and tell the story, for example to MBA students,
people may naturally think that Krug should have died several times from these successive
changes ...

Well the answer is exactly to the opposite. Krug's reputation and appeal has only
grown in the past 30 + years and we have had very few questions and debates on Krug
labels. Why ? Should I tell you ? Quite simply because Krug has remained Krug in taste and
style and this is what Krug Lovers care about.


When you taste your 4 different bottles, you will be doing a vertical of Private / Grande Cuvée
Krug from the late 60's to the late 90's. The continuity of style should be obvious despite
of the expected maturity effect on the older bottles which indeed should display round, deep,
intense dimension, stewed fruit notes ........ very much like with Krug Collection older vintages.

All this, naturally, subject to good storage conditions between the day they left our cellars
and the day you will open them.


Remi Krug

Det verkade med andra ord som våra tidigare uppskattningar med när vilka etiketter användes inte var helt fel (även om vi var lite fel ut med övergången mellan nr 2 & 3)
Skulle bra gärna vilja veta hur etiketten såg ut som ersatte private cuveè. Är det den beiga som nämns tro fast en kortare kork bara eller såg den helt annorlunda ut?


Elvis: hur såg din flaska ut som var från 80-talet?
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Jag vet inte om det hjälper, men här är lite bilder.

Den till vänster är köpt 2008. Den till höger ligger i en trälåda märkt 1983.

Detta är på Magnum.

Krug-etikett-1.jpg


75 or. En GC köpt 2008, de andra (GC) är från eBay med okänt årtal. Gissar på 80-tal.

Krug-etikett-2.jpg


Överkurs :D

Krug-etikett-3.jpg


Taget från Krug-provningen på Grappe i höstas.

Krug-etikett-4.jpg
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

SUPRA: 75 or. En GC köpt 2008, de andra (GC) är från eBay med okänt årtal. Gissar på 80-tal.

Dom flaskorna du skriver "80-tal", tolkar jag i mailet från CH att dom är från som äldst 95/96. Tolkar jag fel, eller?
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

magnum skrev:
SUPRA: 75 or. En GC köpt 2008, de andra (GC) är från eBay med okänt årtal. Gissar på 80-tal.

Dom flaskorna du skriver "80-tal", tolkar jag i mailet från CH att dom är från som äldst 95/96. Tolkar jag fel, eller?

Jag tolkar det på samma sätt och den GC som ligger i en trälåda märkt 1983 tolkar jag som den de beskriver som "beige".
Frågan är då hur etiketten som ersatte PC såg ut? Var det den "beige" fast med en kortare kork eller en helt annan?

Jag besvarade mailet och frågade igen om det gick att utläsa när en flaska är deggad efter koden på korken. Den tror jag visserligen inte att jag får svar men fråga går ju alltid.
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Marknadsavdelningen har svarat igen.

Jag ställde följande fråga "Is there any way of knowing when the bottles been disgorged by the numbers/codes on the cork or is that a winemakers secret?" och fick detta svaret.
Känns inte som jag fick ett svar på min fråga eller?


The disgorgement date is not a winemaker secret... but you are right, it is not something which is transparent at Krug as we firmly believe it is not an issue for Krug Champagnes.
It is our own truth, not good for every Champagnes.

First of all, I'd like to say that there isn't only one disgrogement date for a precise cuvée at Krug, but a succession of dates depending the lots of bottles.
This being said, here are some detailed information about our vision of this question.

Some Champagne Houses have developped a special story about disgorgement dates which is without no doubt important for them but is somewhat irrelevant in the very special case of Krug. Basically, some say that their champagne ages much faster after it has been disgorged than before, and that, consequently, the moment in which this process takes place affects the evolution of the wine significantly. This may be true for them but nor for Krug.

We hear voices like : "before disgorgement the Champagne is nurtured by the lees in the bottles (autolysis phenomenon) and this makes it gain in complexity".
Yes. We fully agree and this is precisely why we give Krug Grande Cuvée 6 years cellar time before release and Krug vintages 8 to 12 years. But after this most generous bottle time, there is not much the wine can further gain from the lees themselves and the disgorgement time becomes more an issue about the cork and its resistance to the pressure than anything else.

Now, what makes Krug's legendary longevity ?
- The quality of the selected grapes, of course, and the good harmony in the blend
- More specific to Krug : the "birth" of all our wines by their famous first fermentation in small oak casks. The micro-oxygenation phenomenon which takes place in the casks, will literally "vaccinate" our wines against future oxydation and grant them a slow and long life.

Finally, there is another and most important factor but which is not under our control : it is quite simply the storage conditions which our bottles are given after they left our cellars' constant temperature (between 9 and 14 centigrades) and absence of light, shocks, vibrations,... which are ideal.
For Krug, storage conditions can explain bottle variations and different speed of evolution much more than anything else (included the disgrogement date).

I hope this will answer your question... and wish you a lot of happy moments... with Krug !
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Men shit måste de köra alla svar genom en corporate marketing bullshit maker.

Det blir ganska tröttsamt, redan efter första meningen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Mkt intressant detta. Man undrar ju varför dom bemödar sig med att koda både flaskan och korken?
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

magnum skrev:
Mkt intressant detta. Man undrar ju varför dom bemödar sig med att koda både flaskan och korken?

Vart hittar du koden på flaskan? Jag har letat efter en utan att hitta men måste missat den då.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

CH skrev:
Vart hittar du koden på flaskan? Jag har letat efter en utan att hitta men måste missat den då.
Längst ned intill kanten mot botten (förståbart??!!) inristad i glaset (ex från en 89a, LLSCCZ00050) på dom äldre flaskorna sitter den på strumpan upptill
 

CH

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

magnum skrev:
Längst ned intill kanten mot botten (förståbart??!!) inristad i glaset (ex från en 89a, LLSCCZ00050) på dom äldre flaskorna sitter den på strumpan upptill

Ok.

Jag har bara en äldre GC hemma och där står det på stumpan. L70103053282.
Säger mig inte någonting men någon annan kanske vet?

Rotade fram en nyare GC bland tomflaskorna och där står det banne mig stämplat på glaset. LLUKV01006
 

anders

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

Skicka koderna till Krug och be dem förklara. Vore intressant att se hur de vrider över det till att förklara Krugs fantastiska smaker...
 

Jos

Medlem
SV: Hjälp med värdering. Krug Grande Cuvée Magnum

SUPRA skrev:
Men shit måste de köra alla svar genom en corporate marketing bullshit maker.

Det blir ganska tröttsamt, redan efter första meningen.

Hahahaha...! Eller hur? Fan, en sån måste jag ha!
 
Toppen