Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med vin!

Nickebus

Medlem
Hej,

Jag är helt grön när det gäller vin förutom att jag har betygsatt ca 300 sorter på vivino men har nu bestämt mig att faktiskt förstå va det är jag dricker.
Tänkte börja med en enkel introkurs och behöver hjälp med att hitta viner till den. Listan finns nedanför och vinerna behöver absolut inte vara det billigaste men gärna inte över 500kr flaskan.


Vita viner

    • Chardonnay utan fat - Chablis/Petit Chablis
    • Chardonnay med fat - USA/Australien
    • Gewurztraminer - Alsace
  • Röda viner
    • Pinot Noir - Bourgogne
    • Shiraz - Australien, Barossa
    • Tempranillo Gran Reserva - Rioja
 

Sarco

Medlem
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår. Du har betygsatt 300 viner men vill nu förstå vin med en enkel kurs?

Vad sägs om https://www.munskankarna.se/sv/vinutbildning/. Där får du en bra början med druvkursen (iaf när jag gick den) Riesling, Chardonnay, Sauvignon blanc, Pinot noir, Syrah/Shiraz och Cabernet sauvignon. Där provar man sammanlagt ca 40-50 viner under kursen inklusive examinationen. En jättebra början för någon som redan kan lite om vin.
 
Trådskapare
N

Nickebus

Medlem
Jag ska vara ärlig och säga att jag inte riktigt förstår. Du har betygsatt 300 viner men vill nu förstå vin med en enkel kurs?

Vad sägs om https://www.munskankarna.se/sv/vinutbildning/. Där får du en bra början med druvkursen (iaf när jag gick den) Riesling, Chardonnay, Sauvignon blanc, Pinot noir, Syrah/Shiraz och Cabernet sauvignon. Där provar man sammanlagt ca 40-50 viner under kursen inklusive examinationen. En jättebra början för någon som redan kan lite om vin.

Vet inte om du riktigt läste mitt inlägg, söker hjälp med att hitta viner som passar in på listan jag skrev. Tänker givetvis inte stanna vid en enkel vinkurs utan har tänkt ta nån sommelierutb längre fram.
 

Sarco

Medlem
Jag läste ditt inlägg. Fick som sagt inte ihop bakgrunden (betygsatt 300 viner) med frågan (listan, rätt enkel att fylla i med valfri sökmotor eller systembolagets sökfunktion) och behovet (enkel introkurs). Jag tolkade dig kanske fel avseende kunskapsnivå. Jag gav ett svar så som jag läste och försökte tolka ditt inlägg, efter bästa förmåga. Beklagar om jag inte förstod. Lycka till i vinjungeln!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet inte om du riktigt läste mitt inlägg, söker hjälp med att hitta viner som passar in på listan jag skrev. Tänker givetvis inte stanna vid en enkel vinkurs utan har tänkt ta nån sommelierutb längre fram.
Om du kommer med dryga kommentarer till den som försöker hjälpa dig ska du kanske inte förvänta dig alltför mycket detaljerad hjälp? Skärpning!
För mig är det förvånande varför det tredje vita vinet efter stereotyp oekad resp ekad Chardonnay att prova som intro skulle vara Gewürztraminer. Varför hoppar du bl.a. över Sauvignon Blanc, Riesling, Pinot Gris och Riesling? Gewürz är definitivt en nischdruva, om än kul.
Det låter därför som att du kunde ha att nytta av att gå en mer grundläggande vinkurs (t.ex. Munskänkarnas 1-betyg eller druvbetyg) som ger ett systematiskt urval av vinstilar, druvsorter och ursprung, om det finns ett utbud där du bor, eftersom det också är ett utmärkt tillfälle att träffa likasinnade. Alldeles oavsett vad du tänkt göra längre fram. Om du är vinintresserade snarare än att du har tänkt jobba med vin, är nog en kommersiell sommelierutbildning dessutom slöseri med pengar.
 

Johan L

Medlem
Vinerna hittar du ju busenkelt på Systembolaget, använd filtrering på deras hemsida så kommer du snabbt fram till vilka alternativ som finns. Kolla i fast sortiment, de kommer vara typiska.

Nästa tips, köp/låna en grundläggande bok om vin. Läs från pärm till pärm. Prova lite viner från områden eller av druvor som du blev nyfiken på. Läs boken igen om ett år.
 

Jesper L

Medlem
Hej,

Jag är helt grön när det gäller vin förutom att jag har betygsatt ca 300 sorter på vivino men har nu bestämt mig att faktiskt förstå va det är jag dricker.
Tänkte börja med en enkel introkurs och behöver hjälp med att hitta viner till den. Listan finns nedanför och vinerna behöver absolut inte vara det billigaste men gärna inte över 500kr flaskan.


Vita viner

    • Chardonnay utan fat - Chablis/Petit Chablis
    • Chardonnay med fat - USA/Australien
    • Gewurztraminer - Alsace
  • Röda viner
    • Pinot Noir - Bourgogne
    • Shiraz - Australien, Barossa
    • Tempranillo Gran Reserva - Rioja
Köpa/låna Håkan Larssons guide till vinets värld. Där har du 11 olika provningar med förslag på viner till respektive provning.

Lycka till.
 

Fixfred

Medlem
Jag tänkte att jag lånar denna tråd eftersom jag inte hittar något bättre :)
Har en vän som är intresserad av vin från Margret River. Jag har inte superkoll på Australien. Är det någon som har tips på producenter och vart jag får tag i någon flaska att dela med min vän?
 

Johan L

Medlem
Jag tänkte att jag lånar denna tråd eftersom jag inte hittar något bättre :)
Har en vän som är intresserad av vin från Margret River. Jag har inte superkoll på Australien. Är det någon som har tips på producenter och vart jag får tag i någon flaska att dela med min vän?

Systembolaget listar för närvarande 27 stycken viner därifrån. Vasse Felix torde väl vara en bra start men antar att din vän redan har koll på dem.

Decanter hade nyligen en panelprovning av chardonnayviner från Margaret River, kan vara något att kika på om du vill få tips på viner att leta efter annorstädes.
https://www.decanter.com/premium/margaret-river-chardonnay-panel-tasting-results-488624/ (kräver medlemskap för att läsa i fullversion)
 

sunqan

Vinös
Jag tänkte att jag lånar denna tråd eftersom jag inte hittar något bättre :)
Har en vän som är intresserad av vin från Margret River. Jag har inte superkoll på Australien. Är det någon som har tips på producenter och vart jag får tag i någon flaska att dela med min vän?
Varför inte starta en ny tråd?
 
Toppen