Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp med vinkyl!

Jos

Medlem
Funderar på vinkyl, eller rättare sagt lagringsskåp, och efter att ha googlat efter info så verkar det som det finns tre "vanliga" tekniker.

Kompressor - Njaa... Vibrationer

Absorption - ingen aning om hur det funkar men tydligen helt vibrationsfritt

"Thermoelectric"/ Peltier - Vad jag förstår helt vibrationsfritt men eftersom de inte blir lika kalla som ett med kompressor så är det inget att ha till kylskåp i hemmet. För vinlagring behövs ju inte så kallt däremot... Tydligen energisnålt också.

Kanske någon som har ett skåp med absorption eller Peltier-teknik? Om ja, är de ljudlösa/vibrationsfria? Är ute efter ett litet skåp, högst halvskåp. Hittade ett Dometic halvskåp som tydligen ska jobba med absorption men tyckte 19K var lite väl saftigt.

Tar gärna emot tips på vinskåp med vibrationsfri teknik i lite billigare prisklass.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Hjälp med vinkyl!

Jos skrev:
Funderar på vinkyl, eller rättare sagt lagringsskåp, och efter att ha googlat efter info så verkar det som det finns tre "vanliga" tekniker.

Kompressor - Njaa... Vibrationer

Absorption - ingen aning om hur det funkar men tydligen helt vibrationsfritt

"Thermoelectric"/ Peltier - Vad jag förstår helt vibrationsfritt men eftersom de inte blir lika kalla som ett med kompressor så är det inget att ha till kylskåp i hemmet. För vinlagring behövs ju inte så kallt däremot... Tydligen energisnålt också.

Kanske någon som har ett skåp med absorption eller Peltier-teknik? Om ja, är de ljudlösa/vibrationsfria? Är ute efter ett litet skåp, högst halvskåp. Hittade ett Dometic halvskåp som tydligen ska jobba med absorption men tyckte 19K var lite väl saftigt.

Tar gärna emot tips på vinskåp med vibrationsfri teknik i lite billigare prisklass.

Absorbtionsskåp är den första tekniken som uppfanns för kylskåp.
Absolut vibrationsfritt. Drar minst tre gånger så mycket ström som
ett skåp med kompressor. Det är alltid risk för vibrationer från
kompressorn men de exklusivare hävdar att deras skåp har
tillräckligt bra vibrationsdämpning för att inga vibrationer skall
gå in i skåpet. Dessutom går ju inte kompressorn hela tiden.
Står skåpet svalt och inte öppnas titt som tätt så lär kompressorn
inte behöva jobba mycket.
Bättre skåp har dessutom kolfilterfiltrering av luften i skåpet
och fläkt, som gör att temperaturen blir jämn.
Mieles skåp tycker jag verkar OK men kostar en hel del.
Tillverkas av Liebherr som är några tusenlappar billigare.
Ett tips: dessa skåp är MYCKET billigare i Tyskland så
även inräknat fraktkostnaden så spar du många tusen.
Glasdörr är också MYCKET dyrare än en vanlig dörr och
egentligen bara för show-off.
Peltier-teknik vet jag inte så mycket om.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Hjälp med vinkyl!

Tack för svar!

Efter lite lunchgooglande hittade jag detta
http://www.winecoolerexpert.com/thermoe ... ators.html

Verkar helt klart som om Peltier-teknik är överlägset för vinlagringsskåp. Drar mindre ström, mindre temperaturfluktuation och vibrationsfritt. Men vad jag förstår så är tekniken lite för klen för att använda i fullstora skåp.
 
Toppen