Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp mig hitta min stil....

moos

Medlem
Hej alla glada!

Blev frälst i julas då jag drack en flarra Dom Perignon 2002. Innan det har jag framför allt varit almänt intresserad av vin & mat.
Som nybliven champagnenörd så tänkte jag be om lite hjälp. Jag har startat ett projekt där jag provar så många olika champagner som möjligt, hittils:

Moët & Chandon Dom Perignon Vintage 2002
Veuve Clicquot Sec NV
Veuve Clicquot Brut NV
Egly-Ouriet Brut Tradition Grand Cru
Diebolt-Vallois Brut Prestige NV
Taittinger Brut Reserve NV
Billecart-Salmon Cuvée Nicolas Francois Billecart 1998
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Grand Cru
Pol Roger Vintage 2000
Diebolt-Vallois Brut NV
Krug Grand Cuvée, Brut NV
Krug Rosé Brut NV
Krug Vintage 1998
Krug Vintage 2000
Krug Close de Mesnil 1998
Gosset Grand Réserve NV
Egly-Ouriet Les Vignes De Vrigny 2007/2011
Bollinger Bollinger Special Cuvée NV
André Clouet Silver Brut Natur NV
Pol Roger Brut NV
Pierre Peters Cuvée e Reserve Grand Cru, Brut NV
Moët & Chandon Grand Vintage 2002
Claude Cazals Blanc de Blancs Grand Cru Cuvée Vive, Extra Brut NV

De i fet stil är dom som jag har uppskattat mest. Det är hittils bara Tattinger som inte har skänkt mig någon glädje alls.

Har jag en stil på gång? Har ni några tips på likande champagner?

Är det nån annan jag borde prova?
 

kayaker

Cyklist
SV: Hjälp mig hitta min stil....

Jag tycker att listan verkar spreta en del. Hur många flaskor har du testat av varje? En, två eller flera?
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Hjälp mig hitta min stil....

1 flaska av varje förutom krug som var ca ett halvt glas av varje.
Detta är sedan julas så det är väll inte så dåligt jobbat....
Är det någon som jag borde ge en andra chans?
 
SV: Hjälp mig hitta min stil....

moos skrev:
1 flaska av varje förutom krug som var ca ett halvt glas av varje.
Detta är sedan julas så det är väll inte så dåligt jobbat....
Är det någon som jag borde ge en andra chans?

Förutom dyr så täcker detta stora delar av champagne. Jag kan bara ge dig rådet att fortsätta prova lite olika. Saknas en del av de nya odlarna, en del utan dosage etc etc. Ingen jag tycker du måste du provar igen (ja, Cdm då, det är ju aldrig fel, glöm inte att bjuda in mig bara) utan prova på, gå på exempelvis Systembolagets champagneprovningar (prestigen är oftast verkligen bra), prova äldre etc (rätt mycket ungt i listan).

Du har en lång och intressant resa framför dig, smaken hittar du efterhand. Det finns många inlägg på forumet och många läser, Skriver du vad du provar och vad du tycker så kan du få andras synpunkter Och som du redan är inne på, smaken är individuell,
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Hjälp mig hitta min stil....

Listan på champagne som skall provas är redan lång och 12 flaskors vinkylen är full så det kommer att fortsättas med olika typer fram tills det inte är kul längre....

Bor i Oslo så jag jobbar på att komma med på så många provningar som möjligt men det är svårt då de är populära.
Det som skall provas i näraliggande framtid (ligger i vinkylen) är:

Bollinger La Grand Année 1999
Camille Savès Carte Blanche Brut
Diebolt-Vallois Fleure de Passion 2005
Diebolt-Vallois Rosé Brut
Eric Rodez Blanc de Noirs Brut
Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996
Jacquesson Millésime Brut 2002
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguins
Lanson Black Lable
Lanson Millésime 2002
Pol Roger Blanc de Blancs 2000

Jag provar högt och lågt och försöker att få en sån stor spridning som möjligt på de jag provar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Hjälp mig hitta min stil....

moos skrev:
Listan på champagne som skall provas är redan lång och 12 flaskors vinkylen är full så det kommer att fortsättas med olika typer fram tills det inte är kul längre....

Bor i Oslo så jag jobbar på att komma med på så många provningar som möjligt men det är svårt då de är populära.
Det som skall provas i näraliggande framtid (ligger i vinkylen) är:

Bollinger La Grand Année 1999
Camille Savès Carte Blanche Brut
Diebolt-Vallois Fleure de Passion 2005
Diebolt-Vallois Rosé Brut
Eric Rodez Blanc de Noirs Brut
Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996
Jacquesson Millésime Brut 2002
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguins
Lanson Black Lable
Lanson Millésime 2002
Pol Roger Blanc de Blancs 2000

Jag provar högt och lågt och försöker att få en sån stor spridning som möjligt på de jag provar.
Ja det var sannerligen en blandning både "högt och lågt"
Säg till innan du testar Henriot CdE1996 den är riktigt bra ;)
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Hjälp mig hitta min stil....

Henriot skall med till uppsala första helgen i mars. Så den dricks på fredagen eller lördagen till sammans med två barndomsvänner. Högt och lågt blir det när man blint provar ting som nån, vem som helst, vänner, forum & bloggare rekomenderar :). Men kul är det!

Jag kanske skall om formulera min fråga om min stil.....
Finns det nån gemensam nämnare i de jag gillar?
Vilka olika stilar finns i champagne?
 
SV: Hjälp mig hitta min stil....

moos skrev:
Jag kanske skall om formulera min fråga om min stil.....
Finns det nån gemensam nämnare i de jag gillar?
Vilka olika stilar finns i champagne?
Det finns ingen gemensam stil annat än att de flesta är bra. Du har breda rostade cuvéer med stil från stort hus, odlare som gör stålhårda BdB, ekade PN och PM från odlare som gör en lätt oxiderad stil, cuvéer som endast lagrats i stålfat, prestigé-BdB mm mm.

Den enda som är konsekvent är att du verkar gilla alla Egly-Ouriet, ekade, lätt oxiderad stil

Vilka stilar som finns, det är tar ett tag att svara på, gillar du endast Rhone, så säger nog många Champagne, älskar du champagne så finns det många stilar. Jag vet inte hur länge du har varit intresserad av vin eller vad du provat innan men det tar ett tag innan du hittar vad du gillat i ett område, det är min erfarenhet och vad "värre" är (då man köper på sig en hel del), smaken kommer förändras.

Köp lite böcker, Den här boken är bra http://www.amazon.co.uk/Finest-Wines-Ch ... 1845134869

The winedoctor har en del bra http://www.thewinedoctor.com/regionalgu ... agne.shtml eller Stevenson http://www.wine-pages.com/guests/tom/intro.htm

RJ 4000 champagnes (den sista av RJs böcker som går att läsa, har visserligen en del gamla provningsanteckningar men å andra sidan fakta är det som är intressant, inte om RJ ger 85 eller 90 poäng). http://www.amazon.co.uk/4000-champagnes ... 276&sr=1-1
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Hjälp mig hitta min stil....

Jag är rätt ny frälst, men har under flera år uppskattat ett glas vin till maten.
Tack för tipset på litteratur, det skall studeras framöver.
 
Toppen