Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Mysonoxen

Medlem
Efter att i ett antal år bott i en lägenhet med en tillhörande gammal fin jämntempererad källare där mina viner trivts utmärkt kom idag min fru med den obehagliga nyheten att hon vill flytta i maj.

Full i fan som hon är har hon likt alla andra kvinnor redan tecknat sig för ett prospekt, nämligen ett stort, fint relativt nybyggt radhus. Jag skulle få en liten bit närmare till jobbet också och HON hade redan tittat på det och godkänt det.

Eftersom jag hade morgonen fri kastade jag mig i bilen och åkte och bad att få titta på kåken.
Japp, nytt var det, och fräscht och rent och fint och allt. MEN, hela den moderna kåken var på det hela alldeles för modern.

Den första tanken som slog mig var givetvis hur mina små älsklingar skulle klara flytten från sin lugna slummer i den trevliga, vibrationsfria källaren. Min första tanke var att låta Grappe eller nåt liknande förvalta mina älsklingar, men som den borne hedonist jag är vill jag givetvis ta upp en pava då jag själv vill, låta den stå ett par dagar och dekantera den och njuta den i mitt hem. Inget ont därmed om att låta förvara sitt vin på så vis men det är inte min likör.

Jag tänker heller inte tvingas sitta och halsa mina sista pavor Krug-88 eller Mouton -82 gråtande i passagerarsätet på flyttbilen, och det skulle ta emot att sälja dem också.

Funderade på vinkyl, men var i h-e skulle den få plats, då planlösningen är vansinnig. I köket med diskmaskiner, gigantiskt kylskåp, dito frys är ju uteslutet. Ett av sovrummen ska grabben ha och det andra är reserverat för oss. Inget av dem dög då vår dubbelsäng min fru beställt från Italien är stor som en mindre atlantångare. Vardagsrummet med stora panoramafönster och morgonsol är inte lovande, och ena badrummet har frugan beställt en stor jacuzzi (skönt med bubbelbad, men inte för vinerna i kylen bredvid) och i det andra står en tvättpelare + en duschkabin och tar upp utrymmet. Trappan är placerad mitt i eländet och utrymmet under trappan upptas bl.a. av ett proppskåp, så där rök den idén om en kylplacering, och som förråd har vi till min stora förtvivlan ingen härlig, gammaldags källare utan nån slags jäkla friggebod ute på tomten med ett stort fönster för maximal solljusbestrålning och givetvis på den sida som har morgonsol.

Borde kanske posta detta under "vindilemman" eller nåt men trots allt är det ju lagringen som är problemet. Hur ska man kunna njuta t.ex. av sin 1989 La Tâche under dylika omständigheter? Man är ju ingen miljonär och vill ju vårda sina flaskor så ömt som möjligt, och speciellt de 2000 och 2005:eek:r man tänkt förgylla sin ålders höst med.

Alltså, vad hade ni gjort?

1. Skaffat en mindre vinkyl och sålt av det ni kunnat avvara.
2. Druckit upp alla dyrgriparna.
3. Ändå tagit dem till en firma som lagrar dem, eventuellt till min bror som har en stor, fin vinkällare likt den jag har/hade (suck).
4. Skiljt er, tjejer finns det gott om.
5. Sålt det nya radhuset i lönndom mot en Margaux 1900 i Pillet-Will tappning, en magnum 1945:a Mouton och en låda Dompan 1996 och därpå tagit konsekvenserna av agerandet.
6. Något annat.

Tacksam för svar för nu är min hjärna blockerad av detta problem och min skarpsynthet därmed reducerad till paddornas nivå.
 

anders

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Jag tänkte föreslå under punkt 6:
Invitera medlemmarna i detta forum till en sjujäkla flyttfest. Någon mer som stödjer det förslaget?
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Sannerligen ett dilemma.
Själv har jag alltid önskat mig ett hus och sedan i höstas då vi flyttade till ett har jag aldrig mått bättre. Med tanke på att min "vinlagringshobby" är väldigt nyfunnen va insikten att min nya källare blir perfekt för vinlagring bara ett stort pluss i kanten.
För egen del hade jag aldrig flyttat tillbaka till lägenhet och jag tror att du skulle känna de samma om vi bortser från problemet med dina viner.

Mitt konkreta förslag till dig är att flytta och gör frugan till lags. Därefter river du alternativt bygger om friggeboden. Idag får du bygga 15 kvm varav du borde kunna isolera en tillräcklig del för att kunna förvara dina viner.
Alltså en modern vinkällare ovan gjorde med konstgjord fuktighet och temp.

Annars så stödjer jag naturligvis Anders förslag :D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Mysonoxen skrev:
Efter att i ett antal år bott i en lägenhet med en tillhörande gammal fin jämntempererad källare där mina viner trivts utmärkt kom idag min fru med den obehagliga nyheten att hon vill flytta i maj.

Full i fan som hon är har hon likt alla andra kvinnor redan tecknat sig för ett prospekt, nämligen ett stort, fint relativt nybyggt radhus. Jag skulle få en liten bit närmare till jobbet också och HON hade redan tittat på det och godkänt det.

Eftersom jag hade morgonen fri kastade jag mig i bilen och åkte och bad att få titta på kåken.
Japp, nytt var det, och fräscht och rent och fint och allt. MEN, hela den moderna kåken var på det hela alldeles för modern.

Den första tanken som slog mig var givetvis hur mina små älsklingar skulle klara flytten från sin lugna slummer i den trevliga, vibrationsfria källaren. Min första tanke var att låta Grappe eller nåt liknande förvalta mina älsklingar, men som den borne hedonist jag är vill jag givetvis ta upp en pava då jag själv vill, låta den stå ett par dagar och dekantera den och njuta den i mitt hem. Inget ont därmed om att låta förvara sitt vin på så vis men det är inte min likör.

Jag tänker heller inte tvingas sitta och halsa mina sista pavor Krug-88 eller Mouton -82 gråtande i passagerarsätet på flyttbilen, och det skulle ta emot att sälja dem också.

Funderade på vinkyl, men var i h-e skulle den få plats, då planlösningen är vansinnig. I köket med diskmaskiner, gigantiskt kylskåp, dito frys är ju uteslutet. Ett av sovrummen ska grabben ha och det andra är reserverat för oss. Inget av dem dög då vår dubbelsäng min fru beställt från Italien är stor som en mindre atlantångare. Vardagsrummet med stora panoramafönster och morgonsol är inte lovande, och ena badrummet har frugan beställt en stor jacuzzi (skönt med bubbelbad, men inte för vinerna i kylen bredvid) och i det andra står en tvättpelare + en duschkabin och tar upp utrymmet. Trappan är placerad mitt i eländet och utrymmet under trappan upptas bl.a. av ett proppskåp, så där rök den idén om en kylplacering, och som förråd har vi till min stora förtvivlan ingen härlig, gammaldags källare utan nån slags jäkla friggebod ute på tomten med ett stort fönster för maximal solljusbestrålning och givetvis på den sida som har morgonsol.

Borde kanske posta detta under "vindilemman" eller nåt men trots allt är det ju lagringen som är problemet. Hur ska man kunna njuta t.ex. av sin 1989 La Tâche under dylika omständigheter? Man är ju ingen miljonär och vill ju vårda sina flaskor så ömt som möjligt, och speciellt de 2000 och 2005:eek:r man tänkt förgylla sin ålders höst med.

Alltså, vad hade ni gjort?

1. Skaffat en mindre vinkyl och sålt av det ni kunnat avvara.
2. Druckit upp alla dyrgriparna.
3. Ändå tagit dem till en firma som lagrar dem, eventuellt till min bror som har en stor, fin vinkällare likt den jag har/hade (suck).
4. Skiljt er, tjejer finns det gott om.
5. Sålt det nya radhuset i lönndom mot en Margaux 1900 i Pillet-Will tappning, en magnum 1945:a Mouton och en låda Dompan 1996 och därpå tagit konsekvenserna av agerandet.
6. Något annat.

Tacksam för svar för nu är min hjärna blockerad av detta problem och min skarpsynthet därmed reducerad till paddornas nivå.

Som August så skarpsynt skrev för 129 år sedan: "Kvinnan är en förbannad gåta som ingen man kan lösa!"

Du kan lugnt leva vidare tryggt försäkrad om att hon säkert tänkte på din vinsamling, men valde att helt bortse från dina älsklingar och deras välbefinnande! Och om hon nu, mot förmodan skall tilläggas, kände ett sting av medkänsla så försvann det snabbt då hon tönkte sig själv sittandes i bubbelkaret led levande ljus och en god bok. Men här tror jat att du kan ha en bevekelsepunkt, vad ska ni konsumera i sagda bubbelkar? Dagens på BiB? Pommac från ICA eller kanske rentutav porlande vatten? Hur kan hon förvänta sig att kunna bibehålla kvalitetsdrycker för angenäma hemmakvällar om dessa förvaras inlåsta i en ogästvänlig (och vedervärdigt oöppen som Grappe ofta är på helger) vinkällare?

Det kommer att bli svårt. Ett sätt är att installera en form av vinlagring i vardagsrummet. Exempelvis borde "hemliga lådan" http://www.norcool.se/ kunna vara en lösning anpassad att monteras i rad längs ena väggen och denna kan då fungera som kombinerad vinkyl och tvbänk om så önskas. Denna kan ju också klämmas in på olika ställe i köket, då den inte tar lika mycket plats som en konventionell kyl. Men då återstår ju naturligtvis frågan om hur mycket vin du har!

Norcool kan även hjälpa till med specialgjorda vinlagringsrum, så du kan alltså få hjälp att orna till din friggebod, men lycka till med att förankra den idén! För där ska ju blomlådor, säckar med växtnäring, pulkor och diverse julgranspyn lagras och fungera som råttbo! kolla här för mer info om kylrummen: http://www.norcool.se/?page=933.

Jag önskar dig lycka till med jakten på lagringsplats, det kanske är möjligt att hyra in ett gäng polacker att gräva ett "skyddrsum" på din tomt där du kan inreda en härlig vinlya.

Krug
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Tackar för svaren, och jag antar att Anders förslag delvis sammanfaller med min punkt 2. Drack jag upp allt själv skulle jag ha skrumplever redan i april.

Det där med att bygga om friggeboden kanske inte var så tokigt, men jag undrar om det skulle godkännas att jag hade 2 meter tjocka stenmurar och ingen insyn plus att jag själv skulle sitta med min salig morfars älgstudsare och bevaka bygget 24/7, men det skulle onekligen bli ett pikant inslag i radhusområdesbilden. ;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Du kan ju göra en liten pryl som i den gamla tecknade serien "Danger Mouse" från tidigt 90tal. Dvs ha friggeboden som hemlig ingång till den tidigare nämnda bunkern. Sen kan du smyga in där och byta om till ditt alter ego "Mysonmannen" och springa runt i området och sticka hål på BiBar innan du efter en natts värv drar dig tillbaka till ditt egeninredda mansrum (som ligger i anslutning till bunkern, naturligtvis inredd med lejonpälsar, lampor av zebraskinn och väggar täckat med monterade korkar från exklusiva flaskor) och sippa på en skön pava bubbel.
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Som August så skarpsynt skrev för 129 år sedan: "Kvinnan är en förbannad gåta som ingen man kan lösa!"

Du kan lugnt leva vidare tryggt försäkrad om att hon säkert tänkte på din vinsamling, men valde att helt bortse från dina älsklingar och deras välbefinnande! Och om hon nu, mot förmodan skall tilläggas, kände ett sting av medkänsla så försvann det snabbt då hon tönkte sig själv sittandes i bubbelkaret led levande ljus och en god bok. Men här tror jat att du kan ha en bevekelsepunkt, vad ska ni konsumera i sagda bubbelkar? Dagens på BiB? Pommac från ICA eller kanske rentutav porlande vatten? Hur kan hon förvänta sig att kunna bibehålla kvalitetsdrycker för angenäma hemmakvällar om dessa förvaras inlåsta i en ogästvänlig (och vedervärdigt oöppen som Grappe ofta är på helger) vinkällare?

Det kommer att bli svårt. Ett sätt är att installera en form av vinlagring i vardagsrummet. Exempelvis borde "hemliga lådan" http://www.norcool.se/ kunna vara en lösning anpassad att monteras i rad längs ena väggen och denna kan då fungera som kombinerad vinkyl och tvbänk om så önskas. Denna kan ju också klämmas in på olika ställe i köket, då den inte tar lika mycket plats som en konventionell kyl. Men då återstår ju naturligtvis frågan om hur mycket vin du har!

Norcool kan även hjälpa till med specialgjorda vinlagringsrum, så du kan alltså få hjälp att orna till din friggebod, men lycka till med att förankra den idén! För där ska ju blomlådor, säckar med växtnäring, pulkor och diverse julgranspyn lagras och fungera som råttbo! kolla här för mer info om kylrummen: http://www.norcool.se/?page=933.

Jag önskar dig lycka till med jakten på lagringsplats, det kanske är möjligt att hyra in ett gäng polacker att gräva ett "skyddrsum" på din tomt där du kan inreda en härlig vinlya.

Krug

Tackar för tips!

Norcool verkar ändå ha tagit sig an problemet på ett bra sätt, och jag antar att jag själv varit priviligierad och bortskämd, efetrsom då jag tänker efter många av mina vinälskande vänner dragits med dylika problem.

Jag har en del vin, en del lådor bl.a. som jag nu inser att jag tyvärr måste göra mig av med och hamra ut Châteauemblemen som souvenirer på väggen (som de där de brukar sälja i krimskramsaffärerna i Pauillac).

Sedan är det ju en fördel om det är ett bra lås också på vinkylarna som jag givetvis placerar på det mest vibrationsfria stället i huset. (En god vän köpte apropå vibbar en vinkyl på något av de större elkedjornas varuhus, och efter en semester fann han att det pågått byggnationsarbeten med tillhörande sprängningar nära hans bostad, och då han öppnade skåpet var dyrgriparna fortfarande chockade och en La Grande Dame hade "poppat". Vet inte om han i sin nöd överdrev, men jag blev åtminstone vaksam i a f mot billigare märken som reas ut för 800 bagis...) Lås behövs ju dessutom så inte Myson Jr. kommer åt mina dyrgripar. Redan nu kan han tvinga ner en korkskruv i flaskan även om han inte helt har styrkan att dra ur nån av de segare långkorkarna, och jag vill inte höra "Pappa, den här flaskan med den dansande gumsen var riktigt god, men jag är snurrig nu och har spytt flera ggr", när jag kommer hem från jobbet.

Som sagt: Ett dilemma, men jag ska ringa Norcool och prata lösningar a s a p :)
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Du kan ju göra en liten pryl som i den gamla tecknade serien "Danger Mouse" från tidigt 90tal. Dvs ha friggeboden som hemlig ingång till den tidigare nämnda bunkern. Sen kan du smyga in där och byta om till ditt alter ego "Mysonmannen" och springa runt i området och sticka hål på BiBar innan du efter en natts värv drar dig tillbaka till ditt egeninredda mansrum (som ligger i anslutning till bunkern, naturligtvis inredd med lejonpälsar, lampor av zebraskinn och väggar täckat med monterade korkar från exklusiva flaskor) och sippa på en skön pava bubbel.

Ja, jag ska kolla om mina gamla träningsoverallbyxor fortfarande finns kvar, sedan kan jag komplettera med en Cossart-Gordon T-shirt jag köpte på Madeira anno dazumal och en spansk cape a la Don-figuren från Sandeman.

Kanske vore nåt. Här ska det punkteras BiB-boxar.

Mysonmannen: På dagarna en fridsam familjefar, på nätterna: en skoningslös förkämpe för kvalitetsviner ;D
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Och som superhjältetema kan du nynna på: http://www.youtube.com/watch?v=Rg1iEBWxVeQ

Påminner mig om att jag faktiskt var i London nåt år efter det att denna låt kom ut och en mycket klent språkbegåvad svensk man dök upp i en skivaffär jag besökte och skulle ha en platta med gruppen och följande konversation utspelades:

Mannen: jo gått Uuuuuu beee förti?

Expediten: What?

Mannen: Juuuu biii förti

Expediten: Eh?

Mannen: uh beh four zero

Expediten: What?

Till sist tvingades jag hjälpa den stackars saten att få sin platta. Livet är grymt ibland.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Gode gud... Ibland så...

Kanske inte helt topic men då jag satt i Amsterdam och avnjöt en sval Heineken och laddade upp för kvällens aktiviteter så hörde jag följande ord på klingande svenska; "Du Maj, space cookies låter smaskigt! Ska vi inte köpa en varsin?" Jag tittade bort mot rösterna och såg två kvinnor i 45årsåldern. Allt jag kunde tänka var "Ja! Gode Gud! JA!" Tyvärr blev det inget köp, iaf inte som jag kunde se.

Språkförbistringar tillsammans med generell naivitet är alltid underhållande!
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Mysonoxen skrev:
Tackar för svaren, och jag antar att Anders förslag delvis sammanfaller med min punkt 2. Drack jag upp allt själv skulle jag ha skrumplever redan i april.

Det där med att bygga om friggeboden kanske inte var så tokigt, men jag undrar om det skulle godkännas att jag hade 2 meter tjocka stenmurar och ingen insyn plus att jag själv skulle sitta med min salig morfars älgstudsare och bevaka bygget 24/7, men det skulle onekligen bli ett pikant inslag i radhusområdesbilden. ;D

Nu vet jag inte riktigt vad reglementet säger, men låt oss spåna lite.
Känner inte till dina ekenomiska tillgångar men varför inte bygga en friggebod med 15 kvm byggyta samt utgrävd källare?
Friggeboden får agera uppsamlingsplats åt skräp såsom klippmaskiner och markiser medans källaren blir utmärkt för vinlagring.
Således får ni 30 kvm extra, frugan blir glad och du får din bunker. Slutet gott, allting gott ;)
 

lepatrik

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Gode gud... Ibland så...

Kanske inte helt topic men då jag nu sitter i Amsterdam och avnjuter en sval Heineken och ladar upp för kvällens aktiviteter så hörde jag följande ord på klingande svenska; "Du Maj, space cookies låter smaskigt! Ska vi inte köpa en varsin?" Jag tittade bort mot rösterna och såg två kvinnor i 45årsåldern. Allt jag kunde tänka var "Ja! Gode Gud! JA!" Tyvärr blev det inget köp, iaf inte som jag kunde se.

Språkförbistringar tillsammans med generell naivitet är alltid underhållande!

Det är måndag, jag sitter på jobbet. Du sitter i Amsterdam drickandes öl på ett ställe som säljer space cookies.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Jag vet inte vad jag skrev där riktigt. Jag är inte i Amsterdam. Jag sitter också på jobbet. Jag skrev av någon anledning i fel tempus.

Jag korrigerar härmed påståendet och ändrar till: "Då jag satt i Amsterdam".
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Krug skrev:
Gode gud... Ibland så...

Kanske inte helt topic men då jag satt i Amsterdam och avnjöt en sval Heineken och laddade upp för kvällens aktiviteter så hörde jag följande ord på klingande svenska; "Du Maj, space cookies låter smaskigt! Ska vi inte köpa en varsin?" Jag tittade bort mot rösterna och såg två kvinnor i 45årsåldern. Allt jag kunde tänka var "Ja! Gode Gud! JA!" Tyvärr blev det inget köp, iaf inte som jag kunde se.

Språkförbistringar tillsammans med generell naivitet är alltid underhållande!

Hahaha, Space Cadets kanske hade varit mera lämpligt!

Men Amsterdam kan ibland vara komiskt i sig. Minns då jag och en polare nån gång på 80-talet besökte ett av deras "caféer" och frågade om vi kunde få en varsin öl.

- Tyvärr serverar vi inte alkohol här, sa servitrisen, men ni kan få en joint om ni vill...

Som tur var hittade vi en vinbar lite längre ner på gatan med ett hyggligt sortiment på glas.

...och jag hoppas kunna lova att detta blir den sista OT för min del, ingen språkförbistring dock, men komiskt och vinorienterat. Vet inte varför jag kom på henne, men vad tusan.

Jag besökte Moët & Chandon 2003 och med på rundvandringen var en sällsynt korkad holländska.

De som varit där vet att Moët håller sig med små glaspyramider och när tanten på allvar frågade om hon kunde ta ett glas ur pyramiden och köpa det började jag begripa var det skulle sluta.

Sedan frågade hon om de tvättade druvorna innan pressningen, och trots att guiden grundligt förklarat allt från jäsningsprocessen, visat riktig remuage samt avlägsnandet av jästfällning m.m. frågade hon lik förbannat var kolsyremaskinen fanns. Hon hade tänkt sig någon slags gigantisk Soda Stream som fixade till bubblet på ett snyggt sätt.

Då jag därpå brast ut i gapskratt kunde heller inte guiden hålla sig utan vi skrattade ikapp, och den korkade kvinnan såg ut som ett ? i ansiktet.

Ja ja, anekdoter kan jag dra många av däribland den om ett par japaner som blev stupfulla på två glas vin på Vieux Château Certan en gång då jag var där, men det spar vi till senare.
 

lepatrik

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Jag har själv beställt några Space Cookies som jag hoppas den administrativa personalen snart överaskar mig med. Till det surplar jag le vieux donjon CdP 2005
 
Trådskapare
M

Mysonoxen

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

v_skogh skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad reglementet säger, men låt oss spåna lite.
Känner inte till dina ekenomiska tillgångar men varför inte bygga en friggebod med 15 kvm byggyta samt utgrävd källare?
Friggeboden får agera uppsamlingsplats åt skräp såsom klippmaskiner och markiser medans källaren blir utmärkt för vinlagring.
Således får ni 30 kvm extra, frugan blir glad och du får din bunker. Slutet gott, allting gott ;)

Jag lägger för mycket pengar på vin annars skulle jag haft en någorlunda skaplig ekonomi :D

Nåja, man får se vad lagen säger. En stackars kusin till undertecknad trodde han hade rätt att bygga ett garage till på egen tomt då hans dotter som bodde hemma nyss tagit körkort och fixat bil, men det blev ett helvetes liv på kommun(ist?)gubbarna som styrde och han fick riva hela rasket, så jag får väl kolla läget som sagt. Skulle kommunen riva/gräva upp min källare med tillhörande viner förvandlades jag nog trots allt till Mysonmannen med rätt att döda politiker hur from och fredlig av mig jag än är...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Mysonoxen skrev:
Jag lägger för mycket pengar på vin annars skulle jag haft en någorlunda skaplig ekonomi :D

Nåja, man får se vad lagen säger. En stackars kusin till undertecknad trodde han hade rätt att bygga ett garage till på egen tomt då hans dotter som bodde hemma nyss tagit körkort och fixat bil, men det blev ett helvetes liv på kommun(ist?)gubbarna som styrde och han fick riva hela rasket, så jag får väl kolla läget som sagt. Skulle kommunen riva/gräva upp min källare med tillhörande viner förvandlades jag nog trots allt till Mysonmannen med rätt att döda politiker hur from och fredlig av mig jag än är...

Lägg in en disclaimer i signaturen, annars riskerar du att "der Sicherheitspolizei" knackar på dörren när du hotar politiker till höger och vänster (och även centerpartister får man förmoda!)
 

v_skogh

Medlem
SV: Hjälp! Nu blir det flytt! Vad göra?

Mysonoxen skrev:
Jag lägger för mycket pengar på vin annars skulle jag haft en någorlunda skaplig ekonomi :D

Nåja, man får se vad lagen säger. En stackars kusin till undertecknad trodde han hade rätt att bygga ett garage till på egen tomt då hans dotter som bodde hemma nyss tagit körkort och fixat bil, men det blev ett helvetes liv på kommun(ist?)gubbarna som styrde och han fick riva hela rasket, så jag får väl kolla läget som sagt. Skulle kommunen riva/gräva upp min källare med tillhörande viner förvandlades jag nog trots allt till Mysonmannen med rätt att döda politiker hur from och fredlig av mig jag än är...

Känner igen det där "om inte, hade ekonomin varit skaplig" :D

Vad jag förstått genom att bläddra i otaliga tidningar och reklamblad man får ta del av som nygräddad husägare skall tydligen 15 kvm gälla som norm när det handlar om tilläggsbyggnad utan bygglov. Men som sagt, kolla upp det innan du skrider till verket.
 
Toppen